• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

5 · Samenwerkend leren

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping
Evaluatie van online samenwerkend leren

Bij de voorwaarden voor succesvol samenwerkend leren zag je al dat het formaliseren van de samenwerking met een score belangrijk is.

Er zijn vier manieren om samenwerkend leren te evalueren.

Het groepsresultaat beoordelen

Deze groepsscore pas je toe voor alle groepsleden. Hier hou je geen rekening met de individuele inbreng van cursisten. Deze manier kan een negatief effect hebben op de samenwerking.

De individuele prestaties beoordelen

De groepsleden worden na het samenwerkingsproces individueel bevraagd over de mate waarin zij kennis hebben verworven. Deze evaluatie houdt geen rekening met het groepsproces zelf.

De individuele prestaties beoordelen met inbegrip van het groepsproces

De individuele scores zijn gebaseerd op een groepsscore verminderd of vermeerderd met de individuele inbreng/leerwinst. Deze manier houdt rekening met de individuele inbreng en het groepsleerproces.

Cursisten zelf laten evalueren

De groepsleden evalueren zichzelf en elkaar. Deze vorm van evaluatie wordt peer-evaluatie genoemd. Peer-evaluatie wordt vaak ingezet als een onderdeel van de evaluatie omdat het een kritische blik stimuleert op:
  • het groepsproces
  • het groepsproduct
  • de eigen inbreng
De peer-evaluatie is dus niet alleen gericht op het eindproduct maar ook op het proces en de eigen inbreng hierin. De peer-evaluatie kan meetellen in de uiteindelijke score of kan een onderdeel vormen van het online samenwerkend leren zelf.

LINKS

Meteen aan de slag?

Maak de oefeningen

Lees de praktijkverhalen

Theorie
  • Situering
  • Vormen van samenwerkend leren
  • Meerwaarde van samenwerkend leren
  • Online samenwerkend leren
    • Asynchrone communicatie hulpmiddelen
    • Synchrone communicatie hulpmiddelen
    • Synchroon of asynchroon?
  • Voorwaarden tot (online) samenwerkend leren
  • Groepsdynamica
  • Evaluatie van (online) samenwerkend leren
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels