• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

6 · E-coaching

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Welke algemene competenties heb je nodig als (e-)coach?

Als (e-)coach is het belangrijk dat je de leerhouding van je cursist gaat activeren en stimuleren, dat je het beste uit de cursist probeert te halen. Een goede coach (face-to-face-coach of e-coach) beschikt dus best over een aantal persoonlijke kwaliteiten en competenties om dit doel te kunnen bereiken.

thumbs up

Deze lijsten we hierbij even op:

Algemene kwaliteiten van de coach. De coach moet:

– actief en aandachtig kunnen luisteren
– een gevoel van ruimte en veiligheid kunnen scheppen
– zich kunnen inleven in de manier van denken en de belevingswereld van de cursist
– de persoonlijke eigenschappen en onderwijsstijl van de gecoachte cursist aanvaarden
– de cursist kunnen enthousiasmeren, inspireren en aanzetten tot actie
– het leerproces spannend en aantrekkelijk kunnen maken
– over een helikopterview beschikken
– balans kunnen houden tussen kijken naar heden, verleden en toekomst
– vertrouwen uitstralen en schenken
– integer zijn
– luchtig, ontspannen en humorvol weten te reageren.
– de cursist respectvol behandelen
– zorgvuldigheid betrachten
– authentiek, echt zijn (het gedrag vertonen dat in overeenstemming is met zijn of haar persoonlijkheid).

Algemene competenties van de coach. De coach kan:

– door het stellen van de juiste vragen het leerproces op gang brengen
– zich uitstekend uitdrukken, waardoor eigen gedachten en ideeën op een voor de
cursist duidelijke manier uitgelegd worden
– de beginnend cursist geschikt naslagwerk aanreiken
– op grond van vooraf gestelde richtlijnen het gedrag van de beginnend cursist observeren
– de juiste vragen stellen zodat de beginnend cursist ondersteund wordt in zijn reflectieproces
– feedback geven volgens de richtlijnen
– steun en vertrouwen geven
– op een veilige wijze confronteren met tegenstrijdigheden in uitlatingen van de gecoachte cursist of de gecoachte cursist op weerstand bevragen

LINKS

Nood aan duiding?

Ga naar de theorie voor een inleiding

Lees de casussen voor concretisering

Maak de oefeningen voor toepassing

Uitdieping
  • Competenties van de (e-) coach
    • Algemene competenties van de coach
    • Specifieke e-competenties van de e-coach
  • Digitale versus face-to-face begeleiding
    • Voordelen en kenmerken van digitale begeleiding
    • Verschillen
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels