Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Module 3: Ontwikkeling #27780
    Marianne
    Moderator

    Dag Claire

    Hindernissen overwonnen klinkt alvast goed 😀 en dat er nog een deel te nemen zijn, dat geloof ik graag, maar dat komt nog wel, niet? 😉
    Xerte is voor mij ook nieuw, dus ik kan je niet direct verder helpen met je technische vragen daarover. Maar Inge weet daar alles over 😀 , dus zij zal je de verdere feedback geven (ik vermoed morgen).

    Groetjes
    Marianne

    In reactie op: Module 3: Ontwikkeling #27779
    Marianne
    Moderator

    Dag Mieke

    Proficiat! Ik denk dat jij met dit resultaat de doelstellingen van deze module zeker behaald hebt! Een mooie combinatie van werken met Moodle, ThingLink, Prezi, screencasts (Jing) en test/opdrachtvragen (via Moodle). Het is uiteraard nog niet af, maar zoals we eerder al aangaven was dat ook niet onze verwachting. Maar het is wel al een heel grote stap in de goede richting en je hebt veel geëxperimenteerd en geleerd. Dat was de hele opzet van de modules tot nu toe, en dat heb je dus duidelijk gedaan! Je conclusies kloppen volledig (helaas) 😉

    Voor ons is het dus ruim voldoende, maar laat zeker je werk niet liggen en werk er de volgende weken/maanden zeker aan verder, want ik denk dat het heel mooie webmodule kan worden, mits vervollediging en hier en daar nog verfijning. Om je hierbij op weg te helpen, geef ik nog enkele zaken die me opvielen mee:
    * het geluid van de screencast is bijna niet te horen (zelfs niet met geluid op max.); een screencast verliest altijd wel iets aan kwaliteit bij het afwerken en integreren, maar dit is wel zeer stil. Ik weet niet of het aan Jing zelf ligt of aan de manier waarop je de opnamen gemaakt hebt, maar probeer eens te bekijken bij een volgende opname hoe je de geluidskwaliteit kan optimaliseren.
    * In je prezi-presentatie gebruik je nog veel tekst. Dit kan misschien nog wat beperkter en meer gecombineerd met iets visueels? Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden, en aangezien je er ook nog toelichting bij geeft, is zoveel tekst vaak niet nodig. Ook bij het onderdeel Professioneel Telefoneren moet het zeker mogelijk zijn om meer visuele zaken (foto’s, cartoons, …) te integreren. Dat maakt het doornemen alleszins aantrekkelijker. Maar dit is waarschijnlijk ook eerder een kwestie van tijd geweest, vermoed ik? 😉
    Als je in de loop van de opleiding graag nog eens feedback wil of een tester zoekt, mag je ons zeker nog vragen! Wij doen dat graag 😉

    Maar eerst misschien even pauze? 😀 Tot nu toe alleszins prima werk! En vanaf donderdag verder met de volgende module!

    Groetjes
    Marianne

    In reactie op: Module 3: Ontwikkeling #27707
    Marianne
    Moderator

    You’ve got mail! 😉
    Ik had het gemerkt, Kurt, maar gisteren liep er bij mij nog iets mis met die login. Dus ik wou eerst zeker zijn dat het werkte, vooraleer het door te sturen. Intussen is het in orde, maar misschien een tip voor iedereen die met Xerte gaat werken: best in de browsers Chrome of Firefox! Anders werkt het niet altijd even goed.

    Succes!

    In reactie op: Module 3: Ontwikkeling #27705
    Marianne
    Moderator

    Dag Claire
    Het is zeker ok dat je nog wat experimenteert! Dat is een beetje de bedoeling van deze module, he 😉 De eerst tussentijdse deadline was eerder bedoeld om ons al even te laten weten met welke tools je aan het experimenteren bent. Een eerste resultaat van je experimenten verwachten we pas tegen 4 mei. Veel plezier met je experimenten alleszins! En als er vragen zijn, aarzel niet om ze hier te stellen! Waar we kunnen, helpen we je graag verder!

    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27704
    Marianne
    Moderator

    Dag Kurt
    Bedankt voor de aangepaste versie. Hier kan je zeker mee verder voor de opdrachten van module 3. Benieuwd hoe het er gaat uitzien! 🙂 Alvast veel plezier met de verdere ontwikkeling!

    In reactie op: Module 3: Ontwikkeling #27697
    Marianne
    Moderator

    Dag Philip

    Ja, heerlijk hé dat zonnetje, vooral achter glas 😉 Maar het lukt blijkbaar toch om al iets tof te ontwikkelen 🙂 Mooi gedaan die website via Weebly. Is dat iets wat jullie standaard gebruiken, of is dat nu nieuw bij deze herwerking van jullie module?

    Hierbij al wat feedback over de format, het is te zeggen vooral vragen en suggesties waar je misschien wel iets mee kan doen:
    * Als deelnemer (in dit geval je studenten) is het belangrijk dat je snel overzicht hebt en je weg vindt op de website. Daarom is het belangrijk om een gebruiksvriendelijke navigatie te voorzien en/of deze goed te communiceren vooraf. Een mooi voorbeeld is de mooie “terug”-knop die hebt voorzien bij de aparte oefeningen. Misschien is het ook wel nodig om deze toe te voegen bij de hoofdpagina’s (overzicht, theorie en oefeningen)? Ik moest nl toch even zoeken hoe ik terug kon (zonder de pijltjes van de browser te willen gebruiken). Kan ook aan mij liggen natuurlijk 😉
    * Info over hoe te navigeren en waar iets te vinden is kan je eventueel vooraf communiceren, maar zou je ook een plaats kunnen geven op je website zelf: bv. bij het overzicht (soort van praktische informatie) of op de eerste pagina die de studenten te zien krijgen als ze de site bezoeken? Of bestaat dit misschien al ergens (want vaak is dit voor alle cursussen hetzelfde)? Mocht je nog iets dergelijks willen toevoegen, zou je dit ook in een soort demo-filmpje kunnen maken ipv een lange tekst te schrijven? Daarom niet nu tijdens de opleiding, maar bekijk of het nodig is en zo ja, plan het in in je ontwerp.
    * Bij theorie vermeld je dat je met een screencast gaat werken. Is dit er slechts 1 of gaan dit er meerdere zijn? Ik stel deze vraag omdat je nu vrij veel oefeningen bij elkaar hebt gezet en ik vraag mij af of je de oefeningen niet dichter op de theorie kan laten aansluiten? Als het maar 1 screencast is, is het wel ok. Maar als je meerdere screencasts voorziet (en misschien is dat wel beter als de theorie meerdere onderdelen bevat), dan zou je kunnen overwegen om bij elk deel theorie 1 of meerdere oefeningen te voorzien?
    * Je hebt nu vrij veel oefeningen bij elkaar en sommigen zijn van hetzelfde vraag-type. Misschien laat de tool het toe om de multiple-choice vragen samen te zetten? Dan denk ik dat dat gebruiksvriendelijker en eenvoudiger gaat zijn dan nu elke vraag apart te zetten? Ik zou zeggen test dit eens uit en volg dan je eigen gevoel hierbij.
    * Nu werk je met multiple choice, drag&drop en open vragen. Deze laatste zijn natuurlijk interessant, maar moeilijker “automatisch” te verbeteren. Dus ik ben benieuwd hoe je dit gaat opvangen met je feedback 🙂
    * Uit interesse: kon je de testvragen opstellen via Weebly zelf of met welke tool heb je deze gemaakt? En welke vraagtypes zijn hierbij mogelijk? Het ziet er alleszins leuk uit!

    Al heel wat vragen en suggesties om je format verder te verfijnen. Fijn dat je kan terugvallen op een team voor de nodige input hierbij. Ik ben alleszins benieuwd naar een volgende fase in jullie ontwikkeling! Succes nog! Maar ik zou zeggen: vandaag en morgen nog even genieten van de zon, want vanaf het weekend wordt het schitterend ontwikkel-weer 😀

    In reactie op: Module 3: Ontwikkeling #27696
    Marianne
    Moderator

    Dag Mieke
    Ongetwijfeld zit je nog met heel veel vragen, maar dat is onderdeel van het hele leerproces in deze opleiding 😉 En troost je oefening baart kunst 😉 Maar jij staat al wel ongelooflijk ver op deze korte tijd! Chapeau!
    Hierbij al wat zaken die mij opvallen en die je misschien kunnen helpen:
    * Als het een troost mag zijn: het is normaal dat je ontwerp nog wijzigt, terwijl je ontwikkelt en omgekeerd. 🙂 Een ontwerp is zelden een afgewerkt product, maar eerder een wisselwerking. Dit heeft enerzijds met het onderwerp te maken, soft skills zijn moeilijker om volledig en gedetailleerd uit te schrijven op voorhand, maar ook met je eigen voorkeur/ingesteldheid als ontwikkelaar. Zelf ben ik ook iemand die graag start met een basis scenario (wat we in module 2 gedaan hebben) om het dan verder te verfijnen tijdens het ontwikkelingsproces (module 3). Zeker als beginnend ontwikkelaar is het belangrijk om regelmatig je ontwerp te herbekijken en soms zelfs je eerste analyse te herzien. Dus het leerproces dat je hier beschrijft, is net wat we wilden bereiken met deze opleiding, dus je bent heel goed bezig 🙂 En uiteraard zullen deze inzichten betekenen dat je bij een volgend ontwerp, of zelfs al in de volgende fase van dit project, bepaalde zaken vlotter zullen gaan.
    * De structuur die je voor ogen hebt, staat eigenlijk ook al in je ontwerp (cfr de nummering). Dus ik veronderstel dat je in Moodle graag 4 blokken wil zien? Hoe dit technisch moet, dat bespreek je best met een Moodle-ervaringsdeskundige. Is er zo iemand bij Fopas waar je je concept eens mee kan bespreken, om de structuur te optimaliseren zoals je die wil hebben? Eénmaal de structuur goed staat, is het verder aanvullen met inhoud en daar heb je al een goede start mee genomen.
    * Wat je oefeningen betreft: klopt het dat het intussen je bljkbaar toch gelukt is om de oefening rond referentiekader op te nemen (zie ik toch staan, of is dit een andere)?
    Ik hoop dat ik het volgende goed geïnterpreteerd heb, anders corrigeer je me maar? Gaat het over het aanmaken van verschillende types vragen in Moodle? In dat geval klopt het dat je in jouw voorbeeld geen feedback kan aan toevoegen, omdat “het systeem” open vragen (=lange antwoorden) niet kan verbeteren/interpreteren. Hier is altijd een lesgever nodig om te beoordelen. Moodle heeft wel heel wat meer test/oefen-vragen, die wel automatisch gecorrigeerd kunnen worden en waar feedback geven dan wel mogelijk is. Toevallig ben ik hier onlangs ook mee aan het experimenteren geweest en dit document vond ik hierbij verhelderend. Hierin vind je de andere type-vragen en hoe je dit aanmaakt met of zonder feedback. Misschien biedt het wat inspiratie voor de andere oefeningen die je nog wil toevoegen? Je zou eens kunnen bekijken of je je vragen (of een deel ervan) kan vervangen door een ander type vraag, bv. de korte vraag (waar je het juiste antwoord, maar ook alternatieven, bv. synoniemen, kan laten goedkeuren)?

    Hopelijk kan je hiermee al verder? Er is zeker nog veel werk voor de boeg, maar wij verwachten alleszins niet dat je dit af hebt op 4 mei (oef!) 🙂 Probeer gewoon nog wat zaken uit, bv je Moodle-structuur, de screencast en een ander type oefening (zijn maar suggesties, je bepaalt zelf wat haalbaar is) en dan zijn wij al heel tevreden en ben jij al veel slimmer geworden denk ik 😀
    Trouwens, ik heb zelf ook weer een nieuwe tool geleerd van jou: tof gedaan met die ThingLink!

    In reactie op: Module 3: Ontwikkeling #27688
    Marianne
    Moderator

    Dag Philip

    Ja, dat kan zeker! Als je resultaat online beschikbaar is, is het voldoende om ons de link te bezorgen via dit forum. Dit verwachten we pas tegen 04/05, maar als je vroeger al iets wil tonen kan dat natuurlijk 🙂
    Tegen donderdag 23/04 verwachten we enkel dat je indien nodig je scenario nog aanvult (waar nodig, cfr laatste feedback die je kreeg van Inge) en bij de leerobjecten noteert welke tools je gaat gebruiken.
    Alvast veel ontwikkelplezier! 🙂

    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27687
    Marianne
    Moderator

    Dag Kurt

    Dank voor je aangepaste versie! En het is niet erg hoor dat je de vorige niet weg krijgt, ik heb alleen naar de 2de gekeken 😉

    Het is duidelijk in je 2de versie dat je de feedback van Inge hebt proberen te verwerken. 🙂 Bij de doelstellingen merk ik dat de interpretatie van doen moeilijk blijft (ook bij de anderen, dus dat is een werkpuntje voor ons!). Doen slaat hier niet op een activiteit doen, zoals een oefening maken, maar wel op het hoogste toepassingsniveau, nl. het geleerde kunnen toepassen in een echte praktijksituatie. Misschien herinner je nog uit de opleiding basisdidactiek dat we over WITI gesproken hebben, nl. de kennisniveaus weten – inzicht – toepassen – integreren. Het model van Miller slaat eigenlijk op hetzelfde, alleen benoemt hij het anders; en doen is hier dus het hoogste niveau nl. integreren. Om dat “digitaal” te realiseren is quasi onmogelijk en vertaalt zich daarom vaak tot reflectie-oefeningen en discussie met mede-cursisten over de lopende/gedane stages/praktijkervaringen. Vandaar dat de hulpmiddelen die hier meestal voor gebruikt worden de organiserende en/of samenwerkingshulpmiddelen zijn. Een hele uitleg, om eigenlijk te zeggen dat door de keuzes die je maakt qua leerobjecten en hulpmiddelen je eigenlijk eerder kiest voor het doelstellingsniveau weten hoe 😉 Hetzelfde ook een beetje met de doelstelling laten zien. Dus pas dit misschien nog aan en dan ben je klaar om verder te gaan met de ontwikkeling! Of als je jezelf nog meer wil uitdagen kan je altijd nog eens kijken of een hoger doelstellingsniveau haalbaar is in deze context? 😉
    In elk geval begrijp ik uit je scenario dat je al een stukje klaar hebt qua materiaal en dat je de volgende weken vooral zal bezig zijn met de uitwerking van enkele oefenhulpmiddelen. De informatiehulpmiddelen plan je later. Is dit omdat je dit uitwerkt met een werkgroep misschien?
    Alleszins een mooi scenario om verder mee aan de slag te gaan! Ik kijk alvast uit naar het vervolg … 🙂 Succes!

    In reactie op: Module 3: Ontwikkeling #27670
    Marianne
    Moderator

    Hallo iedereen
    Inge heeft voor ieder van jullie een account aangevraagd; de nodige gegevens volgen per per e-mail van Toll-net. Zoals Inge al zei: je bent niet verplicht om dit te gebruiken, je bepaalt zelf hoe en welke leerobjecten je aanmaakt. Maar voor diegenen die graag al eens experimenteren met het ontwikkelen van een leerpad (of toch een begin ervan) is dit een vrij gemakkelijke en gratis tool.

    Alvast veel succes met module 3, een leuke, maar intense opdracht! 😉
    Als er vragen/problemen zijn, signaleer ze op het forum, dan reageren we zo snel mogelijk.

    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27667
    Marianne
    Moderator

    Dag Lut

    Geen nood, je hebt het doel van de opleiding heel goed begrepen 😉 Het is zeker niet de bedoeling om een afgewerkt product te hebben op deze 2 maanden! We zijn ons er zeer van bewust dat dat niet realistisch is. Wat wel de bedoeling is, is om het didactisch proces dat bij het ontwikkelen van online leermateriaal komt kijken bewust te doorlopen en zoveel mogelijk om te zetten in de praktijk. Als je éénmaal het denkproces goed beet hebt, kan je zelf achteraf op je eigen tempo er verder aan werken. Dus in de volgende module bepaal je zelf wat haalbaar is om verder uit te werken in deze korte tijd. We verwachten alleen dat je een paar leerobjecten kan uitwerken (eventueel ook al een begin van een leerpad bv met Xerte – zie info Inge bij opdracht module 3) én dat je hierbij durft te experimenteren met een nieuwe aanpak of tool of … Dus qua aanpak en houding zit je helemaal op de juiste golflengte 🙂
    Wat je feedback betreft over contactleren, dat is zeker waardevol. Probeer het alvast ook te melden via de vragenlijst, zodat de projectwerkgroep hier mee kan rekening houden nadien bij het evalueren van deze aanpak. Eerlijk gezegd, mis ik dat ook wel een beetje hoor, dus je bent zeker niet de enige.

    Wat je nieuwe versie betreft, misschien kan je nog volgende puntjes op de i zetten, zodat je makkelijker verder kan met module 3:
    * In module 3 gaan we ontwikkelen en uitwerken. Om dat zo goed mogelijk te doen, is het best om al wat zaken concreter voor te stellen. Noteer dus best in je ontwerp ook al even welke illustratie je wil toevoegen (schema van…, foto’s van …, afbeelding van …); hetzelfde met de andere leerobjecten.
    * Er zijn meerdere testhulpmiddelen. Probeer ook hier nog een keuze te maken welke soort testvragen je wil stellen.
    * We merken bij iedereen wat verwarring rond de doelstelling doen; ook bij jou. Doen in deze context gaat over het concreet kunnen toepassen van het geleerde in een reële praktijksituatie. Voorbeelden hiervan zijn bv. op de stageplaats of in een simulatieruimte: hoe pakt de cursist dit aan. Vraag is: hoe kan je dit naar een online leeromgeving brengen? Je kan eventueel gaan voor een simulatieoefening of een test, maar is dat hetzelfde? Misschien moet je dit nog eens even herbekijken in module 1 bij de stadia van Miller. Maar zoals gezegd je bent niet de enige, dus dit is ook alweer een verbeterpunt voor ons 😉
    * En omdat ik weet dat je wel van een uitdaging houdt 😉 : je noteert ook regelmatig illustratie met tekst. Als je rekening houdt met de principes van Mayer, die nadruk legt op de combinatie van het visuele met het verbale, denk ik dat dit niet (altijd) de beste keuze is. Ik vraag me af of je hier af en toe audio zou kunnen gebruiken ipv tekst? Misschien iets om te proberen en het verschil eens uit te testen?
    Maar zoals ik al zei, dit zijn de puntjes op de i, dus je hoeft hiervoor geen nieuwe versie in te dienen, maar neem het mee naar module 3, waar je dus een deel van je plannen verder gaat uitwerken.
    Maar eerst: geniet nog van je weekje vrij! En dan ben ik zeer benieuwd naar je vervolg! De tussentijdse deadline ligt wellicht moeilijk, maar kijk wat haalbaar is. Fijne vakantie en tot volgende week!

    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27578
    Marianne
    Moderator

    Dag Raf

    Inderdaad nog beperkt, dus zeker nog werk aan de winkel! Qua structuur zit het wel goed in elkaar. Probeer wel zeer concreet te benoemen welk materiaal je als leerobjecten wil gaan gebruiken, bv. een krantenartikel is een leerobject. Maar onder welk digitaal hulpmiddel valt dit? Verder noteer je al een leergesprek/discussie bij leerobject, maar dit is eerder een werkvorm. Vraag is nu hoe ga je dit omzetten, welke leerobjecten heb je daarvoor nodig en welk(e) digita(al)l(e) hulpmiddel(en)? Vermoedelijk iets om de samenwerking te bevorderen?
    Hopelijk kan je met deze feedback de rest van je ontwerp aanvullen! 😉
    Succes nog!

    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27564
    Marianne
    Moderator

    Dag Miet
    Het is inderdaad nog niet voldoende uitgewerkt. Het is ook moeilijk om deze opdracht te beoordelen zonder een bijgewerkte versie van je analyse (vorige opdracht). Kan je daarvan een nieuwe versie bezorgen? Opdracht 2 is nu nog (te) beknopt, dus veel feedback kan ik nog niet geven. Maar misschien wel al enkele zaken om verder over na te denken:
    Wat je noteert bij inhoud is niet fout, maar dit zal je nog wat meer moeten opsplitsen. Bedoeling is dat je 1 regel neemt om een stukje inhoud aan te bieden, gekoppeld aan een (sub)doelstelling) en dan aanvult met het (de) leerobject(en) die je daarbij wil gebruiken. En hieraan gaan bepaalde hulmidddelen gekoppeld kunnen worden. Deze informatie is niet volledig nieuw, maar kan je eigenlijk al grotendeels uit je analyse halen. In dit ontwerp probeer je ze wel nog meer concreet te benoemen, bv. niet 2 oefeningen maar benoem welke soort oefeningen. Educaplay is dan inderdaad een oefenhulpmiddel dat je hiervoor wil gebruiken.
    Ik mis om te starten wel een beetje een introductie/inleiding. Ga je eerst een opfrissing geven van de theorie (bv. welke zijn dan die 5 soorten bedrijfscultuur of welke types IT-bedrijven bestaan er) of komt dit na een klassikale sessie en wil je bij wijze van teaser even testen of ze de theorie begrepen hebben? Het lijkt er nu een beetje op dat je met de deur in huis valt en meteen een opdracht geeft. Maar hoe geef je de opdracht? Is dit met tekst? Maak je een video? En als je leerobjecten combineert, hou je dan voldoende rekening met de diverse ontwerpprincipes van Mayer?
    Kan je misschien ook even overwegen of je niet veel verder kan gaan met dit digitale stuk dan je nu doet, zeker bij ICT-cursisten. Deze opleiding is eventueel een opportuniteit om het eens uit te testen? Ik denk dan bv. aan een zelfstudiepakket(je) dat ze tijdens de opleidingsuren kunnen doornemen. Of iets wat ze thuis doornemen (theorie bedrijfsculturen + zoekopdracht internet), als voorbereiding op de les van de volgende dag (cfr idee flipping the classroom van Raf)? Het zijn maar ideeën hé 🙂
    Maar dat is voor volgende week; geniet nu zeker maar eerst even van een paar daagjes welverdiend verlof 😉 Ik kijk wel alvast uit naar het vervolg hiervan, want bedrijfsculturen is een leuk thema dat zeer geschikt is om iets digitaals mee te gaan doen.

    In reactie op: Module 1: Basis (Tpack) #27562
    Marianne
    Moderator

    Dag Raf
    Creatieve interpretatie van het begrip asynchroon, niet? 😉

    Wat je nieuwe versie betreft: Inderdaad, al veel concreter (zeker voor mij als leek) en meer afgelijnd! Ik denk dat je hiermee een realistische analyse hebt om verder mee aan de slag te gaan in het kader van deze opleiding. Wat je geschrapt hebt, kan je eventueel nadien nog verder uitwerken, als daar nood aan is.
    Je doelstellingen zijn voor mij ok en je maakt nu duidelijke keuzes qua werkvormen. Alleen vraag ik mij af hoe je “vragen laten stellen” concreet nog ziet? Wil je dat cursisten een discussie houden over dit thema? Of bedoel je vragen stellen aan de instructeur ter verduidelijking (die hulplijn waar je op het einde naar verwijst)? Welke invulling je ook geeft, ik vermoed dat je dan ook best een samenwerkingshulpmiddel voorziet?
    Je voorziet ook tracking wat meestal eigen is aan het achterliggende leersysteem (LMS of learning management system). Bij VDAB gebruiken we Moodle en daar bestaan wel enkele opties voor tracking. Dus deze kan je eens bekijken, maar in de verdere ontwikkeling zou ik daar niet teveel bij stilstaan, gewoonweg omdat je daar zelf weinig kan rond doen.
    Alleszins is je analyse voldoende voor verdere uitwerking in je 2de opdracht, het ontwerp. Dus bij deze kijk ik alvast uit naar je draft versie daarvan 😀 Vul misschien daar meteen het volledige schema in (dus tabblad ontwikkeling), dan kan je meteen kijken wat je concreet al hebt aan materiaal en wat er nog bijkomend nodig is (te ontwikkelen door … ).
    Hopelijk lukt het tussen je drukke bezigheden door! Want eigenlijk komt nu het plezantste (=creatiefste) stuk! 😉

    In reactie op: Module 2: Ontwerp #27556
    Marianne
    Moderator

    Blij dat je zo enthousiast bent, Mieke! 🙂 En dat uitwerken, dat komt wel in orde hoor!
    Je eerste ontwerp is alleszins al zeer overzichtelijk. Om er in module 3 vlot mee aan de slag te kunnen, is het misschien wel nodig om hier en daar al zaken specifieker te formuleren. Ik ga hier veel vragen stellen, niet om je werk af te breken, maar wel om je aan het denken te zetten zodat je een ontwerp krijgt waarmee het zeker moet lukken om een deftig, didactisch verantwoorde, boeiende en aantrekkelijk manier gedigitaliseerd te krijgen! 😉
    De leerobjecten mag je in deze fase al concreter benoemen of meer uitwerken: bv. welk schema bedoel je? In welke vorm wil je een test aanbieden? Het stukje onder deel 2 (stem, lichaam, inhoud) is een beetje verwarrend: je doel is weten, maar je wil dit bereiken met een testhulpmiddel. Is dat niet contradictorisch? Of bedoel je een instaptoets/voorkennistest, …? Hetzelfde komt terug bij deel 4 en deel 5. Wat is het doel van de tests daar? Kan je je dat al concreet voorstellen? Zo ja, noteer het gerust bij in je ontwerp! Bekijk nog eens de informatie in de lijst met digitale hulpmiddelen, meer bepaald het stuk rond de testhulpmiddelen (maar misschien de anderen ook even, zie verder).
    Belangrijk is ook dat je nog eens alles aftoetst aan de ontwerpprincipes van Mayer. Heb je voldoende afwisseling ingebouwd om het aantrekkelijk te houden? Is alleen tekst gebruiken een goed idee? Hou je dan voldoende rekening met de dual channel assumptie? Of kan dit nog beter/sterker?
    Qua hulpmiddelen komt informatiehulpmiddel vaak terug. Wat versta je daar onder? Is dat altijd alleen tekst dat je daarvoor kan gebruiken? Of zijn er ook nog andere mogelijkheden? Je mag in deze opleiding best ruim kijken en eens iets nieuws uitproberen. Zeker als je wil gaan voor een aantrekkelijke leermodule, dan denk ik dat je het aandeel tekst (al dan niet gecombineerd met schema’s) best beperkt(er) houdt.
    Probeer voor de finale versie nog een beetje verder te kijken en duid aan welk materiaal je al hebt en welk je nog moet voorzien? En moet je dat vragen aan collega’s? Is dat te ontwikkelen? Door wie? Deze info zal voor een stuk immers mee bepalen of je dit geheel zal kunnen uitwerken of je zal moeten focussen op een bepaald onderdeel ervan.
    Nogmaals Mieke, je bent op de goeie weg! Ik hoop dat deze vragen je uitdagen om verder te verfijnen en (nu al) meer uit te werken voor je aan module 3 start. Nog even geduld dus voor module 3, al staat het je vrij om al eens te gaan piepen 😉

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 49)