• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

6 · E-coaching

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping
Fases van begeleiding

Eerste fase: kennis en vaardigheden verwerven

Hou hier vooral rekening met de volgende elementen:

  • Je zorgt ervoor dat je cursisten gemakkelijk toegang hebben tot het cursusmateriaal, relevante informatiebronnen en medecursisten.
  • Je zorgt ervoor dat je cursisten niet verstrikt geraken in de hoeveelheid informatie.
  • Je stuurt de leerprocessen inhoudelijk aan.
  • Je zorgt ervoor dat de leerdoelen aansluiten bij de beginsituatie van je cursisten en dat je cursus voldoet aan hun verwachtingen.
  • Je houdt rekening met de problemen, wensen en behoeften van je cursisten en past je cursus hierop aan.
In de functie van model De overgang van ‘model’ naar ‘coach’ is niet strikt te onderscheiden in tijd, de overgang wordt bepaald door allerlei factoren (groepsdynamiek, het stuk leerstof, de opdracht…) Wanneer het een beetje stroef loopt, treed je beter meer op als ‘model’,  wanneer alles goed verloopt, dan treed je eerder op als ‘coach’. Let er wel op dat je niet te lang als ‘model’ fungeert, want dan worden je cursisten niet meer uitgedaagd. Je cursisten moeten uiteindelijk komen tot actieve participatie en kritische reflectie. , kan je in deze fase

  • zelf activiteiten voordoen;
  • tussentijdse feedback geven over participatie van je cursisten
  • corrigeren van foutieve redeneringen in opdrachten van je cursisten

Tweede fase: Kennis en vaardigheden verdiepen

Hou hier vooral rekening met de volgende elementen:

  • Je legt relaties tussen het cursusmateriaal en de eventuele beroepspraktijk.
  • Je legt relaties tussen het cursusmateriaal en de activiteiten die je eventueel  tijdens een face to face moment organiseert.
In de functie van coach De overgang van ‘model’ naar ‘coach’ is niet strikt te onderscheiden in tijd, de overgang wordt bepaald door allerlei factoren (groepsdynamiek, het stuk leerstof, de opdracht…) Wanneer het een beetje stroef loopt, treed je beter meer op als ‘model’,  wanneer alles goed verloopt, dan treed je eerder op als ‘coach’. Let er wel op dat je niet te lang als ‘model’ fungeert, want dan worden je cursisten niet meer uitgedaagd. Je cursisten moeten uiteindelijk komen tot actieve participatie en kritische reflectie. , kan je in deze fase:

  • aanzetten tot nadenken over de theorie adhv een complexe vraag
  • adhv praktijkgerichte vragen komen tot de verwerking van de theorie
  • aansporen tot vraagstelling door je cursisten

Derde fase: Kennis en vaardigheden creëren

Hou hier vooral rekening met de volgende elementen:

  • Je ondersteunt en faciliteert de leerprocessen in plaats van ze inhoudelijk te sturen.
  • Je geeft jouw cursisten mogelijkheden om zelf te evalueren welke kennis en vaardigheden ze beheersen.
  • Je stimuleert jouw cursisten om hun mening te geven over de sterke en zwakke punten van je cursus.
In de functie van coach ” De overgang van ‘model’ naar ‘coach’ is niet strikt te onderscheiden in tijd, de overgang wordt bepaald door allerlei factoren (groepsdynamiek, het stuk leerstof, de opdracht…) Wanneer het een beetje stroef loopt, treed je beter meer op als ‘model’,  wanneer alles goed verloopt, dan treed je eerder op als ‘coach’. Let er wel op dat je niet te lang als ‘model’ fungeert, want dan worden je cursisten niet meer uitgedaagd. Je cursisten moeten uiteindelijk komen tot actieve participatie en kritische reflectie. , kan je in deze fase

  • je cursisten aansporen tot inhoudelijk zinvolle en kritische bijdragen
  • reflectieve vragen stellen aan je cursisten
  • de vraag terugspelen naar de groep
  • een bedenking op een vraag formuleren om de discussie te openen
  • linken leggen met externe bronnen en kennis

LINKS

Wil je meteen aan de slag?

Maak de oefeningen 

Lees de praktijkverhalen

Meer weten? 

Over de belangrijkste competenties

Theorie
  • De rollen van de e-coach
    • Organisatorische rol
    • Sociale rol
    • Pedagogische/inhoudelijke rol
      • Fases van begeleiding
  • Feedback
    • Geen leren zonder feedback
    • Soorten feedback
    • Hoe geef je goede online feedback?
      • Tips voor het uitschrijven van online feedback
    • E-Communicatie
  • Digitale hulpmiddelen bij e-coaching
    • Beslissingstabel
    • Chat in groep
    • Chat: individuele begeleiding
    • Videoconferentie
    • Webphoning
    • Forum
    • E-mail
    • Opgenomen video / screencast
    • Opgenomen audio
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels