• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

6 · E-coaching

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Welk digitaal hulpmiddel kies je?

Maak hieronder de juiste combinatie van jouw 3 criteria of ga naar het overzicht van alle vormen.

Op basis van de criteria die je verkiest, wordt hier een specifiek digitaal hulpmiddel voorgesteld dat best aan je behoeftes beantwoordt.

Hier komt de beslissingstabel
Synchroon – schriftelijk – groep: chat: begeleiding in groep

Synchrone communicatie in groep is minder eenvoudig. Hier hanteer je best striktere regels dan bij een individuele chat, anders loop je het gevaar dat er veel verwarring ontstaat en het doel van de begeleiding te niet wordt gedaan.

Tips
  • Maak op voorhand duidelijke afspraken rond hoe je werkt, hoe lang je sessie duurt (begin- en eindtijdstip), welke onderwerpen er aan bod zullen komen en dat je de chat zult bewaren.

  • Je chat bewaren heeft als voordeel dat je er later naar terug kunt grijpen om enerzijds het leerproces van je cursist(en) te evalueren en anderzijds om je cursist(en) te duiden op de zaken die je allemaal hebt behandeld.

  • Zorg dat iedereen op voorhand heeft kennis gemaakt met de tool die je zult gebruiken om in groep te begeleiden.

  • Je stelt best een soort netiquette op rond het verloop van de sessie.

  • Laat je sessie maximaal 90 minuten duren. Indien het korter kan des te beter. Bij langere sessies loop je het gevaar dat de aandacht weg glijdt.

Meer tips

  • Verwelkom elke cursist individueel. Op die manier weet je of de connectie goed zit.

  • Geef duidelijk aan wanneer je effectief start met de sessie.

  • Je duidt best een moderator aan die aangeeft wie wanneer aan het woord mag komen. Je kunt die rol ook zelf opnemen, maar dit is niet zo evident gezien je er als e-coach voornamelijk bent om het leerproces in goede banen te leiden.

  • Zorg dat je op het afgesproken tijdstip begint. Spreek altijd minimaal 5 minuten op voorhand af, zodat iedereen de tijd heeft om zich aan te melden.

  • Leg bij de start nog even kort het opzet van de sessie uit.

  • Bouw ook een goede structuur in je sessie in zodat niet iedereen door elkaar vragen stelt.

  • Probeer kort en krachtig te antwoorden op de vragen van je cursisten. Behandel één vraag per keer.

  • Controleer steeds of het gegeven antwoord voldoet aan de verwachtingen van je cursist. Check dit ook af bij de andere cursisten vooraleer je de volgende vraag behandelt.

  • Kondig aan het einde van je sessie aan dat het online spreekuur is afgelopen en laat iedereen weten dat je de chatruimte verlaat.

Synchroon – schriftelijk – individueel: chat : individuele begeleiding

Dit creëert een enorme meerwaarde voor je cursist, aangezien je die persoonlijk begeleidt en je volledig focust op de persoonlijke werkpunten van je cursist. Het spreekt voor zich dat dit een tijdsintensieve activiteit is. Wees je hier zeer bewust van.

Tips
  • Maak duidelijke afspraken over hoeveel tijd en hoe frequent je deze individuele begeleiding organiseert.

  • Laat je cursist weten dat je de chat eventueel bewaart. Dit heeft als voordeel dat je er later naar terug kunt grijpen om enerzijds het leerproces van je cursist te evalueren en anderzijds om je cursist te duiden op de zaken die je allemaal hebt behandeld.

  • Blijf zakelijk om te vermijden dat je afwijkt van het eigenlijke doel van je e-coaching. Je bent er tenslotte om je cursist verder te helpen en te begeleiden, niet om familiale zaken te behandelen.

  • Als je een antwoord doorgeeft, wacht op een reactie van je cursist alvorens je verder gaat.

Synchroon – mondeling – groep: videoconferentie: begeleiding in groep

Als je dit medium gebruikt voor e-coaching zal je het eerder als communicatiekanaal gebruiken waarbij je een goede interactie wenst tussen jezelf en je cursisten. Beperk je jezelf tot éénrichtingscommunicatie dan kan je dit perfect organiseren. Bij een interactieve sessie zal je op voorhand goede afspraken moeten maken om te voorkomen dat het geheel warrig verloopt.

