• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

6 · E-coaching

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Pedagogische/inhoudelijke rol

Uiteraard dien je als e-coach over een goede dosis vakinhoudelijke kennis, vaardigheden en attitudes te beschikken, net zoals bij een cursus in een niet-digitale omgeving. Dit is een absolute voorwaarde om passende leeractiviteiten voor je cursisten te kunnen ontwerpen en deze adequaat te begeleiden. Een goede vakinhoudelijke attitude houdt in dat je op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied en de vakliteratuur goed bijhoudt. Als e-coach betekent dit dat je je oriënteert op digitale leerstof: websites, digitale video- of audiofragmenten, digitale archieven, digitale games, etc. Deze kan je dan integreren in de digitale leeromgeving.

De bedoeling van de inhoudelijke begeleiding is dat de beoogde leerdoelen worden bereikt. Hierin kunnen we 3 fases onderscheiden die in elkaar overlopen.

In de eerste fase zal je cursist voornamelijk kennis en vaardigheden verwerven.

In de tweede fase wordt gefocust op kennis en vaardigheden verdiepen

In de derde fase gaat het om kennis en vaardigheden creatie door je cursisten.

Als e-coach treed je in de eerste fase eerder op als ‘model‘, waarbij je dan geleidelijk evolueert naar een echte rol als ‘coach’ in de tweede en derde fase.

LINKS

Wil je meteen aan de slag?

Maak de oefeningen 

Lees de praktijkverhalen

Meer weten? 

Over de belangrijkste competenties

Theorie
  • De rollen van de e-coach
    • Organisatorische rol
    • Sociale rol
    • Pedagogische/inhoudelijke rol
      • Fases van begeleiding
  • Feedback
    • Geen leren zonder feedback
    • Soorten feedback
    • Hoe geef je goede online feedback?
      • Tips voor het uitschrijven van online feedback
    • E-Communicatie
  • Digitale hulpmiddelen bij e-coaching
    • Beslissingstabel
    • Chat in groep
    • Chat: individuele begeleiding
    • Videoconferentie
    • Webphoning
    • Forum
    • E-mail
    • Opgenomen video / screencast
    • Opgenomen audio
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels