• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

6 · E-coaching

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Soorten feedback

Eén van de belangrijkste taken van een goeie lesgever is dat hij systematisch corrigeert. Je cursisten maken fouten, soms erg veel fouten… Het is natuurlijk niet nodig om elke fout te corrigeren, dat heeft een erg ontmoedigend effect. Toch blijft het belangrijk om regelmatig feedback te geven!

Uiteraard is feedback veel meer dan enkel het corrigeren van fouten. Je cursisten willen graag weten wat hun sterktes en zwaktes zijn, wat ze kunnen doen om verder vooruitgang te boeken, hoe en welke vorderingen ze maken en hiervoor regelmatig een schouderklopje ontvangen!

Dit is belangrijk bij elke vorm van feedback, maar geldt bij uitstek voor online feedback.

We onderscheiden een aantal soorten feedback. Het gaat er niet om een keuze te maken tussen de verschillende soorten, maar die net te combineren, te integreren en af te wisselen. Focus je bijvoorbeeld niet op enkel corrigerende feedback, maar geef ook een globale evaluatie en zet je cursisten aan om een stapje verder te gaan. Hou hierbij ook rekening met de persoonlijkheid van je cursisten: sommigen hebben meer nood aan een bepaalde vorm van feedback. Het is dan ook belangrijk dat je je bewust bent van deze verschillende soorten feedback en het mogelijk effect op je cursist.

Evaluerende feedback

Je geeft een waarde-oordeel over het werk van de cursist.

Voorbeelden:

“Goed gedaan!”

“Interessante vondst!”

“Wat je hier aanneemt, klopt niet echt”

Corrigerende feedback

Je geeft feedback op de inhoud van de taak die je cursist heeft afgewerkt. Je wijst hem op zijn fouten of aandachtspunten en geeft al dan niet zelf de juiste oplossing.

Voorbeeld:

“Let op je spelling: onmiddellijk schrijf je met 2 d’s.”

Activerende feedback

Je geeft je cursist tips over hoe hij een specifieke taak verder kan aanpakken of begeleidt hem bij de volgende stappen in het leerproces. Dit wordt soms ook wel feed forward genoemd.

Voorbeelden:

“Je kan in het slot van je tekst je conclusies nog preciezer formuleren.”

“Nu ben je klaar om je experiment in de praktijk uit te voeren: bestudeer daarom eerst de gebruiksaanwijzing op deze website.”

Motiverende feedback

Je probeert je cursist aan te moedigen: je feliciteert hem met zijn vooruitgang tot nu toe, herinnert hem aan het resultaat, geeft hem zin om verder te leren…

Voorbeelden:

“Goed bezig!”

“Kijk eens wat je nu al bereikt hebt, doe zo verder!”

“Blijf niet bij de pakken zitten: denk aan wat je zal kunnen als je dit stuk onder de knie hebt.”

LINKS

Wil je meteen aan de slag?

Maak de oefeningen 

Lees de praktijkverhalen

Theorie
  • De rollen van de e-coach
    • Organisatorische rol
    • Sociale rol
    • Pedagogische/inhoudelijke rol
      • Fases van begeleiding
  • Feedback
    • Geen leren zonder feedback
    • Soorten feedback
    • Hoe geef je goede online feedback?
      • Tips voor het uitschrijven van online feedback
    • E-Communicatie
  • Digitale hulpmiddelen bij e-coaching
    • Beslissingstabel
    • Chat in groep
    • Chat: individuele begeleiding
    • Videoconferentie
    • Webphoning
    • Forum
    • E-mail
    • Opgenomen video / screencast
    • Opgenomen audio
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels