Weergave van 10 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #27417
      Inge
      Moderator

      In de eerste module heb je kennis gemaakt met de verschillende werkvormen en op basis van die werkvormen heb je al een eerste persoonlijke selectie gemaakt van bruikbare werkvormen voor jouw inhoud. Je zult merken dat hier in module 2 op verder wordt gebouwd door je kennis te laten maken met de technische consequenties van jouw selectie.

      In deze module is het de bedoeling dat je meer te weten komt over hoe je een goed ontwerp uitwerkt en met welke factoren je best rekening houdt. Dit is een heel uitgebreide module en je bekijkt dan ook best de onderdelen die het best aansluiten bij jouw interessevelden, jouw mogelijkheden. Het staat natuurlijk vrij om ook verder te kijken. Elk van de aangeboden digitale hulpmiddelen bieden je een breder perspectief over de diverse mogelijkheden.

      Bekijk in deze module zeker het onderscheid tussen leerinhouden en leerobjecten, wat een structuur en scenario is en de ontwerpprincipes van Mayer. In een volgende fase zullen die je helpen om op een goede manier in één keer de inhoud aan te maken en te presenteren.

      De concrete opdracht vind je onder ‘ontwerp‘ op onze Google Site.

      Succes!
      Go for it! 😉

    • #27472
      Claire Devreese
      Deelnemer

      Dag Inge
      Mijn poging voor deze opdracht…

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27538
        Inge
        Moderator

        Dag Claire,

        Dit is alvast een geslaagd ontwerp. Goed dat je in je analyse nog wat verder afgebakend hebt, want dit is toch al een uitgebreid stuk. Ik merk wel dat je vooral op bestaand materiaal zou kunnen terugvallen, wat voor de effectieve ontwikkeling wel tijdsbesparend zal werken. Enerzijds een goede zaak, anderzijds is het misschien nu net de moment (ikv deze opleiding) om zelf eens een aantal tools uit te proberen en dus zelf wat materiaal uit te werken? Nu ja, het warm water uitvinden hoef je uiteraard ook niet te doen, hé 😉 Maar denk er eens over na…

        Leuk dat er een aangename variatie zit in je digitale hulpmiddelen: screencast, tekst, illustratie, oefeningen, realistische opdrachten, … Mooie afwisseling. Ik stel me wel wat vragen bij bepaalde leerobjecten waar tekst, illustratie, animatie én video samen aan bod komen. Hou hierbij goed de ontwerpprincipes van Mayer in het achterhoofd, meer bepaald denk ik dan aan het reduntantie (overtolligheids)principe: beeld plus tekst plus audio leidt tot ‘cognitieve overload’… toch als je ze allemaal op 1 scherm combineert. Misschien werk je dit best nog wat gedetailleerder uit in een kleinere (sub)onderdelen binnen je inhoud, zodat je een duidelijke opdeling kan maken voor welke leerinhoud je precies welk leerobject (tekst, animatie, etc.. ) zal inzetten. Kijk eens naar de casus van “Brand en Ontruiming’ als voorbeeld.

        De meeste oefeningen die je nu staan hebt, zijn onmiddellijk in het leerbedrijf uit te voeren, dus de ‘laten zien’/’kunnen’-doelstelling. Misschien is het nuttig om bij elk stuk een ‘weten hoe/oefenen’-fase in te lassen, net zoals je bij deel 2 (klant via e-mail aanschrijven) gedaan hebt in plaats van direct naar de realistische opdracht te gaan? Bekijk het eens hoe je hier tegenover staat…
        Een kleine inhoudelijke kwestie: Bij deel 2 en 7 kwam bij mij spontaan de idee op ‘hoe schrijf ik inhoudelijk een mail’, terwijl het hier eigenlijk eerder over de IT kennis van een software programma gaat. Misschien moet je je titels een beetje aanpassen dat deze niet verkeer geïnterpreteerd kan worden. Het staat wel duidelijk in het leerdoel van je context, zie ik.
        Deel 8 lijkt me nog een beetje vaag, wil je daar een specifieke samenwerkingsopdracht meegeven, of gewoon een tool aanreiken om informeel te kunnen samenwerken als dat nodig blijkt? Verduidelijk je dit nog even?
        En om het geheel iets overzichtelijker te maken, kan je misschien je doelstelling en je leerinhoud uit elkaar trekken. Deze staat nu samen onder de P, je plaatst beter je inhouden onder C, en je doelstellingen onder P.

        Mooie uitwerking! Nog een beetje bijschaven, en dan kan je eventueel al eens gaan grasduinen in de volgende module. Of gewoon ten volle genieten van je paasvakantie! 😉

      • #27587
        Claire Devreese
        Deelnemer

        Dag Inge

        Bedankt voor je constructieve feedback. Hierbij de herwerkte versie.
        De aanpassingen zijn in kleur.
        Ik weet niet zeker of mijn vorige upload van vandaag nu overschreven wordt, lees aub enkel de laatste versie (van 16u28)

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27607
        Claire Devreese
        Deelnemer

        De versie Claire D1 dus, de andere mag je verwijderen.

      • #27616
        Inge
        Moderator

        Dag Claire,

        Bedankt voor je herwerkte versie, en vooral ook om in kleur de aanpassingen aangeduid te hebben, was wel handig 😉
        Een mooi finaal ontwerp is dit. Ik vrees er alleen een beetje voor dat je dit hele leerpad zal kunnen uitwerken, het lijkt me toch nogal uitgebreid voor de tijdsspanne die voorzien is. Maar goed het belangrijkste aspect is dat je inzicht verwerven in het volledige didactisch proces hiernaartoe. En dat lijkt me toch al aardig te lukken.
        Je herwerkte versie staat startklaar voor module 3, je kan je vanaf morgen helemaal gaan uitleven bij de ontwikkelling ervan 🙂

        Maar eerst nog een beetje van de zon genieten vandaag!

    • #27497
      Kurt Willems
      Deelnemer

      Inge,
      Hier mijn opdracht.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27541
        Inge
        Moderator

        Dag Kurt,

        Bij de vorige feedback gaf Marianne aan om nog even te verduidelijken op welk toepassingsniveau je focust: gaat het om weten en inzicht of gaat het meteen over het kunnen toepassen ervan? Ik begrijp uit je huidige ontwerp dat het vooral op het kunnen toepassen gericht is. Goed dat je dit verfijnd hebt, maar hier en daar is het mij toch niet altijd helemaal duidelijk. Bij deel 3 en 4 bijvoorbeeld vermeld je de doelstelling ‘laten zien’, wat in onze module (Basis) gedefinieerd staat als “Laten zien verwacht dat cursisten hun kennis én hun vaardigheden op een geïntegreerde manier kunnen toepassen in een gesimuleerde praktijk.”Bedoel je effectief dit? Of gaat het hier eerder om het verwerven van kennis (weten) of het kunnen gebruiken van verworven kennis (weten hoe)?
        Dezelfde vraag stel ik mij bij de doelstelling “doen”. (‘Doen’ verwacht dat cursisten hun kennis én hun vaardigheden op een geïntegreerde manier kunnen toepassen in een reële praktijksituatie die gekenmerkt wordt door onvoorspelbaarheid en complexiteit.) Doel je hier niet eerder op ‘laten zien’?
        Neem er misschien de figuur in de module Basis nog eens bij om dit wat scherper te stellen.

        Wat de kolommen onder ‘Technologisch’ betreft, ik heb het gevoel dat je deze wat door elkaar gehaspeld hebt. 😉 Soms staan je leerobjecten (invulblad/ multiple choice) bij je soort hulpmiddel, dat maakt het geheel nogal verwarrend. Bekijk even het voorbeeld in de casussen, dat verduidelijkt allicht een en ander, en pas dan misschien ook jouw versie aan.

        Je hebt vrij veel variatie in je hulpmiddelen: multiple choice, matching (= verbinden), invulblad, kort antwoord, video… dat wordt een mooi geheel. Ik kijk alvast uit naar de uitwerking ervan!

    • #27520
      Philip O’Neill
      Deelnemer

      In de bijlage mijn tweede opdracht.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27543
        Inge
        Moderator

        Dag Philip,

        In je ontwerp is je leerinhoud zeer goed afgebakend en ingedeeld, en schept het daardoor een heel duidelijk beeld van waar je naartoe wil. Mooi gedaan!
        Ik zie ook een aangename afwisseling van leerobjecten: video, illustratie, mutiple choice, matching, dat is heel fijn. Misschien moet je wel eens kijken of je het niet nog een stapje verder kan/wil opentrekken, en er bv ook een samenwerkingshulpmiddel zou kunnen in verwerken, bv. in de laatste opdracht van je ontwerp? Ik lanceer maar even het idee, in deze opleiding kan je gerust wat experimenteren, hé… 😉
        Inhoudelijk staat alles in je ontwerp, maar ik heb de indruk dat je de kolommen wat door elkaar gehaspeld hebt… Geen nood, je bent niet de enige… Bekijk even aan de hand van het voorbeeld in de casussen, hoe je dit kan aanpassen. Preciseer ook even in de kolom technologie, of je nu gaat voor een test of oefenhulpmiddel, gaat het je hier eerder om een eindbeoordeling of om feedback te geven? Uiteraard kan het technisch hulpmiddel bij oefenen of testen hetzelfde zijn, maar het uitgangspunt hierin is wel belangrijk.

        Voila, nog een paar kleine aanpassingen en je bent helemaal klaar om module 3 aan te vatten.
        Geniet nog van je paasvakantie, als er wat tijd is voor verlof! 😉

      • #27599
        Philip O’Neill
        Deelnemer

        Dag Inge

        Ik paste de kolommen aan op basis van het voorbeeldje bij ‘casussen’.
        Ik merk ook op dat ik meer noteer dan in het voorbeeld bij bepaalde kolommen. Zelf vind ik dat duidelijker en helpt me op weg om te onthouden waar er wat moet.

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27613
        Inge
        Moderator

        Dag Philip,

        Mijn inziens heb je niet noodzakelijk méér genoteerd dan in het voorbeeld, maar het eerder onder andere kolommen geplaatst. De uitleg die bij jou onder kolom P staat (bv. welke elementen bevat een goede lesdoelstelling?), past die niet eerder onder kolom C (de inhoud)? En in kolom P zou ik dan enkel ‘weten hoe’ zetten? Maar goed, dit is een beetje muggenzifterij, alle inhoud staat er, dat is het belangrijkst 🙂

        Deze versie verduidelijkt dat het wel degelijk gaat om inoefenen van de verworven kennis. Bij deeltje 3 van je leerinhoud kan wel de vraag rijzen op welk stadium van competentieontwikkeling (zie figuur van Miller) je hier doelt? Gaat het wel degelijk om het stadium “doen”, om het toepassen in een reële praktijksituatie? Of gaat hiet hier eerder om ‘Weten hoe”, om inzicht te verwerven in de theorie door de aangeleerde kennis toe te passen? Misschien moet je daar toch nog even bij stilstaan?
        Hetzelfde geldt voor deeltje 2 van je leerinhoud: Wil je focussen op ‘weten hoe’ of op ‘weten’?

        Wat me hier nu wel opvalt bij de “2de lezing”, is de verhouding tussen het aandeel toepassen van kennis (7 leerobjecten) en het verwerven ervan (2 leerobjecten) . Het valt uit jouw ontwerp voor mij moeilijk af te leiden hoeveel informatie je 2de deel zal bevatten. Wordt er op voorhand al een theoretisch stuk in een klassikale omgeving meegegeven? Of zit je theorie allemaal vervat in dit 2de deel? Gaat dit zeer uitgebreid? Zo ja, dan moet je dit misschien wel in kleinere stukjes screencasts opdelen? Sta je dan ook even stil bij de duurtijd van 1 screencast, en de concentratieboog van de leerlingen? (zie bv deze link rond gebruik van filpmjes)
        Dit zijn uiteraard zaken die bij de uitwerking in module 3 aan bod zullen komen, maar misschien al interessant om nu al even mee te geven. Anderzijds vermoed ik dat jij als ‘beeldbarbaar’ wel al wat kaas gegeten hebt ivm het educatief gebruik van beeldmateriaal, niet? 😉

        Het geheel lijkt me klaar te staan om module 3 erop af te vuren! Ik hoop dat jij er ook klaar voor bent… intussen heb je wel nog een paar denkpistes om vandaag rustig te laten bezinken op een terrasje bij een verfrissende coctail. 😉

        Succes met de verdere uitwerking!

    • #27522
      Mieke Seys
      Deelnemer

      In bijlage mijn Opdracht 2 ‘Ontwerp’.
      Ben er niet helemaal zeker van of dit nu voldoende uitgediept is om verder te gaan naar volgende module. En tegelijk word ik wat ongeduldig om naar volgende module over te stappen om te kijken hoe ik dit nu in hemelsnaam op een deftige, didactisch verantwoorde, boeiende én aantrekkelijke manier gedigitaliseerd zal krijgen. 😉
      Mieke

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27556
        Marianne
        Moderator

        Blij dat je zo enthousiast bent, Mieke! 🙂 En dat uitwerken, dat komt wel in orde hoor!
        Je eerste ontwerp is alleszins al zeer overzichtelijk. Om er in module 3 vlot mee aan de slag te kunnen, is het misschien wel nodig om hier en daar al zaken specifieker te formuleren. Ik ga hier veel vragen stellen, niet om je werk af te breken, maar wel om je aan het denken te zetten zodat je een ontwerp krijgt waarmee het zeker moet lukken om een deftig, didactisch verantwoorde, boeiende en aantrekkelijk manier gedigitaliseerd te krijgen! 😉
        De leerobjecten mag je in deze fase al concreter benoemen of meer uitwerken: bv. welk schema bedoel je? In welke vorm wil je een test aanbieden? Het stukje onder deel 2 (stem, lichaam, inhoud) is een beetje verwarrend: je doel is weten, maar je wil dit bereiken met een testhulpmiddel. Is dat niet contradictorisch? Of bedoel je een instaptoets/voorkennistest, …? Hetzelfde komt terug bij deel 4 en deel 5. Wat is het doel van de tests daar? Kan je je dat al concreet voorstellen? Zo ja, noteer het gerust bij in je ontwerp! Bekijk nog eens de informatie in de lijst met digitale hulpmiddelen, meer bepaald het stuk rond de testhulpmiddelen (maar misschien de anderen ook even, zie verder).
        Belangrijk is ook dat je nog eens alles aftoetst aan de ontwerpprincipes van Mayer. Heb je voldoende afwisseling ingebouwd om het aantrekkelijk te houden? Is alleen tekst gebruiken een goed idee? Hou je dan voldoende rekening met de dual channel assumptie? Of kan dit nog beter/sterker?
        Qua hulpmiddelen komt informatiehulpmiddel vaak terug. Wat versta je daar onder? Is dat altijd alleen tekst dat je daarvoor kan gebruiken? Of zijn er ook nog andere mogelijkheden? Je mag in deze opleiding best ruim kijken en eens iets nieuws uitproberen. Zeker als je wil gaan voor een aantrekkelijke leermodule, dan denk ik dat je het aandeel tekst (al dan niet gecombineerd met schema’s) best beperkt(er) houdt.
        Probeer voor de finale versie nog een beetje verder te kijken en duid aan welk materiaal je al hebt en welk je nog moet voorzien? En moet je dat vragen aan collega’s? Is dat te ontwikkelen? Door wie? Deze info zal voor een stuk immers mee bepalen of je dit geheel zal kunnen uitwerken of je zal moeten focussen op een bepaald onderdeel ervan.
        Nogmaals Mieke, je bent op de goeie weg! Ik hoop dat deze vragen je uitdagen om verder te verfijnen en (nu al) meer uit te werken voor je aan module 3 start. Nog even geduld dus voor module 3, al staat het je vrij om al eens te gaan piepen 😉

      • #27557
        Mieke Seys
        Deelnemer

        Bedankt voor de uitgebreide feedback Marianne.
        Ik zet er nog eens opnieuw mijn tanden in 😉

      • #27608
        Mieke Seys
        Deelnemer

        In bijlage mijn bijgewerkte opdracht “Ontwerp” (tabblad 2 – ‘Ontwerp 2’)
        Wat de kolom “bruikbaar bestaand materiaal” betreft: dat heb ik geïnterpreteerd als “materiaal dat ‘gebruiksklaar’ is om gedigitaliseerd te worden”. Ik beschik wel over wat (verschillende bronnen) van materiaal die ik kan gebruiken, maar dit zal ik zelf toch eerst nog (inhoudelijk) moeten herwerken vooraleer ik ermee aan de slag kan gaan om het te gaan digitaliseren. Vandaar de vele ‘neens’ in deze kolom.

        Bedankt alvast voor de feedback.

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27618
        Inge
        Moderator

        Dag Mieke,

        Dat uitwerken komt helemaal goed: deze ontwerp-versie zit heel goed, met ook al heel wat concretere gegevens. Ook een mooie afwisseling in je scenario en leerobjecten, gaande van screencast over formatieve toets tot forum… Fijn dat je zo ruim mogelijk de middelen benut. Boeiend en aantrekkelijk wordt het in elk geval al, de trainees zullen je dankbaar zijn 😉
        Vooraleer je je tanden zet in module 3 (of gelijktijdig 🙂 moet je misschien volgende zaken nog eens onder de loupe nemen:
        – Voor de meeste van je toetsen, vermeld je welk vraagtype je precies zal gebruiken. Heb je ook al een idee hoe je de 2 laatste toetsen zal aanpakken? (‘positief geformuleerd of niet’ en ‘zinnen oplossingsgericht formuleren’)
        – Ook inzake de reflectie-oefening is het misschien ook al in dit stadium handig om eens na te denken hoe je dit zal concretiseren? Een auditief fragment met open vragen bij? Of had jij een andere methodiek voor ogen? Goed hierbij is wel te beseffen dat open vragen mogelijks een menselijke interactie vereisen (nakijken, feedback geven). Je kan dit ook oplossen door een voorbeeldantwoord te formuleren als standaard feedback. Maar goed, dat is al eerder materie voor module 3. Misschien moet je nog maar eerst even van het zonnetje genieten vandaag, vooraleer we ons morgen op module 3 gooien 😉
        Wat het materiaal betreft, ik zie veel ‘neens’ en ook veel ‘ja’s’… Veel te maken materiaal dus. Wellicht lukt dat niet echt binnen de gegeven tijdsspanne van module 3, maar geen nood, het idee is je een aanzet te geven om een aantal leerobjecten te maken, en dat je inzicht krijgt in het didactisch proces hiervan. En daar ben je alvast goed mee bezig. Doe zo voort dus! 😉

      • #27622
        Mieke Seys
        Deelnemer

        Dag Inge,
        Bedankt voor de feedback.
        Dit geeft zin om ermee verder te gaan 🙂

    • #27524

      Als bijlage kunnen jullie een verfijning van opdracht 1 en mijn voorlopige, niet afgewerkte versie vinden van de opdracht Module 2. Ik heb morgenvoormiddag een extra vergadermoment, maar ik kan morgen in de loop van de namiddag misschien aan mijn ontwerpopdracht doorwerken. Niettemin stuur ik nu toch al een begonnen analyse door. Ik kwam nog niet toe aan het technologisch luik omdat een uitgelopen oudercontact op de school van mijn kinderen roet in het eten gooide. Ik tracht zo snel als mogelijk bij te benen.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27527

        Het is best wel grappig te merken op dit late uur dat de tijd van het plaatsen van mijn bericht nog de wintertijd is.

      • #27528
        Inge
        Moderator

        Ook nog zo laat aan het werk… Leuk zo’n enthousiasme te zien voor de digitale didactiek 😉
        Ha, inderdaad grappig, dat winteruur, had ik nog niet eerder opgemerkt…
        Geen nood ivm het technologisch luik, als je het tegen dinsdag kan inleveren is dat ook wel goed hoor.
        Fijne nachtrust 😉

      • #27546
        Marianne
        Moderator

        Catalina, geen probleem hoor! Het gaat mij helaas vandaag ook niet meer lukken om jou feedback te geven, maar ik doe dat zonder fout morgen! Mocht je intussen al een meer volledige versie hebben, mag je het altijd nog uploaden, dan bekijk ik de meest recente versie. Geen must he! 🙂 Ik kan adhv deze versie zeker ook al wel feedback geven 😉

      • #27550
        Marianne
        Moderator

        Dag Catalina
        Misschien eerst nog even heel kort over opdracht 1: de afbakening is nu veel duidelijker en haalbaarder volgens mij. Maar nu merk ik dat je bij type hulpmiddel hetzelfde hebt staan als bij werkvormen. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Kan je dit nog uiteen rafelen en duidelijker zeggen hoe je dit wil aanpakken (werkvorm) en welk type hulpmiddel(en) je daarbij nodig hebt? Je zal zien dat als je dat meer uit splitst het makkelijker zal zijn om de opdracht van module 2 helder uit te schrijven.
        Wat module 2 betreft heb ik een aantal bevindingen samengebracht in bijgevoegd document. Het is natuurlijk gebaseerd op een onafgewerkte versie, dus ik begrijp dat het nog maar een eerste brainstorm is en er nog nood is aan structurering en concretisering. Op het gevaar af dat ik zaken misschien verkeerd interpreteer, bekijk je maar eens of je iets met mijn feedback kan doen. In grote lijnen denk ik dat je moet proberen je eigen concept te “visualiseren”. Hoe zie jij je leermodule? Hoe moet die er idealiter voor jou uitzien of hoe kan die eruit zien?
        Verder vrees ik dat je “theorie” mogelijks nog te uitgebreid is. Dus ik zou je voorstellen om eerst eens een ontwerp te maken van het stukje rond algemene introductie en dan 1 leertheorie (behaviorisme lijkt me dan logischerwijs de eerste). Als je hier het systeem van ontwerpen (zie mijn uitgebreide feedback) op kan toepassen, dan ga je de andere leertheorieën sneller kunnen uitwerken vermoed ik. Ik merk wel dat je een heel analytische geest hebt, dus ik ben er alvast van overtuigd dat je eindresultaat kwalitatief zeer sterk zal zijn! Dus doe zeker verder! En als er vragen zijn, stel ze gerust op dit forum! 🙂

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    • #27539
      Lut Bormans
      Deelnemer

      Beste Inge,
      Beste Marianne,

      Hierbij mijn insteek.
      Ik vind de opdracht niet eenvoudig, maar ik heb toch een poging gedaan.
      Graag feedback.
      Mvg
      Lut

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27547
        Marianne
        Moderator

        Lut, het is inderdaad geen evidente opdracht, maar zo leren we ervan he 😉 Vandaag zal het niet meer lukken om jou feedback te geven, maar morgen doe ik dit zeker! Dus morgen meer nieuws!

      • #27553
        Marianne
        Moderator

        Dag Lut
        Ondanks dat je het geen eenvoudige opdracht vond, is het toch al een zeer mooie poging tot ontwerp 🙂 Dus mijn feedback zijn vooral veel vragen, die je hopelijk verder op weg helpen om je ontwerp nog beter te krijgen 😉
        Qua inhoudelijke structuur zit dat volgens mij zeer goed; ik denk dat je heel goed weet wat je wil bereiken. Qua leerobjecten probeer je af te wisselen, wat een heel goede zaak is! Ik merk wel dat je vaak een illustratie alleen wil gebruiken. Gaat dit voldoende effect hebben? En af toe zie ik dat je een illustratie gaat combineren met een audio/video leerobject. Is dat een goede combinatie? Om dit verder te bekijken kan het interessant zijn om de ontwerpprincipes van Mayer nog eens te bekijken en je gekozen leerobjecten eraan af te toetsen. Verder zie ik dat je veel doe-opdrachten wil integreren. Wat bedoel je hiermee? Hoe zie je dat in een digitale omgeving te doen? Bestaan er misschien simulatie-oefeningen hierover (of een sleutelspel)? Of wil je zelf nog iets gaan maken? Een doe-opdracht staat ook vaak bij de doelstellingen “weten hoe”. Kan dat? Of zit je dan eerder bij een test of oefening? Snuisteren in de lange lijst met hulpmiddelen geeft je misschien nog wat andere inspiratie!
        Verder valt me op dat je overal aangeeft dat het materiaal nog moet gemaakt worden. Is dat haalbaar? Ga je dat dan zelf doen of heb je collega’s of andere diensten waar je kan op terugvallen? Is er dan ook budget nodig? En op welke termijn zie je dat realiseerbaar? Hiermee zitten we al op de grens van de ontwikkelingsfase, maar het kan zeker geen kwaad om daar nu al eens over na te denken. 🙂
        Maar zoals gezegd: dit is al een mooie basis; nu nog de verfijning of om even in je context te blijven: de plooien, die ik hierboven vermeld heb, gladstrijken! 😉

    • #27566
      Raf Peeters
      Deelnemer

      Hallo,

      ’t is mij niet helemaal gelukt vrees ik. Maar morgen is de deadline had ik ‘ergens’ gelezen. Zoals je ziet kan je buiten het eerste deel de rest enkel op de grote lijnen beoordelen. Elke feedback daarop is welkom.

      Alvast bedankt

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27578
        Marianne
        Moderator

        Dag Raf

        Inderdaad nog beperkt, dus zeker nog werk aan de winkel! Qua structuur zit het wel goed in elkaar. Probeer wel zeer concreet te benoemen welk materiaal je als leerobjecten wil gaan gebruiken, bv. een krantenartikel is een leerobject. Maar onder welk digitaal hulpmiddel valt dit? Verder noteer je al een leergesprek/discussie bij leerobject, maar dit is eerder een werkvorm. Vraag is nu hoe ga je dit omzetten, welke leerobjecten heb je daarvoor nodig en welk(e) digita(al)l(e) hulpmiddel(en)? Vermoedelijk iets om de samenwerking te bevorderen?
        Hopelijk kan je met deze feedback de rest van je ontwerp aanvullen! 😉
        Succes nog!

      • #27614
        Raf Peeters
        Deelnemer

        Zo’n schoon weer en toch digitale didactiek…

        Soit, zit het zo goed?
        Ik weet dat ik enorm veel ’te ontwikkelen’ zaken heb. Maar da’s omdat ik bewust nog niet heb rondgekeken wat er al bestaat. Kwestie van me niet te verleiden tot een copy/paste van bestaande zaken.
        Wel ben ik al een inventarisatie (een groot mapje downloads dus) aan’t maken. Ik vermoed dus dat veel zaken in ‘beschikbaar’ zullen veranderen.

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27619
        Inge
        Moderator

        Als het je kan troosten, ook hier is het digitale didactiek-dag met dit schoon weer. Misschien moeten we ons gewoon buiten in het zonnetje gaan zetten met ons pc-tje? 😉
        Als het me lukt, tracht ik je vanavond vanop mijn thuis-terrasje nog wat feedback te geven, anders is het voor morgen…

        groetjes
        Inge

      • #27621
        Raf Peeters
        Deelnemer

        Geniet maar van’t weer.
        Overmorgen is’t slecht weer. Eigenlijk ideaal feedbackweer

      • #27657
        Inge
        Moderator

        Dag Raf,

        Mooi bijgewerkt! Zat het stralende zonnetje er voor iets tussen?
        Ik heb je tip ter harte genomen en er een minder zonnige dag uitgekozen om je feedback te geven 😉
        Maar tegelijk toch wel even mijn excuses voor de late reactie…

        Wat mij frappeert bij jouw ontwerp, is de structuur waarmee je te werk gaat: globaal/analytisch/synthetisch. Goed gezien om het zo aan te pakken, geheel volgens de didactische regels van de kunst. Je hebt de theorie van module 2 duidelijk goed gelezen 🙂
        In de kolom van de doelstellingen, heb je de stadia van Miller wellicht wat anders geïnterpreteerd dan ik. Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er hier ook al wat discussie gerezen is rond de terminologie.
        Bij deze probeer ik ze toch heel kort even iets “duidelijker” te stellen:
        Weten => Theorie reproduceren, kennis en feiten reproduceren
        Weten hoe => Inzicht in theorie of inzicht in een vaardigheid/handeling
        Laten zien => Handelen/toepassen maar in een gesimuleerde situatie
        Doen => Handelen in een reële situatie

        Het is wat muggenzifterij, I know, maar ik geef het toch wel even mee om diverse doelstellingen wat scherper af te lijnen. De benaming ‘doen’ als doelstelling is misschien wat ongelukkig gekozen, want zaait wel wat verwarring (eerder een oefening?), maar goed.

        Voor de rest staat je ontwerp klaar voor erin te vliegen met module 3. Ik vind het heel fijn dat je een mooie afwisseling hebt van hulpmiddelen, en ook variatie in je scenario met video, tekst, animatie, mindmap… en ik hoop dan ook voor jou dat je kolommetje ‘beschikbaar materiaal’ binnenkort inderdaad wat meer kruisjes zal bevatten zodat je dit allemaal uitgewerkt krijgt.
        Misschien wel nog even 1 detail meegeven: een leergesprek/discussie is eerder een werkvorm dan een leerobject. Je leerobject is eigenlijk het discussieforum, en je hulpmiddel dan een samenwerkingshulpmiddel. Kewstie van de puntjes op de i te zetten, hé 😉

        Succes ermee!
        Ik kijk uit naar de uitwerking, kies er maar een zonnig dagje voor uit 🙂

      • #27701
        Raf Peeters
        Deelnemer

        Dag Inge,

        Bedankt voor de feedback. Het resultaat is er gekomen ondanks het zonnetje 😉

        Heb mijn opdracht aangepast in de geest van je feedback. Volgens mij zit het nu wel goed.

        En nu verder met module 3…

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    • #27617
      Raf Peeters
      Deelnemer

      Collega’s,

      Was het volgend hoofdstuk aan’t doornemen en kijk eens `
      Nu krijgen we dus pas een model van hoe een goed model er uit ziet. Didactisch gezien misschien voor discussie vatbaar zou ik denken… 😉

      • #27620
        Inge
        Moderator

        We staan open voor alle feedback en commentaren, hé! Dus als je het gevoel hebt dat de site/de modules anders/beter kunnen, we zijn één en al oor 😉

      • #27623
        Raf Peeters
        Deelnemer

        Dag Inge,

        Modeloplossingen of goede voorbeelden zouden een enorme houvast betekenen. Toen ik bijvoorbeeld de uitwerking van de Opikanoba-taak in module 3 las, kwam bij mij pas volledig de aha-erlebnis. Volgens mij omdat het doel daardoor heel concreet werd.

        Momenteel wordt het doel zeer goed beschreven, maar niet getoond. Anders geformuleerd, de karakteristieken van een goede taak worden zeer goed beschreven, maar de goede taak an sich niet. (behalve dan als je stiekem een module verder klikt;-)

        Begrijp me niet verkeerd, dit is constructief bedoeld en ik heb al enorm veel opgestoken. Echt een van de beste lessen die ik al heb mogen volgen sinds ik zelf les geef/gaf.

        Groet
        Raf

      • #27658
        Inge
        Moderator

        Dag Raf,

        Dit nemen we absoluut heel positief op, eigenlijk zijn we héél erg blij om dit soort feedback te krijgen, dat zorgt ervoor dat we ons kunnen voorstellen hoe het traject voor de deelnemer overkomt en er dus kunnen aan sleutelen om het allemaal wat aanschouwelijker te maken.

        En ik begrijp perfect wat je bedoelt, denk ik toch 😉 Als je het uitgewerkte voorbeeld van de casus in module 3 naast het ontwerp legt, dan valt de puzzel in elkaar allicht.
        Het lijkt me dus vanaf module 2 interessant om ook die uitgewerkte versie als modelvoorbeeld mee te geven ter houvast. Of zou je het reeds vanaf module 1 doen?

        Ik neem je feedback in elk geval mee naar onze projectgroep!
        Enne… bedankt voor het compliment ‘een van de beste lessen‘… fijn dat het werk van onze projectgroep zo geapprecieerd wordt!

        groetjes
        inge

    • #27660
      Lut Bormans
      Deelnemer

      Marianne,

      Ik heb nog wat aanpassingen gedaan, naar jou suggesties.
      Blijkbaar is het de bedoeling dat we alles wat we opnemen in de oefeningen ook gaan uitwerken?
      Zal aan mij liggen, maar zo heb ik had van in het begin niet begrepen. Heb ook de opstart meeting gemist. Ik ga dus absoluut met de 4 uren per week niet toekomen. Hopelijk gaat dat lukken om meer tijd hieraan te spenderen, want elke week zit ik met de ene of andere dringende opdracht die af moet zijn, dat ik mijn PC weeral in het weekend moet uithalen, ik zie dit niet altijd zo zitten. Er zijn ook nog andere taken te doen, de tuin, mijn gezin, het zorgdeel dat ik opneem voor mijn moeder, een beetje ontspanning en …… . Deze week zijn wij (mijn man en ik) ook een vijftal dagen weg, dus het zal weer krap zijn.

      Mag ik een deelfragment uitwerken van het te behandelen onderwerp, als we effectief concreet iets moeten uitwerken? Voor mij is het niet heel duidelijk waar we naar toe gaan, maar nogmaals, het zal wel aan mij liggen, ik wil misschien teveel op te korte tijd en dat lukt zeker niet meer voor een gevorderde vijftiger, ik begin juist voor alles meer tijd nodig te hebben en bijkomend, alles is zo boeiend, ook deze opleiding om keuzes te maken in functie van wat kan.
      Nog een opmerking, wat ik mis, is concreet “sporadisch” contactleren en fysiek overleg, waarschijnlijk is dat een fase in een veranderingsproces dat ik moet doorlopen.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27667
        Marianne
        Moderator

        Dag Lut

        Geen nood, je hebt het doel van de opleiding heel goed begrepen 😉 Het is zeker niet de bedoeling om een afgewerkt product te hebben op deze 2 maanden! We zijn ons er zeer van bewust dat dat niet realistisch is. Wat wel de bedoeling is, is om het didactisch proces dat bij het ontwikkelen van online leermateriaal komt kijken bewust te doorlopen en zoveel mogelijk om te zetten in de praktijk. Als je éénmaal het denkproces goed beet hebt, kan je zelf achteraf op je eigen tempo er verder aan werken. Dus in de volgende module bepaal je zelf wat haalbaar is om verder uit te werken in deze korte tijd. We verwachten alleen dat je een paar leerobjecten kan uitwerken (eventueel ook al een begin van een leerpad bv met Xerte – zie info Inge bij opdracht module 3) én dat je hierbij durft te experimenteren met een nieuwe aanpak of tool of … Dus qua aanpak en houding zit je helemaal op de juiste golflengte 🙂
        Wat je feedback betreft over contactleren, dat is zeker waardevol. Probeer het alvast ook te melden via de vragenlijst, zodat de projectwerkgroep hier mee kan rekening houden nadien bij het evalueren van deze aanpak. Eerlijk gezegd, mis ik dat ook wel een beetje hoor, dus je bent zeker niet de enige.

        Wat je nieuwe versie betreft, misschien kan je nog volgende puntjes op de i zetten, zodat je makkelijker verder kan met module 3:
        * In module 3 gaan we ontwikkelen en uitwerken. Om dat zo goed mogelijk te doen, is het best om al wat zaken concreter voor te stellen. Noteer dus best in je ontwerp ook al even welke illustratie je wil toevoegen (schema van…, foto’s van …, afbeelding van …); hetzelfde met de andere leerobjecten.
        * Er zijn meerdere testhulpmiddelen. Probeer ook hier nog een keuze te maken welke soort testvragen je wil stellen.
        * We merken bij iedereen wat verwarring rond de doelstelling doen; ook bij jou. Doen in deze context gaat over het concreet kunnen toepassen van het geleerde in een reële praktijksituatie. Voorbeelden hiervan zijn bv. op de stageplaats of in een simulatieruimte: hoe pakt de cursist dit aan. Vraag is: hoe kan je dit naar een online leeromgeving brengen? Je kan eventueel gaan voor een simulatieoefening of een test, maar is dat hetzelfde? Misschien moet je dit nog eens even herbekijken in module 1 bij de stadia van Miller. Maar zoals gezegd je bent niet de enige, dus dit is ook alweer een verbeterpunt voor ons 😉
        * En omdat ik weet dat je wel van een uitdaging houdt 😉 : je noteert ook regelmatig illustratie met tekst. Als je rekening houdt met de principes van Mayer, die nadruk legt op de combinatie van het visuele met het verbale, denk ik dat dit niet (altijd) de beste keuze is. Ik vraag me af of je hier af en toe audio zou kunnen gebruiken ipv tekst? Misschien iets om te proberen en het verschil eens uit te testen?
        Maar zoals ik al zei, dit zijn de puntjes op de i, dus je hoeft hiervoor geen nieuwe versie in te dienen, maar neem het mee naar module 3, waar je dus een deel van je plannen verder gaat uitwerken.
        Maar eerst: geniet nog van je weekje vrij! En dan ben ik zeer benieuwd naar je vervolg! De tussentijdse deadline ligt wellicht moeilijk, maar kijk wat haalbaar is. Fijne vakantie en tot volgende week!

    • #27673
      Kurt Willems
      Deelnemer

      Hier mijn tweede poging

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27685
        Kurt Willems
        Deelnemer

        Hier de aangepaste versie van mijn tweede poging. De vorige versie mag weg maar krijg ik niet weg.

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27687
        Marianne
        Moderator

        Dag Kurt

        Dank voor je aangepaste versie! En het is niet erg hoor dat je de vorige niet weg krijgt, ik heb alleen naar de 2de gekeken 😉

        Het is duidelijk in je 2de versie dat je de feedback van Inge hebt proberen te verwerken. 🙂 Bij de doelstellingen merk ik dat de interpretatie van doen moeilijk blijft (ook bij de anderen, dus dat is een werkpuntje voor ons!). Doen slaat hier niet op een activiteit doen, zoals een oefening maken, maar wel op het hoogste toepassingsniveau, nl. het geleerde kunnen toepassen in een echte praktijksituatie. Misschien herinner je nog uit de opleiding basisdidactiek dat we over WITI gesproken hebben, nl. de kennisniveaus weten – inzicht – toepassen – integreren. Het model van Miller slaat eigenlijk op hetzelfde, alleen benoemt hij het anders; en doen is hier dus het hoogste niveau nl. integreren. Om dat “digitaal” te realiseren is quasi onmogelijk en vertaalt zich daarom vaak tot reflectie-oefeningen en discussie met mede-cursisten over de lopende/gedane stages/praktijkervaringen. Vandaar dat de hulpmiddelen die hier meestal voor gebruikt worden de organiserende en/of samenwerkingshulpmiddelen zijn. Een hele uitleg, om eigenlijk te zeggen dat door de keuzes die je maakt qua leerobjecten en hulpmiddelen je eigenlijk eerder kiest voor het doelstellingsniveau weten hoe 😉 Hetzelfde ook een beetje met de doelstelling laten zien. Dus pas dit misschien nog aan en dan ben je klaar om verder te gaan met de ontwikkeling! Of als je jezelf nog meer wil uitdagen kan je altijd nog eens kijken of een hoger doelstellingsniveau haalbaar is in deze context? 😉
        In elk geval begrijp ik uit je scenario dat je al een stukje klaar hebt qua materiaal en dat je de volgende weken vooral zal bezig zijn met de uitwerking van enkele oefenhulpmiddelen. De informatiehulpmiddelen plan je later. Is dit omdat je dit uitwerkt met een werkgroep misschien?
        Alleszins een mooi scenario om verder mee aan de slag te gaan! Ik kijk alvast uit naar het vervolg … 🙂 Succes!

      • #27699
        Kurt Willems
        Deelnemer

        Hier de derde poging

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27704
        Marianne
        Moderator

        Dag Kurt
        Bedankt voor de aangepaste versie. Hier kan je zeker mee verder voor de opdrachten van module 3. Benieuwd hoe het er gaat uitzien! 🙂 Alvast veel plezier met de verdere ontwikkeling!

    • #27558
      Miet Olieslagers
      Deelnemer

      Hallo

      In bijlage vinden jullie mijn ontwerp bij Opdracht 2. Ik weet niet zeker of ik het voldoende heb uitgewerkt.

      Met vriendelijke groeten
      Miet

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
    • #27564
      Marianne
      Moderator

      Dag Miet
      Het is inderdaad nog niet voldoende uitgewerkt. Het is ook moeilijk om deze opdracht te beoordelen zonder een bijgewerkte versie van je analyse (vorige opdracht). Kan je daarvan een nieuwe versie bezorgen? Opdracht 2 is nu nog (te) beknopt, dus veel feedback kan ik nog niet geven. Maar misschien wel al enkele zaken om verder over na te denken:
      Wat je noteert bij inhoud is niet fout, maar dit zal je nog wat meer moeten opsplitsen. Bedoeling is dat je 1 regel neemt om een stukje inhoud aan te bieden, gekoppeld aan een (sub)doelstelling) en dan aanvult met het (de) leerobject(en) die je daarbij wil gebruiken. En hieraan gaan bepaalde hulmidddelen gekoppeld kunnen worden. Deze informatie is niet volledig nieuw, maar kan je eigenlijk al grotendeels uit je analyse halen. In dit ontwerp probeer je ze wel nog meer concreet te benoemen, bv. niet 2 oefeningen maar benoem welke soort oefeningen. Educaplay is dan inderdaad een oefenhulpmiddel dat je hiervoor wil gebruiken.
      Ik mis om te starten wel een beetje een introductie/inleiding. Ga je eerst een opfrissing geven van de theorie (bv. welke zijn dan die 5 soorten bedrijfscultuur of welke types IT-bedrijven bestaan er) of komt dit na een klassikale sessie en wil je bij wijze van teaser even testen of ze de theorie begrepen hebben? Het lijkt er nu een beetje op dat je met de deur in huis valt en meteen een opdracht geeft. Maar hoe geef je de opdracht? Is dit met tekst? Maak je een video? En als je leerobjecten combineert, hou je dan voldoende rekening met de diverse ontwerpprincipes van Mayer?
      Kan je misschien ook even overwegen of je niet veel verder kan gaan met dit digitale stuk dan je nu doet, zeker bij ICT-cursisten. Deze opleiding is eventueel een opportuniteit om het eens uit te testen? Ik denk dan bv. aan een zelfstudiepakket(je) dat ze tijdens de opleidingsuren kunnen doornemen. Of iets wat ze thuis doornemen (theorie bedrijfsculturen + zoekopdracht internet), als voorbereiding op de les van de volgende dag (cfr idee flipping the classroom van Raf)? Het zijn maar ideeën hé 🙂
      Maar dat is voor volgende week; geniet nu zeker maar eerst even van een paar daagjes welverdiend verlof 😉 Ik kijk wel alvast uit naar het vervolg hiervan, want bedrijfsculturen is een leuk thema dat zeer geschikt is om iets digitaals mee te gaan doen.

Weergave van 10 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.