• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

6 · E-coaching

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Organisatorische rol

Het is belangrijk dat je als e-coach eerst aandacht hebt voor de organisatorische elementen, deze kunnen bestaan uit 2 interventies:

1. Maak duidelijke praktische afspraken en vermeld de regels

Goede afspraken maken goede vrienden

  • Licht je rol als coach toe.
  • Stel jezelf voor.
  • Wat kunnen je cursisten van jou verwachten/ wat verwacht jij van hen?
  • Baken de tijdsplanning af: tijdsinvestering van de cursus, deadlines voor opdrachten.
  • Verduidelijk de vorm van coaching: deel face-to-face? Deel online?

  • Wanneer ben je beschikbaar voor ondersteuning? Gezien de impact van de sociale media, liggen de verwachtingen hier vaak erg hoog. Hou het voor jezelf realistisch en haalbaar.
  • Op welke manier ben je beschikbaar en bereikbaar voor ondersteuning: mail, forum (zie lijst van e-coaching hulpmiddelen).
  • Maak administratieve afspraken.
  • Wanneer en hoe wordt er samengewerkt aan groepsopdrachten.
  • Bespreek de evaluatievormen en criteria
  • Geef informatie rond de doelstellingen van je cursus.

2. Geef computergerelateerde informatie door

  • duidelijkheid rond de functionaliteiten van de digitale leeromgeving: hoe inloggen, gebruiken, …;
  • procedure rond doorverwijzing bij technische problemen.

LINKS

Wil je meteen aan de slag?

Maak de oefeningen 

Lees de praktijkverhalen

Meer weten? 

Over de belangrijkste competenties

e-coaching hulpmiddelen

Theorie
  • De rollen van de e-coach
    • Organisatorische rol
    • Sociale rol
    • Pedagogische/inhoudelijke rol
      • Fases van begeleiding
  • Feedback
    • Geen leren zonder feedback
    • Soorten feedback
    • Hoe geef je goede online feedback?
      • Tips voor het uitschrijven van online feedback
    • E-Communicatie
  • Digitale hulpmiddelen bij e-coaching
    • Beslissingstabel
    • Chat in groep
    • Chat: individuele begeleiding
    • Videoconferentie
    • Webphoning
    • Forum
    • E-mail
    • Opgenomen video / screencast
    • Opgenomen audio
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels