• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

6 · E-coaching

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

De rollen van de e-coach

Wanneer je cursist een digitale opleiding volgt, of dit nu gaat om gecombineerd lerenEen combinatie van contactonderwijs en afstandsonderwijs.
(Contactonderwijs = onderwijs in een rechtstreeks contact tussen de leraar of begeleider van een onderwijsactiviteit en de cursist, gebonden aan een bepaald tijdstip en plaats van onderwijsverstrekking)
 of afstandslerenAfstandsonderwijs = onderwijs dat via media wordt verstrekt, waardoor de cursist niet aan een bepaald tijdstip of plaats van onderwijsverstrekking is gebonden., is discipline en doorzettingsvermogen noodzakelijk. Je cursist volgt immers de cursus helemaal zelfstandig en moet zelf de tijdstippen bepalen wanneer hij dat doet.

De aanwezigheid van een e-coach is hierbij zeker een waardevolle hulp om door te zetten. De e-coach zal de leerprocessen begeleiden. Jij, als e-coach, stimuleert en activeert de leerhouding van je cursist. Als e-coach probeer je het beste uit je cursist te halen niet alleen door informatie over te brengen maar vooral ook door te motiveren, aan te moedigen, uit te dagen, samen te vatten, te stimuleren…

Je kunt verschillende rollen vervullen in het begeleiden van de onderwijsactiviteiten via een digitale omgeving:

een organisatorische rol

een sociale rol

een pedagogisch- inhoudelijke rol

Om die rollen te kunnen vervullen, beschik je best ook over een aantal specifieke competenties, zoals bv. ICT-vaardigheden of welbepaalde didactische vaardigheden.

Een overzicht van de belangrijkste competenties vind je terug onder het deel ‘Uitdieping’.

LINKS

Wil je meteen aan de slag?

Maak de oefeningen 

Lees de praktijkverhalen

Meer weten? 

Over de belangrijkste competenties

Theorie
  • De rollen van de e-coach
    • Organisatorische rol
    • Sociale rol
    • Pedagogische/inhoudelijke rol
      • Fases van begeleiding
  • Feedback
    • Geen leren zonder feedback
    • Soorten feedback
    • Hoe geef je goede online feedback?
      • Tips voor het uitschrijven van online feedback
    • E-Communicatie
  • Digitale hulpmiddelen bij e-coaching
    • Beslissingstabel
    • Chat in groep
    • Chat: individuele begeleiding
    • Videoconferentie
    • Webphoning
    • Forum
    • E-mail
    • Opgenomen video / screencast
    • Opgenomen audio
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels