• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

5 · Samenwerkend leren

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping
Synchrone communicatie hulpmiddelen

Synchrone communicatie hulpmiddelen (bv. chat, video conferentie) simuleren een ‘echte’ conversatie met onmiddellijke interactie tussen de deelnemers. In een chatroom bijvoorbeeld is iedereen online en communiceert op hetzelfde moment met elkaar.

Het voordeel van synchroon samenwerken is de ‘nabijheid’ van je cursisten: de interactie loopt bijna even vlug als een face-to-face gesprek.

Nadelen hiervan zijn:

  • gebrek aan flexibiliteit. Iedereen moet op hetzelfde moment online zijn.
  • het hoge tempo waarop informatie wordt verspreid, dit vereist een directe informatie uitwisseling wat heel belastend kan zijn voor de cursist.

LINKS

Meteen aan de slag?

Maak de oefeningen

Lees de praktijkverhalen

 

Meer weten over…

ontwikkelen samenwerkingsplatforms?

synchroon versus asynchroon coachen?

Theorie
  • Situering
  • Vormen van samenwerkend leren
  • Meerwaarde van samenwerkend leren
  • Online samenwerkend leren
    • Asynchrone communicatie hulpmiddelen
    • Synchrone communicatie hulpmiddelen
    • Synchroon of asynchroon?
  • Voorwaarden tot (online) samenwerkend leren
  • Groepsdynamica
  • Evaluatie van (online) samenwerkend leren
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels