• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

6 · E-coaching

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Feedback

In brede zin is feedback (of terugkoppeling) louter ‘een reactie van de ontvanger op de boodschap van de zender’. Wanneer we spreken over leren, bedoelen we ‘een reactie van de lesgever op de leeractiviteiten uitgevoerd door de cursist’. In dit onderdeel willen we je het volgende meegeven:

  • onderschat het belang van feedback in het leerproces niet;
  • wees je bewust van de verschillende ‘soorten feedback’;
  • hou rekening met de tips voor het geven van goede feedback;
  • heb aandacht voor de eigenheid van online (‘e-’) communicatie.
Feedback kan je als lesgever zelf geven, maar evenzeer kun je vragen dat je cursisten onderling feedback geven op opdrachten of dat de ene cursist (de tutor) de andere cursisten (de tutees) begeleidt (=’peer feedback’).  De tutor – vaak een cursist die verder zit in zijn traject – neemt hierbij dan een deel van de taken van de lesgever over. Bijgevolg krijgt de lesgever in het kader van peer-teaching een andere functie, nl. niet de overdracht van kennis of vaardigheden, maar het coachen van de tutors bij de begeleiding van de tutees. In de Uitdieping van de module “Samenwerkend leren” wordt er dieper ingegaan op het principe van peer-teaching.

LINKS

Wil je meteen aan de slag?

Maak de oefeningen 

Lees de praktijkverhalen

Meer weten? 

Over Peer-teaching

Theorie
  • De rollen van de e-coach
    • Organisatorische rol
    • Sociale rol
    • Pedagogische/inhoudelijke rol
      • Fases van begeleiding
  • Feedback
    • Geen leren zonder feedback
    • Soorten feedback
    • Hoe geef je goede online feedback?
      • Tips voor het uitschrijven van online feedback
    • E-Communicatie
  • Digitale hulpmiddelen bij e-coaching
    • Beslissingstabel
    • Chat in groep
    • Chat: individuele begeleiding
    • Videoconferentie
    • Webphoning
    • Forum
    • E-mail
    • Opgenomen video / screencast
    • Opgenomen audio
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels