o Indien mogelijk breng je eigen ervaringen in waardoor je als coach ook een menselijk gelaat krijgt en er niet alleen bent om je cursist inhoudelijk bij te staan. Op die manier kan je ook je contact met je cursist wat personaliseren.
o Begin altijd met positieve punten en benoem heel concreet wat goed is en waarom het zo goed is.
o Geef daarna aan hoe probleempunten verbeterd kunnen worden. Benoem dit zeker niet als ‘puntjes van kritiek’. Als je cursist een foute redenering volgt of fouten maakt op een oefening, wijs je er op een beleefde maar duidelijke manier op.
o Je cursisten zijn gebaat bij positieve zakelijke feedback: “Dit onderdeel heb je goed gedaan”, dit geldt in het bijzonder voor cursisten met faalangst. Het motiveert cursisten verder te gaan en stimuleert hun zelfvertrouwen.
o Bekijk ook eens feedback van anderen op je eigen taken/functioneren en ga na welke feedback voor jou het meest effectief was en waarom. Ga ook eens kijken bij feedback van je collega’s. Je leert hier veel uit.
o Stuur gegeven feedback niet meteen naar je cursist. Laat het liever nog even een uurtje staan, kijk er nog eens naar en stuur het dan door. Het gevaar van elektronische feedback is dat het snel en nogal kort door de bocht wordt opgeschreven. De ongezouten tekst die zo al snel ontstaat kan nogal hard aankomen bij jouw cursist.
o De feedback moet aansluiten bij het leerniveau van je cursist. Je kan de feedback niet op de zelfde manier formuleren voor een beginner of voor een gevorderde. Ook op welke fouten je feedback geeft, houdt verband met het niveau van je cursist!
o Als e-coach moet je ook tussen de lijnen kunnen lezen. Soms wil je cursist meer zeggen dan die schrijft.
o Moedig je cursisten aan om verder te denken dat de inhoud van je cursus. Kritisch denken moedigt andere cursisten aan om mee op de kar te springen en samen te leren.
o Sluit af met een bemoedigende boodschap. Dit werkt motiverend!
LINKS
Wil je meteen aan de slag?
Meer weten?