Mayer’s ontwerpprincipes van multimedialeren

Je vindt hier een korte introductie over de verschillende ontwerpprincipes. We tonen daarbij steeds een voorbeeld waarbij het principe niet is toegepast en een voorbeeld waar dat wel is gebeurd.

Wens je nog meer te weten over deze principes, dan kan je hiervoor in de ‘uitdieping’ terecht.

Personaliseringsprincipes

Gebruik een communicatieve schrijfstijl (met inbegrip van het gebruik van de ik- en je-vorm) en een vriendelijke, menselijke stem.

Mayer: Personaliseringsprincipe: situatie voor

Je kan deze leestekst personaliseren door het vanuit de persoon zelf te schrijven. We beschrijven hier immers een proces dat zich in elk hoofd afspeelt dus ook in dat van de cursist.  Spreken over ‘je zintuigen’ en ‘je brein’ komt minder afstandelijk over dan ‘de zintuigen’ en ‘het brein’.  De tweede zin kan je bovendien ook in een actieve vorm schrijven (probeer ‘worden’ te vermijden).

Mayer: Personaliseringsprincipe: situatie na

Signaleringsprincipe

Stuur de aandacht naar kritische en essentiële aspecten van het leermateriaal d.m.v. extra markeringen.

Mayer: Signaliseringsprincipe: situatie voor

We kunnen deze leestekst verbeteren door een genummerde lijst te maken en de belangrijkste woorden in vette tekst te zetten.

Mayer: Signaliseringsprincipe: situatie na

Multimediaprincipe

Tekst én beeld is beter dan tekst alleen.

Mayer: Multimediaprincipe: situatie voor

We maken deze tekst duidelijker met bijvoorbeeld een beeld.

Mayer: Multimediaprincipe: situatie na

Ruimtelijk nabijheidsprincipe

De ruimte tussen corresponderende woorden en beelden moet minimaal zijn.

Mayer: Ruimtelijk nabijheidsprincipe: situatie voor

We zetten de tekst dus niet onder maar in het beeld.

Mayer: Ruimtelijk nabijheidsprincipe: situatie na

Modaliteitsprincipe

In combinatie met beeld is audio beter dan geschreven tekst. Dat laatste leidt tot overbelasting van het visuele kanaal.

Mayer: Modaliteitsprincipe: situatie voor

We geven de tekst auditief en plaatsen enkel kernwoorden als leestekst in het beeld.

Tijdelijk nabijheidsprincipe

Corresponderende woorden en beelden moeten tegelijkertijd verschijnen.

We hebben hier de tekening geanimeerd, synchroon met de audio.

Overtolligheidsprincipe

Beeld plus audio is beter dan beeld plus audio plus tekst. Dat laatste leidt tot ‘cognitieve overload’.

Ondertitels in dezelfde taal als de audio leiden af.  Enkel voor anderstaligen of laaggeletterden kan dit een hulpmiddel zijn.

Coherentieprincipe

Vermijd overbodige, ongerelateerde woorden, beelden en geluiden.

In dit voorbeeld is achtergrondmuziek gebruikt. Dat kun je beter vermijden..

Stemprincipe

Beeldprincipe

Toon enkel de beelden die essentieel zijn.

Het heeft geen meerwaarde om, naast de visuele animatie, ook de lesgever in beeld te brengen. Haar stem volstaat.

Principe van de individuele verschillen

Designeffecten spelen sterker bij cursisten met weinig voorkennis en bij cursisten met een slechter ruimtelijk inzicht.