Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Module 2: Ontwerp #27553
    Marianne
    Moderator

    Dag Lut
    Ondanks dat je het geen eenvoudige opdracht vond, is het toch al een zeer mooie poging tot ontwerp 🙂 Dus mijn feedback zijn vooral veel vragen, die je hopelijk verder op weg helpen om je ontwerp nog beter te krijgen 😉
    Qua inhoudelijke structuur zit dat volgens mij zeer goed; ik denk dat je heel goed weet wat je wil bereiken. Qua leerobjecten probeer je af te wisselen, wat een heel goede zaak is! Ik merk wel dat je vaak een illustratie alleen wil gebruiken. Gaat dit voldoende effect hebben? En af toe zie ik dat je een illustratie gaat combineren met een audio/video leerobject. Is dat een goede combinatie? Om dit verder te bekijken kan het interessant zijn om de ontwerpprincipes van Mayer nog eens te bekijken en je gekozen leerobjecten eraan af te toetsen. Verder zie ik dat je veel doe-opdrachten wil integreren. Wat bedoel je hiermee? Hoe zie je dat in een digitale omgeving te doen? Bestaan er misschien simulatie-oefeningen hierover (of een sleutelspel)? Of wil je zelf nog iets gaan maken? Een doe-opdracht staat ook vaak bij de doelstellingen “weten hoe”. Kan dat? Of zit je dan eerder bij een test of oefening? Snuisteren in de lange lijst met hulpmiddelen geeft je misschien nog wat andere inspiratie!
    Verder valt me op dat je overal aangeeft dat het materiaal nog moet gemaakt worden. Is dat haalbaar? Ga je dat dan zelf doen of heb je collega’s of andere diensten waar je kan op terugvallen? Is er dan ook budget nodig? En op welke termijn zie je dat realiseerbaar? Hiermee zitten we al op de grens van de ontwikkelingsfase, maar het kan zeker geen kwaad om daar nu al eens over na te denken. 🙂
    Maar zoals gezegd: dit is al een mooie basis; nu nog de verfijning of om even in je context te blijven: de plooien, die ik hierboven vermeld heb, gladstrijken! 😉

    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27550
    Marianne
    Moderator

    Dag Catalina
    Misschien eerst nog even heel kort over opdracht 1: de afbakening is nu veel duidelijker en haalbaarder volgens mij. Maar nu merk ik dat je bij type hulpmiddel hetzelfde hebt staan als bij werkvormen. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Kan je dit nog uiteen rafelen en duidelijker zeggen hoe je dit wil aanpakken (werkvorm) en welk type hulpmiddel(en) je daarbij nodig hebt? Je zal zien dat als je dat meer uit splitst het makkelijker zal zijn om de opdracht van module 2 helder uit te schrijven.
    Wat module 2 betreft heb ik een aantal bevindingen samengebracht in bijgevoegd document. Het is natuurlijk gebaseerd op een onafgewerkte versie, dus ik begrijp dat het nog maar een eerste brainstorm is en er nog nood is aan structurering en concretisering. Op het gevaar af dat ik zaken misschien verkeerd interpreteer, bekijk je maar eens of je iets met mijn feedback kan doen. In grote lijnen denk ik dat je moet proberen je eigen concept te “visualiseren”. Hoe zie jij je leermodule? Hoe moet die er idealiter voor jou uitzien of hoe kan die eruit zien?
    Verder vrees ik dat je “theorie” mogelijks nog te uitgebreid is. Dus ik zou je voorstellen om eerst eens een ontwerp te maken van het stukje rond algemene introductie en dan 1 leertheorie (behaviorisme lijkt me dan logischerwijs de eerste). Als je hier het systeem van ontwerpen (zie mijn uitgebreide feedback) op kan toepassen, dan ga je de andere leertheorieën sneller kunnen uitwerken vermoed ik. Ik merk wel dat je een heel analytische geest hebt, dus ik ben er alvast van overtuigd dat je eindresultaat kwalitatief zeer sterk zal zijn! Dus doe zeker verder! En als er vragen zijn, stel ze gerust op dit forum! 🙂

    Bijlagen:
    Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27547
    Marianne
    Moderator

    Lut, het is inderdaad geen evidente opdracht, maar zo leren we ervan he 😉 Vandaag zal het niet meer lukken om jou feedback te geven, maar morgen doe ik dit zeker! Dus morgen meer nieuws!

    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27546
    Marianne
    Moderator

    Catalina, geen probleem hoor! Het gaat mij helaas vandaag ook niet meer lukken om jou feedback te geven, maar ik doe dat zonder fout morgen! Mocht je intussen al een meer volledige versie hebben, mag je het altijd nog uploaden, dan bekijk ik de meest recente versie. Geen must he! 🙂 Ik kan adhv deze versie zeker ook al wel feedback geven 😉

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27545
    Marianne
    Moderator

    Dag Lut
    Deze versie lijkt me al meer doordacht en concreter. Ik merk wel dat voor sommige stukken nog een “klassikale aanpak” voor ogen hebt (of zie ik dat fout?), dus ik ben nog niet helemaal mee met jouw verhaal hoe je dit in digitale of blended vorm ziet en wat je dan in deze opleiding verder wil uitwerken (digitaliseren). Maar ik veronderstel dat dat wel helderder wordt tijdens module 2 en 3? Dus ik kijk al uit naar jouw vervolgopdrachten! 🙂

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27484
    Marianne
    Moderator

    Dag Lut
    Mooie inhaalbeweging  Dit is zeker al een goed bruikbare analyse en ik ben blij dat je een goed afgebakend onderwerp gekozen hebt. Je zorgt ook meteen voor een extra uitdaging, nl. het taal- en cultuuraspect, dus dat wordt zeker boeiend en ook leerrijk voor de anderen én voor ons als coaches. Misschien moet je wel nog even je doelstellingen herbekijken? Je onderwerp gaat specifiek over het strijken van een bedrukt t-shirt, dus wat is dan je hoofddoelstelling hier? Het is moeilijk om je op alle niveaus te richten, dus maak hier best een keuze. Want ik veronderstel dat als cursisten aan een bedrukt t-shirt starten, ze al weten hoe dit werkt bij een gewoon t-shirt? Dus waar begint dit stuk en tot waar wil je gaan. De interactieve figuur helpt je misschien om dit helderder te krijgen? Maar dit is al een mooie analyse, waar je zeker mee aan de slag kan bij de volgende module. Alvast veel succes!

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27481
    Marianne
    Moderator

    Dag Miet
    Klopt volgens mij helemaal! In deze opzet ga je weinig voordelen hebben aan het gebruik van tracking (buiten extra werk waarschijnlijk 🙂 ), vermits je je cursisten toch tussentijds in de les gaat zien.
    Lukt het verder om de de content die je wil digitaliseren eruit te halen en deze specifieker te analyseren, m.a.w. om keuzes te maken welke werkvormen je daarbij wil inzetten en in de volgende stap welk type hulpmiddelen je daarbij dan nodig zal hebben? Probeer dit zeker te doen, zodat je je (draft) ontwerp (= opdracht module 2) enkel op dit stuk kan baseren en niet meer op het geheel.
    Groetjes
    Marianne

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27480
    Marianne
    Moderator

    Dag Mieke
    Het lijkt me zeker een goed idee om gebruik te maken van het leerplatform dat jullie al hebben, want dat is dan toch een vertrouwde omgeving voor je deelnemers achteraf. Hou die tracking dan gewoon even in beraad. Eventueel vraag je al eens na bij de beheerder van het platform welke vormen van tracking er mogelijk zijn en dan kan je inderdaad achteraf nog bekijken hoe belangrijk dit voor jou is bij het stuk content dat je gaat uitwerken. Tijdens de volgende 3 modules zal het vanzelf wel duidelijk worden of je dit nodig hebt of niet.
    Groetjes
    Marianne

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27479
    Marianne
    Moderator

    Prima, Philip! Het is alleszins heel positief dat je dit samen met een team kan uitwerken. Benieuwd naar de content waar jullie mee gaan starten!

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27478
    Marianne
    Moderator

    Dag Claire
    Dit lijkt me zeker al veel haalbaarder. 🙂 De type hulpmiddelen hou je nu wel beperkt (Word en Navision), dus ik denk dat je hier nog eens verder mag kijken. Uiteraard zijn dit de hulpmiddelen die jullie gebruiken in de praktijk, maar zijn dit ook de enige hulpmiddelen die je nodig hebt om deze content te gaan digitaliseren? Als ik je werkvormen zie lijkt het me dat je zeker ook zal gaan voor een informatie-hulpmiddel en een samenwerkingshulpmiddel. Misschien ook een oefen- of testhulpmiddel, aangezien je toch ook de nadruk legt op inoefenen. De volgende module zal je hierbij zeker nog verder helpen, maar het is makkelijker als je dit al iets helderder uitklaart vooraf. Bekijk je eens het educatief potentieel van de verschillende hulpmiddelen hier. Ik denk dat dat je misschien kan helpen om het voor jezelf duidelijker te krijgen?

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27363
    Marianne
    Moderator

    Dag Philip
    Wat ik uit je analyse opmaak is dat je voor een grote uitdaging staat op relatief korte termijn, want volgend academiejaar lijkt nu nog ver weg, maar dat is het natuurlijk niet. Om het voor Inge en mezelf wat duidelijker te maken, is het misschien wel nodig om een paar zaken voor ons iets meer uit te schrijven zodat we ons beter kunnen inleven in je context en wat je concreet wil gaan aanpakken. Op dit moment lijkt de scope van je analyse veel te ruim en splits je dit best op in meerdere onderdelen. Kan je er voor dit leertraject een stukje uithalen waar je eerste mee aan de slag wil om dit naar een blended learning te transformeren? Hiervoor zal het nodig zijn om eerst 1 doelstelling te kiezen en het toepassingsniveau dat je wil bereiken met dat onderdeel. Op basis daarvan kan je dan gaan kijken welke werkvorm(en) je wil/kan gebruiken en welke hulpmiddel(en) dit kunnen ondersteunen. Dus ook voor jou de boodschap: afbakenen en verfijnen. Het is eenvoudiger om de fasen van digitale didactiek toe te passen op 1 onderdeel, dan meteen op een hele cursus. Bovendien kan je dan van je ervaringen (positief en negatief – wat we bespreken in de laatste module) leren om de volgende onderdelen anders of vlotter te laten verlopen. Kan je tegen einde volgende week een aangepaste versie van je analyse bezorgen? Eventueel neem je al eens module 2 door, dan heb je meteen een idee waar we bij de volgende stap naartoe willen. Veel succes!

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27358
    Marianne
    Moderator

    Dag Claire
    Dit is alvast een mooie analyse. De manier waarop je het thema analyseerde zit alvast zeer goed, al lijkt dit een zeer uitgebreid thema. Het is me op dit moment ook niet duidelijk welk stuk van de opleiding je wil digitaliseren en welke onderdelen opgenomen blijven tijdens de activiteiten in het leerbedrijf of nog op een andere manier. Kan je er een stukje uitfilteren dat je in het verdere leertraject concreet kan gaan uitwerken? Hiervoor zal je niet alleen het thema moeten opsplitsen in subthema’s, maar ook keuzes moeten gaan maken welke doelstelling je voornamelijk wil bereiken. Afhankelijk hiervan kan je dan gaan kiezen welke werkvorm(en) je daarbij kan inzetten en welk type hulpmiddel(en) je daarin kunnen ondersteunen. Misschien helpt het jou om module 2 al eens kort door te nemen en met die informatie in je achterhoofd je analyse nog eens kritisch te bekijken om je keuze te maken. Kan je tegen einde volgende week dan je definitieve keuze doorgeven, door deze analyse te herwerken en opnieuw te posten op het forum? Dit neemt uiteraard niet weg dat je de andere delen niet kan uitwerken, maar dat zal dan voor een latere fase zijn. Of misschien zoals Kurt voorstelt, kan dit dan achteraf samen met de collega’s gebeuren? Wat uitgewerkt is, kan ingezet worden door de collega-instructeurs. Maar begin met een eerste bouwsteen uit te werken; de andere volgen dan later. Veel succes!

    In reactie op: probeersel #27348
    Marianne
    Moderator

    Dag Edith
    Je schrijft opdracht in bijlage, maar ik zie ze niet. Kan je ze nog eens toevoegen? Maar dan liefst ook waar de anderen het toegevoegd hebben, nl. bij het deel Opdrachten. Zodra we je bijlage hebben, proberen we zo snel mogelijk feedback te geven!

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27347
    Marianne
    Moderator

    Inderdaad zo werkt het!
    Is het zoiets dat je wil gaan maken, Raf? 🙂

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27346
    Marianne
    Moderator

    Dag Raf
    Je hebt voor een boeiend, maar naar mijn gevoel ook een moeilijk thema gekozen, maar dat maakt het natuurlijk meteen een mooie uitdaging. Wetgeving juridisch correct digitaliseren is geen evidente opdracht. Je analyse is vrij beknopt, waardoor ik het ook moeilijk kan inschatten wat het concreet inhoudt of hoe je dit zelf ziet aan te pakken. Je doelstellingen zijn zeer uitgebreid en bereiken de diverse kennisniveaus, maar wat wil je dan digitaliseren? Zijn het de doelstelling tot en met het niveau weten hoe? Of wil je nog een stapje verder ook? En is dat dan haalbaar tijdens de duur van dit leertraject? Voeg zeker toe hoe je de doelstellingen wil vorm geven, door je werkvormen te omschrijven. Hoe geef je instructie? Hoe zie je in dit verhaal interactie? … De omschrijving van de hulpmiddelen lijken me allemaal relevant, maar ook hier weer wat is realiseerbaar binnen dit leertraject? Of waar wil je mee beginnen en wat wordt fase 2? Je hebt alvast een goede basis, maar je mag deze zeker nog verfijnen. Misschien is het voor jou interessant om de theorie van module 2 alvast eens door te nemen en met deze info in je achterhoofd deze opdracht te herwerken. Lukt het om deze opdracht tegen einde volgende week bij te werken waar nodig? Hoe duidelijker je analyse, hoe makkelijker het zal zijn om de volgende opdracht(en) te maken en hoe beter wij je als coaches kunnen begeleiden bij de concrete uitwerking van deze uitdaging. Alvast veel succes!

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 49)