• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

6 · E-coaching

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Sociale rol

Ook socialisatie is een doorslaggevende factor in het online begeleidingsproces van je cursist. Het is belangrijk om je cursisten digitaal te gaan motiveren en stimuleren zodat ze zich niet geïsoleerd voelen en daardoor minder zouden gaan participeren in de cursus of in het slechtste geval zouden afhaken. Dit kan je bereiken met de volgende interventies:

1. Creëer een gemoedelijke, positieve sfeer door:

  • een welkomstboodschap te sturen naar je cursist;
  • je cursist succes te wensen;
  • vertrouwen te scheppen bij je cursisten en ze zich comfortabel te laten voelen;
  • mogelijkheden te creëren voor je cursisten om elkaar op afstand te leren kennen;
  • ruimte te laten voor een informele babbel, los van de opdracht;
  • persoonlijke erkenning te geven;
  • open, eerlijk, respectvol, flexibel, stimulerend en aanwezig te zijn.

2. Motiveer je cursisten door:

  • Hun leerprocessen te ondersteunen en te faciliteren naast de inhoudelijke ondersteuning.
  • Je regelmatig te laten “zien“ in de digitale leeromgeving, waardoor je cursisten gestimuleerd worden tot een actieve deelname.
  • Participatie aan te moedigen .
  • Harmonie in de groep te bevorderen.

Specifieke aandacht te hebben voor minder actieve cursisten.

3. Bekrachtig de inbreng van je cursisten door:

  • je cursisten complimentjes te geven bij een goede inbreng;
  • snel te reageren op vragen van je cursisten of toch te laten weten binnen welke termijn je cursisten een reactie kunnen verwachten;
  • te reageren op een vriendelijke, persoonlijke toon.

LINKS

Wil je meteen aan de slag?

Maak de oefeningen 

Lees de praktijkverhalen

Meer weten? 

Over de belangrijkste competenties

Theorie
  • De rollen van de e-coach
    • Organisatorische rol
    • Sociale rol
    • Pedagogische/inhoudelijke rol
      • Fases van begeleiding
  • Feedback
    • Geen leren zonder feedback
    • Soorten feedback
    • Hoe geef je goede online feedback?
      • Tips voor het uitschrijven van online feedback
    • E-Communicatie
  • Digitale hulpmiddelen bij e-coaching
    • Beslissingstabel
    • Chat in groep
    • Chat: individuele begeleiding
    • Videoconferentie
    • Webphoning
    • Forum
    • E-mail
    • Opgenomen video / screencast
    • Opgenomen audio
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels