• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

5 · Samenwerkend leren

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Vormen van samenwerkend leren

Bij samenwerkend leren kan je vier vormen onderscheiden zoals aangegeven in onderstaande figuur. De vier vormen verschillen in de rollen die cursisten opnemen.

Klik voor meer informatie op de figuren.

In deze module focussen we op twee vormen die frequent voorkomen in de praktijk, nl.

  • vorm 1 ‘de cursist als plaatsvervangend lesgever’

  • vorm 4 ‘groepsopleiding zonder lesgever: cursisten begeleiden en ondersteunen elkaar’

LINKS

Meer weten?

Lees de handleiding ‘peerteaching’

Meteen aan de slag?

Maak de oefeningen

Lees de praktijkverhalen

Theorie
  • Situering
  • Vormen van samenwerkend leren
  • Meerwaarde van samenwerkend leren
  • Online samenwerkend leren
    • Asynchrone communicatie hulpmiddelen
    • Synchrone communicatie hulpmiddelen
    • Synchroon of asynchroon?
  • Voorwaarden tot (online) samenwerkend leren
  • Groepsdynamica
  • Evaluatie van (online) samenwerkend leren
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels