• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

5 · Samenwerkend leren

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Samenwerkend leren · Overzicht

In deze module vertrekken we van samenwerkend leren als werkvormWerkvormen geven aan hoe je wilt werken en specificeren activiteiten voor de lesgever en de cursist. De keuze voor een werkvorm zal samenhangen met de vooropgestelde doelstellingen en de context.. Je maakt kennis met diverse vormen van samenwerkend leren en de principes waarop succesvol samenwerkend leren rust.

Vervolgens focussen we op online samenwerkend leren. Je krijgt een overzicht op samenwerkingshulpmiddelen waarmee je online samenwerkend leren kan vormgeven alsook de voor-en nadelen per hulpmiddeltype. We zoomen in op de belangrijkste voorwaarden voor online samenwerkend leren.

Na het volgen van deze module heb je dan ook de volgende doelstellingen bereikt:

  • Inzicht in samenwerkend leren als werkvorm. Je hebt inzicht in samenwerkend leren als werkvorm, de diverse soorten van samenwerkend leren en de belangrijkste principes voor succesvol samenwerkend leren.
  • Overzicht op samenwerkingshulpmiddelen. Je hebt een overzicht op de diverse soorten hulpmiddelen die samenwerkend leren kunnen ondersteunen en hun belangrijkste kenmerken.
  • Voorwaarden voor online samenwerken. Je hebt inzicht in een aantal groepsdynamische processen en in de belangrijkste voorwaarden om online samenwerkend leren in te richten.
  • Draaiboek ontwikkelen. Je kan een draaiboek ontwikkelen voor online samenwerkend leren: in functie van je eigen probleemstelling formuleer je een aanpak voor samenwerkend leren, selecteer je de hulpmiddelen die je wilt gebruiken, werk je de belangrijkste voorwaarden uit én bepaal je een evaluatie aanpak.

Deze module bouwt verder op de inzichten uit de modules ‘basis’ en ‘ontwerp’. Het is bijgevolg noodzakelijk deze twee modules af te ronden alvorens de module ‘samenwerkend leren’ te starten.

images

Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels