Welkom! Forums 20150319 · Brussel · Inge De Vrieze Opdrachten Module 1: Basis (Tpack)

Weergave van 13 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #27175
      Inge
      Moderator

      Pas het TPACK model toe op je eigen praktijk.
      Selecteer één stukje content (een hoofdstuk, een theorie, een model, een doelstelling) en werk een blauwdruk uit voor dit stukje. Je doet dit door het stappenplan zoals vastgelegd in module 1 toe te passen.

      Je kunt hiervoor gebruik maken van het sjabloon van module 1.

      Post jouw blauwdruk hieronder tegen dinsdag 24 maart.

    • #27205
      Claire Devreese
      Deelnemer

      Voor de geïnteresseerden…
      Competentiegericht leren volgens het piramidemodel van Miller

      Ik weet niet of de link werkt, dus ook nog eens als pdf in bijlage.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27207
        Inge
        Moderator

        Interessant bijdrage, Claire, dankjewel.
        Dit geeft wat meer en diepgaander inzicht in Miller’s piramide, altijd nuttig, extra (achtergrond)informatie 😉

    • #27225
      Claire Devreese
      Deelnemer

      Inge, Marianne

      Hierbij een poging ivm het te analyseren stukje content…
      Ik weet niet of dit kan maar hiermee ben ik momenteel bezig.
      Ik moet wel toegeven dat ik een beetje koudwatervrees heb ivm mogelijke technologie-gerelateerde hindernissen. Mijn ervaring leert me dat er altijd wel iets onverwachts gebeurt (deelnemers die niet kunnen inloggen, bestanden niet kunnen openen of bewerken enz…) Mijn publiek is ook niet van het minst veeleisende (directies) Dus ik zou het simpel willen houden.

      Of breek ik in dit stadium beter mijn hoofd over iets anders? Maar dan is het supplementair werk.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27301
        Mieke Seys
        Deelnemer

        Dus toch even proberen op jouw bijdrage reageren.
        Bedankt in elk geval Claire, was voor mij interessante achtergrondinformatie !

        Mieke

      • #27353
        Inge
        Moderator

        In deze bijdrage lijkt het me eerder te gaan over een brainstorm-sessie, aan gezien je er gemeenschappelijke ideeën en standpunten wil uithalen die je dan later verder kan uitbouwen. Het is een mooi opzet en ook ambitieus om er een digitale component in te willen verwerken, maar zoals je zelf verder op het forum aangeeft, lijkt je andere bijdrage meer geschikt om uit te werken in het kader van deze opleiding.

        Graag geef ik je wel de volgende tools mee, waar je misschien eens kan mee experimenteren voor je workshop:
        Met Padlet (https://nl.padlet.com/) kan je online een brainstorm houden. Jij maakt een ‘muur’ aan met een specifieke vraag, je deelt dit met de deelnemers (dit doe je best op voorhand). Iedereen kan dan tegelijk op die ‘muur’ zijn antwoord op de vraag en/of zijn ideeën posten. Je ziet alles ook onmiddellijk verschijnen. Je kan ook meegeven dat je deelnemers hun naam erbij zetten, dan weet je ook van wie het idee komt, dit kan je dan verder mondeling uitdiepen.

        Ook Kahoot (https://getkahoot.com/) is misschien interessant. Hiermee kan je een quiz organiseren of een discussie faciliteren. Kijk eens op http://blog.getkahoot.com/post/58906886260/what-is-a-kahoot, daar wordt een woordje uitleg gegeven over verschillende mogelijkheden. De deelnemers kunnen antwoorden via hun laptop, maar ook via tablet of smartphone.

        Daarnaast vind je ook nog een hele resem mindmapping tools op http://be-odl.org/nl/tools/mindmap. Wie weet kan je daar ook wel nog wat inspiratie halen?

        Alvast succes met je workshop!

      • #27468
        Claire Devreese
        Deelnemer

        Bedankt voor je insteek Inge.
        Ik probeer dit eens uit te testen.

      • #27485
        Inge
        Moderator

        Graag gedaan.
        Dit forum is er ook om elkaar te inspireren en kennis te delen, hé! 😉

    • #27257
      Kurt Willems
      Deelnemer

      Hierbij mijn poging ivm het te analyseren stukje content

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27339
        Marianne
        Moderator

        Dag Kurt
        Dit is al een mooie analyse waar je zeker verder mee aan de slag kan! Je doelstellingen zijn helder geformuleerd, maar misschien mag je hier nog aandoen op welk toepassingsniveau je focust: wil je dat ze na het digitale stuk meer weten en inzicht hebben of gaat het meteen over het kunnen toepassen ervan? Bij werkvormen vermeld je af en toe al een hulpmiddel (bv. digitale lijst) en omgekeerd. Dit kan je misschien nog wat zuiverder formuleren. Belangrijk voor jou zal zijn om tijdens de volgende module te bekijken wat haalbaar is om effectief te ontwerpen tijdens de duur van deze cursus? Dus maak zeker keuzes waar je mee wil starten. Indien er nog tijd over is, kan je eventueel het volgende stukje ook nog verder uitwerken. Dus om het werkbaar te houden denk ik dat je best focust op 1 of 2 doelstellingen en hiervoor dan kijkt welke werkvorm(en) je zou kunnen gebruiken hiervoor. Daarna bepaal je welke digitale hulpmiddelen interessant kunnen zijn. Neem deze feedback gerust mee naar module 2. Je kan tijdens module 2 de opdracht van module 1 nog verder verfijnen. Maar je bent alvast goed begonnen, dus ik ben nieuwsgierig naar het vervolg! Succes!

    • #27287
      Philip O’Neill
      Deelnemer

      In de bijlage vind je mijn eerste opdracht.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27363
        Marianne
        Moderator

        Dag Philip
        Wat ik uit je analyse opmaak is dat je voor een grote uitdaging staat op relatief korte termijn, want volgend academiejaar lijkt nu nog ver weg, maar dat is het natuurlijk niet. Om het voor Inge en mezelf wat duidelijker te maken, is het misschien wel nodig om een paar zaken voor ons iets meer uit te schrijven zodat we ons beter kunnen inleven in je context en wat je concreet wil gaan aanpakken. Op dit moment lijkt de scope van je analyse veel te ruim en splits je dit best op in meerdere onderdelen. Kan je er voor dit leertraject een stukje uithalen waar je eerste mee aan de slag wil om dit naar een blended learning te transformeren? Hiervoor zal het nodig zijn om eerst 1 doelstelling te kiezen en het toepassingsniveau dat je wil bereiken met dat onderdeel. Op basis daarvan kan je dan gaan kijken welke werkvorm(en) je wil/kan gebruiken en welke hulpmiddel(en) dit kunnen ondersteunen. Dus ook voor jou de boodschap: afbakenen en verfijnen. Het is eenvoudiger om de fasen van digitale didactiek toe te passen op 1 onderdeel, dan meteen op een hele cursus. Bovendien kan je dan van je ervaringen (positief en negatief – wat we bespreken in de laatste module) leren om de volgende onderdelen anders of vlotter te laten verlopen. Kan je tegen einde volgende week een aangepaste versie van je analyse bezorgen? Eventueel neem je al eens module 2 door, dan heb je meteen een idee waar we bij de volgende stap naartoe willen. Veel succes!

      • #27447
        Philip O’Neill
        Deelnemer

        Dag Marianne

        Dank je wel voor je feedback. Ikzelf had ook al he gevoel dat ik een hele ruime opdracht koos.
        Aanstaande dinsdag zit ik samen met het team voor wie ik dit zal uitwerken. Ik bespreek het alvast dan even met hen en koppel dan terug voor einde volgende week.

      • #27479
        Marianne
        Moderator

        Prima, Philip! Het is alleszins heel positief dat je dit samen met een team kan uitwerken. Benieuwd naar de content waar jullie mee gaan starten!

      • #27508
        Philip O’Neill
        Deelnemer

        Dag Marianne

        Ik heb gepoogd wat meer context te schetsen waarin zich alles afspeelt.
        Daarna heb ik de oefening ontzettend vernauwd tot één aspectje van de toekomstige module.
        Ik bekijk nu de opdracht van module 2 verder om het al wat concreter te maken.

        Groet

        Philip

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27542
        Inge
        Moderator

        Dag Philip,

        De context is nu inderdaad een stuk duidelijker, het lijkt me een mooie uitdaging om de vernieuwing van jullie opleiding naar een blended geheel te verwezenlijken.
        Goed dat je inzoomt op 1 deel, dat zal ervoor zorgen dat je je hierop ten volle kan concentreren, en ook wellicht voldoende tijd zal vinden binnen onze online opleiding om het dit deel ook ten gronde uit te werken.

    • #27290

      Als bijlage kan je mijn voorbereiding van opdracht 1 vinden.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27292
        Kurt Willems
        Deelnemer

        Amai Catalina,
        Werk aan de winkel zou ik zeggen.
        Succes !

      • #27340
        Marianne
        Moderator

        Dag Catalina
        Wow! Dit is een zeer mooie en uitgebreide analyse! Je hebt er duidelijk veel tijd en energie in gestoken. Hiermee heb je alvast een degelijke werkinstrument om een digitale toepassing te ontwikkelen voor dit cursusonderdeel. Om het haalbaar te houden in functie van dit leertraject, gezien de korte timing ervan, stel ik je voor om een keuze te maken waarop je je verder wil gaan focussen tijdens de volgende modules van dit leertraject. M.a.w. welk stukje is voor jouw prioritair om mee te starten en zie je haalbaar om al te ontwikkelen en op relatief korte termijn te testen met een groep studenten of mede-docenten? Als dat stukje lukt en klaar is, kan je dan aan het volgende onderdeel beginnen. En zo kan je je hele analyse dan systematisch verder gaan uitwerken. Kan je er zo een stukje uitfilteren? Bv. je alleen al richten op het theoretische deel (weten: kennen – wat ?) lijkt me al iets om mee te beginnen. Maar het kan ook een ander stuk zijn, als je een deel klassikaal zou geven en een vervolgstukje dan de studenten zelf via digitale weg laat doornemen. Mogelijkheden genoeg denk ik! In elke geval een heel degelijke analyse, waarin ik ook al veel ontwerp-elementen zie. En die ga je nodig hebben bij je volgende opdracht. Dus mits nog wat afbakening van een kleiner onderdeel, ben je al heel goed bezig! Succes verder!

    • #27294
      Mieke Seys
      Deelnemer

      In bijlage mijn bijdrage aan opdracht 1.
      En heb meteen al een vraag: ik wilde graag reageren op bijdrage van Claire (was heel interessant voor mij als achtergrondinformatie), maar vind niet hoe ik specifiek op haar bijdrage kan reageren > reactie verschijnt altijd als algemene reactie bij Module 1?

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27300
        Claire Devreese
        Deelnemer

        Misschien eerst even op “reactie” klikken bij mijn berichtje?
        Ik heb dit nu gedaan.Zien of het dan bij jouw vraag terecht komt.

        Ja, toch wel, er is een insprong.

      • #27302
        Mieke Seys
        Deelnemer

        Mijn vraag is ondertussen opgelost.
        Met dank aan Claire 🙂

      • #27321
        Inge
        Moderator

        Dankjewel, Claire, voor de oplossing. 😉
        Er is inderdaad een insprong als je bij de bijdrage van iemand anders op “reactie” klikt. Maar ik heb al ondervonden dat het niet verder blijft inspringen, ik geloof dat er een 3tal niveaus zijn….

      • #27341
        Marianne
        Moderator

        Dag Mieke
        Dit is een zeer mooie en bruikbare analyse! Je hebt duidelijk overwogen keuzes gemaakt en de scope van je project beperkt gehouden tot 2 kennisniveaus en 2 type werkvormen, wat ook de de bedoeling was van deze opdracht. Je hebt een leuk onderwerp gekozen, waar je zeker creatief mee aan de slag kan en dat zeker haalbaar is om verder vorm te geven tijdens de volgende modules van dit leertraject. Misschien kan je wel nog even het volgende bekijken: tracking hulpmiddelen zijn moeilijk apart te vinden, deze zijn vaak ingebed in learning management systemen (LMS), zoals Moodle bv. Dus of je tracking kan doen, zal afhangen of er een dergelijk systeem is in jouw organisatie om leermateriaal digitaal te verspreiden en op te volgen. Mogelijks hebben jullie dat wel, maar als je er niet zeker van bent, is dit misschien iets wat je al eens kan navragen. Als het er niet zou zijn, dan bestaat er wel zoiets als Google Analytics, maar dan moet je al iets in website-vorm gaan maken en het “meet” natuurlijk ook niet alles. Misschien is het dan beter om dan geen rekening te houden met de tracking hulpmiddelen in je verdere uitwerking. Indien jullie wel een LMS hebben, kan je het wel behouden en dan kan je de tool die jullie hebben opnemen bij het verdere ontwerp en uitwerking (in module 2 en 3). Alleszins een prima analyse, waarmee je zeker verder kan werken in module 2! Veel succes!

      • #27469
        Mieke Seys
        Deelnemer

        Dag Marianne,

        Dank je voor jouw feedback.
        Ivm de tracking hulpmiddelen: ben er nog niet uit of ik hier echt effectief gebruik van wil maken, misschien in een eerste fase eerder niet. Het is wel zo dat we bij Fopas een “online leerplatform” hebben, gebaseerd op Moodle (ilearn.fopas.be). Er is een publieke kant aan, en een gesloten kant, waar medewerkers uit de verzekeringssector via hun persoonlijke codes toegang toe hebben (enkel tot de content gelinkt aan de – klassikale – opleidingen die ze gevolgd hebben/volgen/zullen volgen). Ik zou graag mijn ‘digitale content’ in dit leerplatform integreren, aan de gesloten kant, zodat welbepaalde medewerkers zich hiervoor kunnen “inschrijven”.

        groetjes,
        Mieke

      • #27480
        Marianne
        Moderator

        Dag Mieke
        Het lijkt me zeker een goed idee om gebruik te maken van het leerplatform dat jullie al hebben, want dat is dan toch een vertrouwde omgeving voor je deelnemers achteraf. Hou die tracking dan gewoon even in beraad. Eventueel vraag je al eens na bij de beheerder van het platform welke vormen van tracking er mogelijk zijn en dan kan je inderdaad achteraf nog bekijken hoe belangrijk dit voor jou is bij het stuk content dat je gaat uitwerken. Tijdens de volgende 3 modules zal het vanzelf wel duidelijk worden of je dit nodig hebt of niet.
        Groetjes
        Marianne

    • #27303
      Claire Devreese
      Deelnemer

      Inge, Marianne
      Ik heb er nog eentje. Misschien is deze meer aangewezen voor deze opdracht.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27354
        Kurt Willems
        Deelnemer

        Claire, Raf, Roosje, Edith
        Om dit te digitaliseren zouden we als groep aan kunnen werken (iedere een stukje) om zo ons gemeenschappelijk project voor heel Vlaanderen uit te werken. Wat wij ons toch hebben voorgenomen.

      • #27358
        Marianne
        Moderator

        Dag Claire
        Dit is alvast een mooie analyse. De manier waarop je het thema analyseerde zit alvast zeer goed, al lijkt dit een zeer uitgebreid thema. Het is me op dit moment ook niet duidelijk welk stuk van de opleiding je wil digitaliseren en welke onderdelen opgenomen blijven tijdens de activiteiten in het leerbedrijf of nog op een andere manier. Kan je er een stukje uitfilteren dat je in het verdere leertraject concreet kan gaan uitwerken? Hiervoor zal je niet alleen het thema moeten opsplitsen in subthema’s, maar ook keuzes moeten gaan maken welke doelstelling je voornamelijk wil bereiken. Afhankelijk hiervan kan je dan gaan kiezen welke werkvorm(en) je daarbij kan inzetten en welk type hulpmiddel(en) je daarin kunnen ondersteunen. Misschien helpt het jou om module 2 al eens kort door te nemen en met die informatie in je achterhoofd je analyse nog eens kritisch te bekijken om je keuze te maken. Kan je tegen einde volgende week dan je definitieve keuze doorgeven, door deze analyse te herwerken en opnieuw te posten op het forum? Dit neemt uiteraard niet weg dat je de andere delen niet kan uitwerken, maar dat zal dan voor een latere fase zijn. Of misschien zoals Kurt voorstelt, kan dit dan achteraf samen met de collega’s gebeuren? Wat uitgewerkt is, kan ingezet worden door de collega-instructeurs. Maar begin met een eerste bouwsteen uit te werken; de andere volgen dan later. Veel succes!

      • #27470
        Claire Devreese
        Deelnemer

        Dag Marianne
        Ik heb de onderdelen die ik kies voor verdere verwerking in het blauw gezet.

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27478
        Marianne
        Moderator

        Dag Claire
        Dit lijkt me zeker al veel haalbaarder. 🙂 De type hulpmiddelen hou je nu wel beperkt (Word en Navision), dus ik denk dat je hier nog eens verder mag kijken. Uiteraard zijn dit de hulpmiddelen die jullie gebruiken in de praktijk, maar zijn dit ook de enige hulpmiddelen die je nodig hebt om deze content te gaan digitaliseren? Als ik je werkvormen zie lijkt het me dat je zeker ook zal gaan voor een informatie-hulpmiddel en een samenwerkingshulpmiddel. Misschien ook een oefen- of testhulpmiddel, aangezien je toch ook de nadruk legt op inoefenen. De volgende module zal je hierbij zeker nog verder helpen, maar het is makkelijker als je dit al iets helderder uitklaart vooraf. Bekijk je eens het educatief potentieel van de verschillende hulpmiddelen hier. Ik denk dat dat je misschien kan helpen om het voor jezelf duidelijker te krijgen?

    • #27307
      Miet Olieslagers
      Deelnemer

      Uitwerking van opdracht 1 rond thema bedrijfscultuur

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27342
        Marianne
        Moderator

        Dag Miet
        Je hebt alleszins een goed onderwerp gekozen, waar zeker mogelijkheden inzitten om iets digitaals rond te ontwikkelen. De scope van je analyse omvat volgens mij het geheel van de cursus, dus ook wat je met je de klassikale momenten wil bereiken. En dat mag er natuurlijk wel inzitten, maar om je analysedocument bruikbaar te maken voor de volgende fase, is het nodig om de scope te verfijnen tot wat je met het digitale stuk wil bereiken. Wat wil je dat je cursisten kennen, kunnen, weten, doen, … nadat ze het digitale stuk hebben doorgenomen? Wat is dan de doelstelling van het eerstvolgende klassikale moment? Komt er dan terug een digitaal stuk? Zo ja, wat is daar dan de doelstelling van? In jouw voorbeeld werk je eigenlijk een leertraject uit en is het best om elk onderdeel kort op te nemen in je analyse. Je kan dan het eerste digitaal stuk eruit halen om verder te ontwikkelen tijdens dit leertraject (modules 2-4), bv. gericht op de eerste 2 doelstellingen. De keuze is uiteraard aan jou! Bij werkvormen zal je dan verder nog moeten kiezen welke hiervoor het meest geschikt zijn en welke je haalbaar ziet binnen jouw context en met jouw cursisten. Het is ook niet nodig om alle type hulpmiddelen te gebruiken, maar maak ook hier een selectie. Wat betreft de hulpmiddelen: pin je nog niet teveel vast op de tools, maar laat je inspireren of hou de optie open om eens te experimenteren met tools die je nog niet kent maar wel interessant vindt! Wat de gekozen tools betreft: zelf zou ik Google Drive eerder zien als een organiserend hulpmiddel (verzamelen van documenten al dan niet in mappen, waar je dan wel met meerderen aan kan) en Google+ community als een samenwerkingshulpmiddel (gericht op dialoog en delen van informatie). Deze laatste is zeker geen tracking hulpmiddel (zie hiervoor ook de feedback die ik gaf bij Mieke). Je basisidee is zeker goed en je kan er verder mee aan de slag tijdens de volgende modules, maar probeer de scope van het digitale stuk nog verder te verfijnen. Module 2 over het ontwerp zal je hierbij zeker helpen! Veel succes!

      • #27467
        Miet Olieslagers
        Deelnemer

        Dag Marianne
        Bedankt voor je anayse en verhelderende feedback. Wat je schrijft in je feedback klopt: ik heb idd. een soort van leertraject uitgewerkt rond een bepaald thema waarin ik verschillende digitale en niet-digitale werkvormen integreer. Ik heb moeite met het gebruik van een trackingsmiddel. In feite heb ik geen digitaal trackingsmiddel nodig; mijn trackingsmiddel in dit lessentraject zijn de klassikale momenten, … denk ik. Corrigeer mij als ik dit verkeerd zie.
        Groetjes
        Miet

      • #27481
        Marianne
        Moderator

        Dag Miet
        Klopt volgens mij helemaal! In deze opzet ga je weinig voordelen hebben aan het gebruik van tracking (buiten extra werk waarschijnlijk 🙂 ), vermits je je cursisten toch tussentijds in de les gaat zien.
        Lukt het verder om de de content die je wil digitaliseren eruit te halen en deze specifieker te analyseren, m.a.w. om keuzes te maken welke werkvormen je daarbij wil inzetten en in de volgende stap welk type hulpmiddelen je daarbij dan nodig zal hebben? Probeer dit zeker te doen, zodat je je (draft) ontwerp (= opdracht module 2) enkel op dit stuk kan baseren en niet meer op het geheel.
        Groetjes
        Marianne

    • #27317
      Raf Peeters
      Deelnemer

      Oefening af en nu zit ik hier mee in mijn hoofd…

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27346
        Marianne
        Moderator

        Dag Raf
        Je hebt voor een boeiend, maar naar mijn gevoel ook een moeilijk thema gekozen, maar dat maakt het natuurlijk meteen een mooie uitdaging. Wetgeving juridisch correct digitaliseren is geen evidente opdracht. Je analyse is vrij beknopt, waardoor ik het ook moeilijk kan inschatten wat het concreet inhoudt of hoe je dit zelf ziet aan te pakken. Je doelstellingen zijn zeer uitgebreid en bereiken de diverse kennisniveaus, maar wat wil je dan digitaliseren? Zijn het de doelstelling tot en met het niveau weten hoe? Of wil je nog een stapje verder ook? En is dat dan haalbaar tijdens de duur van dit leertraject? Voeg zeker toe hoe je de doelstellingen wil vorm geven, door je werkvormen te omschrijven. Hoe geef je instructie? Hoe zie je in dit verhaal interactie? … De omschrijving van de hulpmiddelen lijken me allemaal relevant, maar ook hier weer wat is realiseerbaar binnen dit leertraject? Of waar wil je mee beginnen en wat wordt fase 2? Je hebt alvast een goede basis, maar je mag deze zeker nog verfijnen. Misschien is het voor jou interessant om de theorie van module 2 alvast eens door te nemen en met deze info in je achterhoofd deze opdracht te herwerken. Lukt het om deze opdracht tegen einde volgende week bij te werken waar nodig? Hoe duidelijker je analyse, hoe makkelijker het zal zijn om de volgende opdracht(en) te maken en hoe beter wij je als coaches kunnen begeleiden bij de concrete uitwerking van deze uitdaging. Alvast veel succes!

      • #27500
        Raf Peeters
        Deelnemer

        Bedankt voor je feedback, Marianne!

        Ik heb zonet de tweede module doorgenomen en dat maakt al veel duidelijk. Bottom line van je advies is duidelijker aflijnen en/of hier en daar schrappen.
        Ik zal proberen deze week nog een herwerkte versie door te sturen.

      • #27560
        Raf Peeters
        Deelnemer

        poging 2

        Heb vooral geschrapt en concreter proberen te zijn.

        Gezien we een asynchrone groep zijn ben ik bovendien zelfs niet te laat met mijn opdracht. 😉

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27562
        Marianne
        Moderator

        Dag Raf
        Creatieve interpretatie van het begrip asynchroon, niet? 😉

        Wat je nieuwe versie betreft: Inderdaad, al veel concreter (zeker voor mij als leek) en meer afgelijnd! Ik denk dat je hiermee een realistische analyse hebt om verder mee aan de slag te gaan in het kader van deze opleiding. Wat je geschrapt hebt, kan je eventueel nadien nog verder uitwerken, als daar nood aan is.
        Je doelstellingen zijn voor mij ok en je maakt nu duidelijke keuzes qua werkvormen. Alleen vraag ik mij af hoe je “vragen laten stellen” concreet nog ziet? Wil je dat cursisten een discussie houden over dit thema? Of bedoel je vragen stellen aan de instructeur ter verduidelijking (die hulplijn waar je op het einde naar verwijst)? Welke invulling je ook geeft, ik vermoed dat je dan ook best een samenwerkingshulpmiddel voorziet?
        Je voorziet ook tracking wat meestal eigen is aan het achterliggende leersysteem (LMS of learning management system). Bij VDAB gebruiken we Moodle en daar bestaan wel enkele opties voor tracking. Dus deze kan je eens bekijken, maar in de verdere ontwikkeling zou ik daar niet teveel bij stilstaan, gewoonweg omdat je daar zelf weinig kan rond doen.
        Alleszins is je analyse voldoende voor verdere uitwerking in je 2de opdracht, het ontwerp. Dus bij deze kijk ik alvast uit naar je draft versie daarvan 😀 Vul misschien daar meteen het volledige schema in (dus tabblad ontwikkeling), dan kan je meteen kijken wat je concreet al hebt aan materiaal en wat er nog bijkomend nodig is (te ontwikkelen door … ).
        Hopelijk lukt het tussen je drukke bezigheden door! Want eigenlijk komt nu het plezantste (=creatiefste) stuk! 😉

      • #27565
        Raf Peeters
        Deelnemer

        Bedankt voor de feedback, Marianne!

        “vragen laten stellen” heb ik misschien te letterlijk genomen. Ik bedoel inderdaad, zoals je suggereert, veeleer een hulplijn. Of dat nu echt een webcoach of een grondig uitgewerkt feedbacksysteem moet zijn, laat ik in het midden. Stof voor discussie in een latere fase vermoed ik 😉

        De tracking is een ‘nice to have’, maar geen must in’t kader van deze cursus. Maar moest mijn probeersel ooit live gaan, zou het wel een must worden. Maar zoals je zelf zegt, dat kunnen we later dan nog bekijken.

        En nu op naar de tweede module. Theorie had ik vorige week al eens doorgenomen, dus hopelijk lukt het eigenlijke schrijven iets vlotter…

    • #27319
      Raf Peeters
      Deelnemer

      <iframe width=”640″ height=”390″ src=”https://www.youtube.com/embed/cWHc_GoC0-g&#8221; frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

    • #27320
      Raf Peeters
      Deelnemer

      tiens, waarom is die link niet gewoon klikbaar?

      • #27324
        Inge
        Moderator

        Hey Raf,

        Om een link te plakken, heb je 2 manieren:

        Een voorbeeldje: Ik kopieer in mijn browser de url “http://be-odl.org/nl/wie-zijn-wij”.
        Methode 1 – je wil de ruwe url in je bericht: Plak de url in je bericht; selecteer wat je net geplakt hebt; klik op de blauwe link-button; plak de url opnieuw; voeg titel “Over be-odl” in; selecteer openen in een nieuw venster; klik Link toevoegen
        Methode 2 – je wil klikbare tekst in je bericht. Typ “Over be-odl” in je tekst; selecteer wat je net getypt hebt; klik op de blauwe link button; plak de url; voeg titel “Over be-odl” in; selecteer openen in een nieuw venster; klik Link toevoegen

        Probeer je het zo eens?

        groetjes
        Inge

      • #27335
        Raf Peeters
        Deelnemer
      • #27347
        Marianne
        Moderator

        Inderdaad zo werkt het!
        Is het zoiets dat je wil gaan maken, Raf? 🙂

    • #27476
      Lut Bormans
      Deelnemer

      Dag Collega’s,
      Wel laat, maar hier toch mijn eerste werkje.
      Alvast uitkijkend naar jullie feedback.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27484
        Marianne
        Moderator

        Dag Lut
        Mooie inhaalbeweging  Dit is zeker al een goed bruikbare analyse en ik ben blij dat je een goed afgebakend onderwerp gekozen hebt. Je zorgt ook meteen voor een extra uitdaging, nl. het taal- en cultuuraspect, dus dat wordt zeker boeiend en ook leerrijk voor de anderen én voor ons als coaches. Misschien moet je wel nog even je doelstellingen herbekijken? Je onderwerp gaat specifiek over het strijken van een bedrukt t-shirt, dus wat is dan je hoofddoelstelling hier? Het is moeilijk om je op alle niveaus te richten, dus maak hier best een keuze. Want ik veronderstel dat als cursisten aan een bedrukt t-shirt starten, ze al weten hoe dit werkt bij een gewoon t-shirt? Dus waar begint dit stuk en tot waar wil je gaan. De interactieve figuur helpt je misschien om dit helderder te krijgen? Maar dit is al een mooie analyse, waar je zeker mee aan de slag kan bij de volgende module. Alvast veel succes!

    • #27490
      Edith Krijnen
      Deelnemer

      Sorry, Ik hoop dat het nu gelukt is en dat ik uw planning niet te fel saboteer.
      groeten
      Edith

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27501
        Inge
        Moderator

        Dag Edith

        Bedankt voor je bijdrage, het is prima gelukt nu.
        Onze planning saboteer je helemaal niet, hoor! Ik vrees dat je eerder je nachtrust een beetje gesaboteerd hebt 😉 Maar goed, fijn om nu ook jouw resultaat even te kunnen doornemen!

        Je bent er mijns inziens vrij goed in geslaagd om je onderwerp duidelijk af te bakenen, en niet te uitgebreid te gaan, dat is alvast een pluim waard, want dat is niet altijd zo evident.
        Ik denk wel dat je binnen je doelstellingen nog een keuze zal moeten maken welke je precies tot in detail zal uitwerken. Maar als je het geheel verder uitwerkt bij de 2de opdracht, zal dit zichzelf wel uitwijzen. Bij de types hulpmiddelen haal je ook aan ‘ervaringen uitwisselen met collega’s’, dit hoort wellicht thuis in de kolom van de doelstellingen? En dan wil je als hulpmiddel de Google community hiervoor gebruiken? Interpreteer ik het zo correct? (zo ja, misschien even aanpassen?)
        Je haalt hier al een aantal tools en specifieke hulpmiddelen aan, dat is al een aanzet, maar ik zou je toch aanraden om je blik open te houden, en in module 2 en 3 ook eens verder te kijken dan hetgeen je tot nu toe al kent qua tools. Het kan misschien verrijkend zijn om eens een nieuwe uit te proberen?
        Voor de rest: een mooie start! Ik kijk al uit naar de verdere uitwerking ervan! 😉

      • #27536
        Lut Bormans
        Deelnemer

        Marianne,
        Inge,
        Ik heb nog een aanpassing gedaan betreffende de afbakening en de doelstellingen.
        Fijn van je feedback, zo leren we weer bij, hopelijk zit het nu beter.
        Alvast prettige Paasdagen aan iedereen toegewenst.

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27545
        Marianne
        Moderator

        Dag Lut
        Deze versie lijkt me al meer doordacht en concreter. Ik merk wel dat voor sommige stukken nog een “klassikale aanpak” voor ogen hebt (of zie ik dat fout?), dus ik ben nog niet helemaal mee met jouw verhaal hoe je dit in digitale of blended vorm ziet en wat je dan in deze opleiding verder wil uitwerken (digitaliseren). Maar ik veronderstel dat dat wel helderder wordt tijdens module 2 en 3? Dus ik kijk al uit naar jouw vervolgopdrachten! 🙂

Weergave van 13 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.