Tips
  • Voorzie een duidelijke agenda en geef die op voorhand ook mee aan je cursisten.

  • Overloop aan het begin van de conferentie nog eens de agenda zodat elke cursist exact weet wat er gaat komen.

  • Bereid je goed voor en baken goed af wat je wilt bespreken met je cursisten.

  • Hou je strikt aan de vooropgestelde timing en vraag dat alle bijkomende vragen doorgestuurd worden en in een volgende sessie zullen behandeld worden.

  • Zorg voor een kwalitatieve verbinding (visueel en auditief)

Meer tips

  • Vraag je cursisten om hun microfoon enkel aan te zetten wanneer zij een vraag hebben.

  • Gebruik je normale stem op een duidelijke en verstaanbare toon.

  • Wees je ervan bewust dat er 1 seconde audio vertraging is en je hier best een kleine pauze laat als iemand anders het woord neemt.

  • Voorzie ook tijd om de conferentie af te sluiten.

Synchroon – mondeling – individueel: webphoning: individuele begeleiding

Een heel tijdsintensief proces waarbij je dichtbij de realiteit van persoonlijke face to face feedback aanleunt. Dit kan je ook in groep organiseren. Dit vergt een zeer goede begeleiding, is niet zo evident en erg belastend.

Tips
  • Test je videoverbinding op voorhand zodat je geen moeilijkheden ondervindt tijdens de sessie zelf.

  • Maak duidelijke afspraken over hoeveel tijd en hoe frequent je deze individuele begeleiding organiseert.

  • Blijf zakelijk om te vermijden dat je afwijkt van het eigenlijke doel van je e-coaching. Je bent er tenslotte om je cursist verder te helpen en te begeleiden, niet om familiale zaken te behandelen.

  • Als je een antwoord geeft, wacht op een reactie van je cursist alvorens je verder gaat.

Asynchroon – schriftelijk – groep: discussieforum, weblog, wiki

Dit biedt je de mogelijkheid om een grotere groep cursisten in één keer te bedienen. De reacties zijn door elke cursist te raadplegen. Ook cursisten kunnen elkaar feedback geven. Hierdoor kan je een deel van je taken als e-coach door je cursisten laten doen.

Je moet wel in staat zijn om het forum af te kunnen sluiten voor cursisten en collega’s die de soms vertrouwelijke informatie niet mogen zien.

Tips
  • Je werkt best met een bepaalde structuur in je forum zodat na verloop van tijd het nog steeds overzichtelijk blijft en je eenvoudig kunt verwijzen naar een bepaalde discussie.

  • Voordat je jouw feedback op het forum plaatst, laat je het even rusten om het wat later opnieuw te lezen. Anders loop je het risico dat je feedback soms hard kan overkomen omdat je het te kort hebt geformuleerd.

  • Maak duidelijke afspraken over je aanwezigheid op het forum. Ga wel regelmatig kijken om te controleren of er iets is toegevoegd.

  • Je begeleidt het forum wat wil zeggen dat je er niet de leiding neemt.

  • Laat je cursisten interageren met elkaar en kom alleen tussen als je merkt dat de discussie de verkeerde kant uitgaat of als er te weinig activiteit is rond een bepaald onderwerp.

Asynchroon – schriftelijk – individueel: E-mail

Het gebruik van e-mail bij e-coaching ligt het meest voor de hand omdat je hierin al ervaring hebt. Als je feedback geeft op deze manier, ben je sneller geneigd om dit goed opgebouwd uit te werken en na te denken over de formulering. Soms willen cursisten sneller feedback ontvangen en dit werkt dan in het nadeel van e-mail omdat de tijdspanne meestal langer is en ook niemand anders feedback kan geven aan de bewuste cursist.

Tips
  • Zorg dat je niet te veel items in een e-mail behandelt. Zo vermijd je dat bepaalde punten ontsnappen aan de aandacht van je cursist.

  • Je werkt best met een goede mappen structuur zodat je de feedback voor je verschillende cursisten snel terug kunt vinden.

  • Door al je mails in een mappen structuur onder te brengen, vermijd je ook dat oudere mails bedolven worden onder recentere mails.

  • Je plaatst best ook je verzonden items in die mappen structuur.

  • Hou je strikt aan de vooropgestelde antwoordtijd en –momenten.

Asynchroon – mondeling – groep: opgenomen video / screencast

Doordat je video gebruikt om je e-coaching te ondersteunen, voeg je een bijkomende dimensie toe aan het geheel. Hiermee kom je een stuk tegemoet aan de verloren non-verbale communicatie die jij bij voorgaande coaching methoden hebt. Een video opnemen is net iets moeilijker dan audio omdat je ook zelf in beeld komt. Zorg ervoor dat je jouw cursist aankijkt, anders biedt het bijkomende beeld geen meerwaarde in vergelijking met audio.

Tips
  • Zorg dat je jouw video op een rustige en afgesloten plek kunt opnemen om achtergrondgeluiden zoveel mogelijk uit te schakelen.

  • Verwittig je collega’s dat je bezig bent met e-coaching en dus niet gestoord wenst te worden.

  • Schakel je telefoon en mail programma uit, zodat je geen onverwachtse geluiden in je video opneemt.

  • Zorg voor een neutrale achtergrond zodat je cursist hierdoor niet afgeleid wordt.

  • Naast het opnemen van een video kan je ook met een screencast degelijke feedback geven. Screencasts worden voornamelijk gebruikt om bepaalde processen van software applicaties uit te leggen. Je vindt hier meer over in de module ’ontwerp’ en de module ‘ontwikkeling’.

Asynchroon – mondeling – individueel: opgenomen audio

Met deze vorm van communicatie zal je meer ‘gevoel’ in je feedback kunnen geven en beter nuances maken. Opgenomen audio is zeer doeltreffend bij taalopleidingen. Je hebt er wel meer tijd voor nodig en je oefent hier best wat op. Wees ook niet te streng op jezelf. Bv elke ‘euh’ uit je audio opname schrappen, heeft geen zin omdat je bij klassikale sessies dit ook voor hebt.

Tips
  • Begin je audio eveneens met een positieve boodschap.

  • Geef daarna de verbeterpunten mee. Zorg ervoor dat dit niet als kritiek over komt.

  • Sluit af met een motiverende noot.

  • Zorg ervoor dat je audio bestanden niet te groot zijn. Het duurt langer om die binnen te halen en te openen. Je cursist zal ook meer tijd nodig hebben om de volledige audio boodschap door te nemen.

  • Pas op met overdreven intonatie. Je beluistert best je feedback nog even voor je die doorstuurt naar je cursist.

Meer tips

  • Spreek rustig en duidelijk.

  • Bereid je audio opname goed voor, zodat je op een gebalde manier je boodschap kunt overbrengen.

  • Zorg dat je jouw audio op een rustige en afgesloten plek kunt opnemen om achtergrondgeluiden zoveel mogelijk uit te schakelen.

  • Verwittig je collega’s dat je bezig bent met e-coaching en dus niet gestoord wenst te worden.

  • Schakel je telefoon en mail programma uit, zodat je geen onverwachtse geluiden in je audio opneemt.

LINKS

Wil je meteen aan de slag?

Maak de oefeningen 

Lees de praktijkverhalen

Meer weten? 

Over synchroon of asynchroon samenwerkend leren

Theorie
  • De rollen van de e-coach
    • Organisatorische rol
    • Sociale rol
    • Pedagogische/inhoudelijke rol
      • Fases van begeleiding
  • Feedback
    • Geen leren zonder feedback
    • Soorten feedback
    • Hoe geef je goede online feedback?
      • Tips voor het uitschrijven van online feedback
    • E-Communicatie
  • Digitale hulpmiddelen bij e-coaching
    • Beslissingstabel
    • Chat in groep
    • Chat: individuele begeleiding
    • Videoconferentie
    • Webphoning
    • Forum
    • E-mail
    • Opgenomen video / screencast
    • Opgenomen audio
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels