• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

5 · Samenwerkend leren

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping
Asynchrone communicatie hulpmiddelen

Met deze hulpmiddelen (bv. discussieforum, wiki, blog, sociale netwerken) kan je onafhankelijk van tijd of plaats samenwerken. Er zit een tijdspanne tussen de berichten. Bv. een cursist post een bericht op het discussieforum, de andere cursisten kunnen dit bericht op verschillende tijdstippen maar ook meerdere keren lezen en pas daarna reageren.

De voordelen van asynchroon werken zijn:

  • grote flexibiliteit. Jouw cursisten kunnen deelnemen aan de discussie/groepsopdracht wanneer zij hiervoor (praktisch en inhoudelijk) klaar zijn.
  • jouw cursisten moeten niet tegelijk online zijn.
  • jouw cursisten ervaren minder druk om onmiddellijk te reageren op de aanwezige informatie. Ze hebben tijd om de info te verwerken, hierop te reflecteren en pas dan een gefundeerd antwoord te formuleren.
Asynchroon samenwerkend leren kan echter leiden tot een lagere responsiviteit: de discussie of het samenwerkend leren kan soms heel veel vertraging oplopen waardoor men de ‘drive’ dreigt te verliezen.

LINKS

Meteen aan de slag?

Maak de oefeningen

Lees de praktijkverhalen

 

Meer weten over…

ontwikkelen samenwerkingsplatforms?

synchroon versus asynchroon coachen?

Theorie
  • Situering
  • Vormen van samenwerkend leren
  • Meerwaarde van samenwerkend leren
  • Online samenwerkend leren
    • Asynchrone communicatie hulpmiddelen
    • Synchrone communicatie hulpmiddelen
    • Synchroon of asynchroon?
  • Voorwaarden tot (online) samenwerkend leren
  • Groepsdynamica
  • Evaluatie van (online) samenwerkend leren
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels