Welkom! Forums 20150319 · Brussel · Inge De Vrieze Opdrachten Module 3: Ontwikkeling

Weergave van 14 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #27649
      Inge
      Moderator

      Deze module bouwt verder op ontwerp. In de module ‘ontwerp’ heb je een structuur en scenario uitgewerkt en gespecifieerd welk soort hulpmiddelen en welke leerobjecten je zal gebruiken. In de module ‘ontwikkeling’ is het nu de bedoeling de leerobjecten concreet uit te werken aan de hand een aantal tools. In deze module leer je dus om tools te selecteren en te gebruiken in functie van je eigen doelstellingen.

      Deze module is omvangrijk, je leest deze dus best met je eigen ontwerp naast je. Lees ook vooral de stukken die betrekking hebben op de hulpmiddelen die jíj wil gebruikten voor jóuw cursus en selecteer hieruit een aantal tools waarmee je wil experimenteren.

      De concrete opdracht vind je onder ‘ontwikkeling’ op onze Google Site.

      Veel plezier bij het ontwikkelen!

    • #27659
      Inge
      Moderator

      Dag iedereen,

      Bij het ontwikkelen van je digitaal materiaal, zal het beschikbaar stellen van je resultaat via een LMS voor sommigen niet zo’n eenvoudige klus zijn, veronderstel ik. Soms heb je immers zelf niet direct toegang om iets op het LMS van je organisatie te publiceren, of is er wat technische kennis vereist…

      Voor zij die willen, stellen we in dit opleidingstraject samen met Toll-net de auteurstool Xerte ter beschikking. Meer informatie over Xerte vind je op de website van Toll-net: http://www.toll-net.be/index.php/over-xerte
      En hier vind je ook een voorbeeld van de verschillende mogelijkheden en functionaliteiten van Xerte.
      Op onze Drive is er ook een handleiding en een snelgids van Xerte ter beschikking.

      Voel je uiteraard niet verplicht om met Xerte te werken. Als je ervaring hebt of wil experimenteren met andere auteurstools of een CMS, ga je gang!
      Aan de deelnemers van VDAB kan ik het gebruik van Xerte wel sterk aanraden, want VDAB werkt hier ook mee en gaat hier dit jaar nog zwaar op inzetten.

      Succes ermee!
      Benieuwd naar jullie werkjes… 😉

      • #27670
        Marianne
        Moderator

        Hallo iedereen
        Inge heeft voor ieder van jullie een account aangevraagd; de nodige gegevens volgen per per e-mail van Toll-net. Zoals Inge al zei: je bent niet verplicht om dit te gebruiken, je bepaalt zelf hoe en welke leerobjecten je aanmaakt. Maar voor diegenen die graag al eens experimenteren met het ontwikkelen van een leerpad (of toch een begin ervan) is dit een vrij gemakkelijke en gratis tool.

        Alvast veel succes met module 3, een leuke, maar intense opdracht! 😉
        Als er vragen/problemen zijn, signaleer ze op het forum, dan reageren we zo snel mogelijk.

      • #27706
        Kurt Willems
        Deelnemer

        Is het normaal dat ik nog geen account heb ontvangen om in te loggen in Xerte?
        Ik zit sta hang lig hier te popelen om te beginnen aan de opdracht.

      • #27707
        Marianne
        Moderator

        You’ve got mail! 😉
        Ik had het gemerkt, Kurt, maar gisteren liep er bij mij nog iets mis met die login. Dus ik wou eerst zeker zijn dat het werkte, vooraleer het door te sturen. Intussen is het in orde, maar misschien een tip voor iedereen die met Xerte gaat werken: best in de browsers Chrome of Firefox! Anders werkt het niet altijd even goed.

        Succes!

    • #27684
      Philip O’Neill
      Deelnemer

      Dag Inge en Marianne

      Het ‘product’ dat we inleveren voor de deadline van donderdag, kan dat dan een link zijn met al effectief een aantal oefeningen in? Ik zou op zoek gaan naar gepaste tools die bruikbaar zijn bij mijn ontwerp.

    • #27688
      Marianne
      Moderator

      Dag Philip

      Ja, dat kan zeker! Als je resultaat online beschikbaar is, is het voldoende om ons de link te bezorgen via dit forum. Dit verwachten we pas tegen 04/05, maar als je vroeger al iets wil tonen kan dat natuurlijk 🙂
      Tegen donderdag 23/04 verwachten we enkel dat je indien nodig je scenario nog aanvult (waar nodig, cfr laatste feedback die je kreeg van Inge) en bij de leerobjecten noteert welke tools je gaat gebruiken.
      Alvast veel ontwikkelplezier! 🙂

    • #27693
      Mieke Seys
      Deelnemer

      Dag Inge en Marianne,

      Mijn voorlopig ontwerp vinden jullie op ons online leerplatform i-Learn (Moodle), en is allesbehalve afgewerkt!
      Dit gaat ook nog maar over een deel van wat ik in mijn ontwerp had genoteerd.
      En alleen dit deel was al ontzettend tijdsintensief! 🙂
      Ik heb een account voor jullie gecreëerd; inloggen via ilearn.fopas.be
      Toegangscodes:
      – Gebruikersnaam: DDI6569294
      – Paswoord: fopas
      Je vindt mijn ontwerp via het linkermenu > klikken op “i-Learn Closed Groups” > daaronder : “klantgericht hand”
      Ik heb eigenlijk eerst nog een hele strijd geleverd met Moodle; een “les” creëren in Moodle was voor mij nog een volledig onbekende.
      Ben er toch in geslaagd, maar moet daar toch nog veel dingen ontdekken.
      Zoals jullie kunnen zien is mijn eigenlijke ontwikkeling nog anders geworden dan wat ik voorzien had tijdens mijn ontwerp. Dit heeft voornamelijk te maken dat ik, tijdens mijn ontwerp, nog onvoldoende zicht had op het materiaal dat ik zou gaan gebruiken (ik moest het eigenlijk nog ‘ontwikkelen’), waardoor au fur et mesure andere inzichten ontstonden ivm het ontwerp. Dit is alvast één leerpunt voor mij: je kan best eerst heel duidelijk zicht hebben op het materiaal dat je wil gaan digitaliseren, vooraleer je echt een ontwerp voor de digitalisering ervan kan opmaken.
      Momenteel nog niet tevreden over:
      >>> Structuur van de cursus: Integreer ik alle onderdelen die ik voorzien had in mijn ontwerp in één les; dit wordt dan wel erg veel?
      >>> Ik had – voordat het me begon te dagen hoe een les te ontwerpen in Moodle – al een paar oefeningen rond communicatie in Moodle gemaakt. Ik slaag er niet in om die in mijn ‘les’ communicatie te integreren; zou nochtans graag de eerste oefening rond het referentiekader integreren, omdat ik daar feedback had in opgenomen, en bij de verschillende ‘test’-mogelijkheden in een les in Moodle vind ik niet hoe ik daarbij feedback kan voorzien
      >>> In het onderdeel rond professioneel telefoneren vind ik dat er te veel ‘open opdrachten’ zijn (en bovendien nog niet gevonden ik daar – onmiddellijk – feedback kan voorzien; ik wil graag ook een paar andere soorten oefeningen voorzien, maar die moet ik ook nog ontwikkelen 🙂
      >>> ………………..
      Laat me het daarbij voorlopig houden. Ik heb hier nog wel wat werk voor de boeg 🙂 🙂

      Mieke

      • #27696
        Marianne
        Moderator

        Dag Mieke
        Ongetwijfeld zit je nog met heel veel vragen, maar dat is onderdeel van het hele leerproces in deze opleiding 😉 En troost je oefening baart kunst 😉 Maar jij staat al wel ongelooflijk ver op deze korte tijd! Chapeau!
        Hierbij al wat zaken die mij opvallen en die je misschien kunnen helpen:
        * Als het een troost mag zijn: het is normaal dat je ontwerp nog wijzigt, terwijl je ontwikkelt en omgekeerd. 🙂 Een ontwerp is zelden een afgewerkt product, maar eerder een wisselwerking. Dit heeft enerzijds met het onderwerp te maken, soft skills zijn moeilijker om volledig en gedetailleerd uit te schrijven op voorhand, maar ook met je eigen voorkeur/ingesteldheid als ontwikkelaar. Zelf ben ik ook iemand die graag start met een basis scenario (wat we in module 2 gedaan hebben) om het dan verder te verfijnen tijdens het ontwikkelingsproces (module 3). Zeker als beginnend ontwikkelaar is het belangrijk om regelmatig je ontwerp te herbekijken en soms zelfs je eerste analyse te herzien. Dus het leerproces dat je hier beschrijft, is net wat we wilden bereiken met deze opleiding, dus je bent heel goed bezig 🙂 En uiteraard zullen deze inzichten betekenen dat je bij een volgend ontwerp, of zelfs al in de volgende fase van dit project, bepaalde zaken vlotter zullen gaan.
        * De structuur die je voor ogen hebt, staat eigenlijk ook al in je ontwerp (cfr de nummering). Dus ik veronderstel dat je in Moodle graag 4 blokken wil zien? Hoe dit technisch moet, dat bespreek je best met een Moodle-ervaringsdeskundige. Is er zo iemand bij Fopas waar je je concept eens mee kan bespreken, om de structuur te optimaliseren zoals je die wil hebben? Eénmaal de structuur goed staat, is het verder aanvullen met inhoud en daar heb je al een goede start mee genomen.
        * Wat je oefeningen betreft: klopt het dat het intussen je bljkbaar toch gelukt is om de oefening rond referentiekader op te nemen (zie ik toch staan, of is dit een andere)?
        Ik hoop dat ik het volgende goed geïnterpreteerd heb, anders corrigeer je me maar? Gaat het over het aanmaken van verschillende types vragen in Moodle? In dat geval klopt het dat je in jouw voorbeeld geen feedback kan aan toevoegen, omdat “het systeem” open vragen (=lange antwoorden) niet kan verbeteren/interpreteren. Hier is altijd een lesgever nodig om te beoordelen. Moodle heeft wel heel wat meer test/oefen-vragen, die wel automatisch gecorrigeerd kunnen worden en waar feedback geven dan wel mogelijk is. Toevallig ben ik hier onlangs ook mee aan het experimenteren geweest en dit document vond ik hierbij verhelderend. Hierin vind je de andere type-vragen en hoe je dit aanmaakt met of zonder feedback. Misschien biedt het wat inspiratie voor de andere oefeningen die je nog wil toevoegen? Je zou eens kunnen bekijken of je je vragen (of een deel ervan) kan vervangen door een ander type vraag, bv. de korte vraag (waar je het juiste antwoord, maar ook alternatieven, bv. synoniemen, kan laten goedkeuren)?

        Hopelijk kan je hiermee al verder? Er is zeker nog veel werk voor de boeg, maar wij verwachten alleszins niet dat je dit af hebt op 4 mei (oef!) 🙂 Probeer gewoon nog wat zaken uit, bv je Moodle-structuur, de screencast en een ander type oefening (zijn maar suggesties, je bepaalt zelf wat haalbaar is) en dan zijn wij al heel tevreden en ben jij al veel slimmer geworden denk ik 😀
        Trouwens, ik heb zelf ook weer een nieuwe tool geleerd van jou: tof gedaan met die ThingLink!

      • #27774
        Mieke Seys
        Deelnemer

        Dag Marianne en Inge,
        Hierbij dien ik mijn 3de opdracht officieel in 😉
        Wat ik – tot nu toe – ontwikkeld heb is nog steeds toegankelijk via ilearn.fopas.be:
        – Gebruikersnaam: DDI6569294
        – Paswoord: fopas
        Het is verre van af … maar het is wat het is.
        Ik heb al heel wat geleerd uit dit proces:
        – het materiaal dat je effectief wil gaan digitaliseren kan best tot in de details voorbereid zijn, en je hebt best al helemaal in je hoofd hoe je het wil gaan doen
        – je deelt best in (heel) kleine stukken op
        – het geheel vraagt véél tijd
        – het uitproberen en uittesten van oefeningen vraagt óók veel tijd
        – en wat je gisteren nog goed vond, daar twijfel je vandaag misschien toch wel weer aan 😉
        Voor mij was het ook heel interessant om af en toe eens terug te kunnen gaan kijken naar wat er in de 3de module (ontwikkeling) precies werd gezegd

        Maar zoals gezegd, verre van af en nog veel werk aan de winkel.
        Anyway, dank je wel al voor jullie feedback (dit heeft me tot nu toe al een heel stuk op weg geholpen).

        Mieke

      • #27779
        Marianne
        Moderator

        Dag Mieke

        Proficiat! Ik denk dat jij met dit resultaat de doelstellingen van deze module zeker behaald hebt! Een mooie combinatie van werken met Moodle, ThingLink, Prezi, screencasts (Jing) en test/opdrachtvragen (via Moodle). Het is uiteraard nog niet af, maar zoals we eerder al aangaven was dat ook niet onze verwachting. Maar het is wel al een heel grote stap in de goede richting en je hebt veel geëxperimenteerd en geleerd. Dat was de hele opzet van de modules tot nu toe, en dat heb je dus duidelijk gedaan! Je conclusies kloppen volledig (helaas) 😉

        Voor ons is het dus ruim voldoende, maar laat zeker je werk niet liggen en werk er de volgende weken/maanden zeker aan verder, want ik denk dat het heel mooie webmodule kan worden, mits vervollediging en hier en daar nog verfijning. Om je hierbij op weg te helpen, geef ik nog enkele zaken die me opvielen mee:
        * het geluid van de screencast is bijna niet te horen (zelfs niet met geluid op max.); een screencast verliest altijd wel iets aan kwaliteit bij het afwerken en integreren, maar dit is wel zeer stil. Ik weet niet of het aan Jing zelf ligt of aan de manier waarop je de opnamen gemaakt hebt, maar probeer eens te bekijken bij een volgende opname hoe je de geluidskwaliteit kan optimaliseren.
        * In je prezi-presentatie gebruik je nog veel tekst. Dit kan misschien nog wat beperkter en meer gecombineerd met iets visueels? Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden, en aangezien je er ook nog toelichting bij geeft, is zoveel tekst vaak niet nodig. Ook bij het onderdeel Professioneel Telefoneren moet het zeker mogelijk zijn om meer visuele zaken (foto’s, cartoons, …) te integreren. Dat maakt het doornemen alleszins aantrekkelijker. Maar dit is waarschijnlijk ook eerder een kwestie van tijd geweest, vermoed ik? 😉
        Als je in de loop van de opleiding graag nog eens feedback wil of een tester zoekt, mag je ons zeker nog vragen! Wij doen dat graag 😉

        Maar eerst misschien even pauze? 😀 Tot nu toe alleszins prima werk! En vanaf donderdag verder met de volgende module!

        Groetjes
        Marianne

      • #27781
        Mieke Seys
        Deelnemer

        Dag Marianne,

        Erg bedankt voor de feedback. Ik kan me volledig vinden in wat je schrijft, én het geeft me een gevoel dat “al dat werk iet voor niets geweest is”. 🙂 🙂 🙂
        Wat de verfijningen betreft die je aangeeft: daar ga ik zeker mee aan de slag!

        Groetjes,
        Mieke

    • #27694
      Philip O’Neill
      Deelnemer

      Dag Inge en Marianne

      Wat heerlijk toch hè het zonnetje buiten zien schijnen en terwijl binnen zitten achter het computertje 🙂 🙂
      Mijn opdrachtuitvoering bevindt zich in een concrete toepassing. Je vindt het via deze link:

      Het deel ‘overzicht’ en ’theorie’ kreeg nog niet zo’n grondige uitwerking. Het deel ‘oefeningen’ wel. Opgelet deze oefeningen bevatten nog weinig inhoud, het gaat eerder om het format dat ik nu uitprobeer. Ik krijg constante feedback van het team dat aan het nieuwe curriculum bezig is. Binnenkort komt er dus content in, voorlopig gaat het hem om de soort oefeningen.

      Ik lees graag jullie feedback.

      Philip

      • #27697
        Marianne
        Moderator

        Dag Philip

        Ja, heerlijk hé dat zonnetje, vooral achter glas 😉 Maar het lukt blijkbaar toch om al iets tof te ontwikkelen 🙂 Mooi gedaan die website via Weebly. Is dat iets wat jullie standaard gebruiken, of is dat nu nieuw bij deze herwerking van jullie module?

        Hierbij al wat feedback over de format, het is te zeggen vooral vragen en suggesties waar je misschien wel iets mee kan doen:
        * Als deelnemer (in dit geval je studenten) is het belangrijk dat je snel overzicht hebt en je weg vindt op de website. Daarom is het belangrijk om een gebruiksvriendelijke navigatie te voorzien en/of deze goed te communiceren vooraf. Een mooi voorbeeld is de mooie “terug”-knop die hebt voorzien bij de aparte oefeningen. Misschien is het ook wel nodig om deze toe te voegen bij de hoofdpagina’s (overzicht, theorie en oefeningen)? Ik moest nl toch even zoeken hoe ik terug kon (zonder de pijltjes van de browser te willen gebruiken). Kan ook aan mij liggen natuurlijk 😉
        * Info over hoe te navigeren en waar iets te vinden is kan je eventueel vooraf communiceren, maar zou je ook een plaats kunnen geven op je website zelf: bv. bij het overzicht (soort van praktische informatie) of op de eerste pagina die de studenten te zien krijgen als ze de site bezoeken? Of bestaat dit misschien al ergens (want vaak is dit voor alle cursussen hetzelfde)? Mocht je nog iets dergelijks willen toevoegen, zou je dit ook in een soort demo-filmpje kunnen maken ipv een lange tekst te schrijven? Daarom niet nu tijdens de opleiding, maar bekijk of het nodig is en zo ja, plan het in in je ontwerp.
        * Bij theorie vermeld je dat je met een screencast gaat werken. Is dit er slechts 1 of gaan dit er meerdere zijn? Ik stel deze vraag omdat je nu vrij veel oefeningen bij elkaar hebt gezet en ik vraag mij af of je de oefeningen niet dichter op de theorie kan laten aansluiten? Als het maar 1 screencast is, is het wel ok. Maar als je meerdere screencasts voorziet (en misschien is dat wel beter als de theorie meerdere onderdelen bevat), dan zou je kunnen overwegen om bij elk deel theorie 1 of meerdere oefeningen te voorzien?
        * Je hebt nu vrij veel oefeningen bij elkaar en sommigen zijn van hetzelfde vraag-type. Misschien laat de tool het toe om de multiple-choice vragen samen te zetten? Dan denk ik dat dat gebruiksvriendelijker en eenvoudiger gaat zijn dan nu elke vraag apart te zetten? Ik zou zeggen test dit eens uit en volg dan je eigen gevoel hierbij.
        * Nu werk je met multiple choice, drag&drop en open vragen. Deze laatste zijn natuurlijk interessant, maar moeilijker “automatisch” te verbeteren. Dus ik ben benieuwd hoe je dit gaat opvangen met je feedback 🙂
        * Uit interesse: kon je de testvragen opstellen via Weebly zelf of met welke tool heb je deze gemaakt? En welke vraagtypes zijn hierbij mogelijk? Het ziet er alleszins leuk uit!

        Al heel wat vragen en suggesties om je format verder te verfijnen. Fijn dat je kan terugvallen op een team voor de nodige input hierbij. Ik ben alleszins benieuwd naar een volgende fase in jullie ontwikkeling! Succes nog! Maar ik zou zeggen: vandaag en morgen nog even genieten van de zon, want vanaf het weekend wordt het schitterend ontwikkel-weer 😀

    • #27695
      Philip O’Neill
      Deelnemer
      • #27842
        Philip O’Neill
        Deelnemer

        Dag Marianne

        Dank voor je input. Ik kan hier iets mee, maar niet meteen. Immers zijn er op de soorten oefeningen heel wat bedenkingen gekomen door mijn collega’s. Graag neem ik de feedback mee om volgende oefenreeksen te ontwikkelen.
        Momenteel volgt het allemaal wat snel op elkaar voor mij, nog maar net terugkomende van een week congres in Straatsburg…
        Ik bekijk alvast even de volgende module.

        Groet

        Philip

      • #27846
        Marianne
        Moderator

        Dag Philip
        Geen probleem! Uit je eerste versie was je opzet al duidelijk en zoals al aangegeven: ontwikkelen is geen simpele opdracht en nog eens tijdrovend bovendien! Maar anderzijds ook wel leuk om te doen, niet? 🙂 Gelukkig kan je dat met een team uitwerken, want hun suggesties zullen er alleen maar een beter product van maken. Probeer nu na je drukke weken de draad terug op te pikken en begin met module 4, dat is qua intensiteit minder druk. Zodra je tijd hebt gehad om verder te ontwikkelen en je het resultaat kan delen, dan mag je ons nog een update bezorgen. We zien graag je vorderingen 😉 en willen zeker helpen als je vragen hebt of bijkomende feedback wenst. Succes!

      • #27859
        Philip O’Neill
        Deelnemer

        Dank je wel! Dat stelt me wat gerust.
        Ik bekijk module 4 alvast even.

    • #27703
      Claire Devreese
      Deelnemer

      Dag Inge en Marianne
      Ik haalde de deadline niet voor de tussentijdse opdracht maar ik heb deze opdracht al grotendeels uitgevoerd zie ik. Nog knopen doorhakken.
      Ik ben er mee bezig maar ik vind het moeilijk om dit los te koppelen van de eigenlijke opdracht. Is het OK als ik nog wat experimenteer?

      • #27705
        Marianne
        Moderator

        Dag Claire
        Het is zeker ok dat je nog wat experimenteert! Dat is een beetje de bedoeling van deze module, he 😉 De eerst tussentijdse deadline was eerder bedoeld om ons al even te laten weten met welke tools je aan het experimenteren bent. Een eerste resultaat van je experimenten verwachten we pas tegen 4 mei. Veel plezier met je experimenten alleszins! En als er vragen zijn, aarzel niet om ze hier te stellen! Waar we kunnen, helpen we je graag verder!

    • #27773
      Claire Devreese
      Deelnemer

      Dag Marianne
      Hoe delen we best ons Xerte-project?
      Ik wil het wel enkel met deze groep delen want het is nog onvoldoende ontwikkeld en niet (goed) genoeg voor verdere publicatie.

      • #27815
        Inge
        Moderator

        Dag Claire,

        Je kan je project delen door de weblink ernaartoe te posten op ons forum. Dan hebben enkel de personen die die link kennen toegang tot jouw leerpad.
        Je vindt de link als volgt: in je werkruimte van Xerte selecteer je jouw gemaakte leerpad, en dan klik je op eigenschappen. Onder het tabblad ‘project’ zie je dan staan ‘om anderen toegang te geven tot dit bestand, de link is’…
        Daar staat dus de link die je kan kopiëren naar het forum, zodat wij je werk kunnen bewonderen 😉

        Razend benieuwd…

      • #27818
        Claire Devreese
        Deelnemer

        Lukt niet op die manier. Blijkbaar heb jij een andere versie van Xerte dan ik.

        Ik heb nu de volgende link: http://www.digitaledidactiek.be/forums/
        geplakt onder Eigenschappen Toegang (zie bijgaande screenshots): met de bedoeling dat je vanuit deze website digitale didactiek de link die ik hierbij post, zijnde:

        de fameuze link

        kunt aanklikken en dat je dan zou toegang hebben…??? Wil je eens proberen?

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27851
        Marianne
        Moderator

        Dag Claire

        Je “fameuze link” werkt 😀
        We geven je zo snel mogelijk feedback op je resultaat!

        Groetjes
        Marianne

    • #27776
      Claire Devreese
      Deelnemer

      Jullie hebben in elk geval mijn login en wachtwoord, dus je kan er voorlopig in.
      Vandaag heb ik toch al wat hindernissen overwonnen. Ik ben tamelijk tevreden over de vooruitgang.
      Ik zou wel graag vb letterkleur kunnen veranderen en ook eens experimenteren met bewegende letters (beperkt natuurlijk, anders komt de lezer tureluut) maar ik vind echt niet hoe. Op de startpagina heb ik bij kleur tekst titel blauw aangegeven maar het resultaat blijft zwart. Kleur tekst van niet-titel vind ik niet. En ook die zwarte band bovenaan vind ik zo lelijk.
      Er zit een stukje embedded content in, een slideshow die ik van het internet gehaald heb. Die lijkt me vrij te gebruiken maar zeker weet ik het niet.
      En dan audio en screencast: dat is voorlopig nog een drempel. Het laatste vooral omdat mijn PC zo vol staat met VDAB-stuff. Maar misschien is dat nog een excuus voor “nog niet aan toe”.

      • #27780
        Marianne
        Moderator

        Dag Claire

        Hindernissen overwonnen klinkt alvast goed 😀 en dat er nog een deel te nemen zijn, dat geloof ik graag, maar dat komt nog wel, niet? 😉
        Xerte is voor mij ook nieuw, dus ik kan je niet direct verder helpen met je technische vragen daarover. Maar Inge weet daar alles over 😀 , dus zij zal je de verdere feedback geven (ik vermoed morgen).

        Groetjes
        Marianne

      • #27816
        Inge
        Moderator

        Blij te lezen dat je al een aantal hindernissen overwonnen hebt, dat klinkt heel erg positief! Zoals Marianne zei: de andere volgen vast en zeker nog wel. En uiteraard kan je nog altijd bij ons terecht als je daar ook nog vragen rond hebt…

        Wat betreft je specifieke vragen hier rond Xerte: ik heb er zo niet direct een pasklaar antwoord op, maar ik zoek het even uit voor jou. Ik bezorg je dit zeker tegen maandag, morgen zit ik immers een hele dag in opleiding.

        groetjes
        Inge

      • #27878
        Inge
        Moderator

        Dag Claire

        Even een korte feedback op je technische bemerkingen:

        Kleuren van letters enzo veranderen en bewegende letters komen eraan in de volgende versie, die ergens eind juni gelanceerd wordt. Dus nog even geduld en je kan je volledig uitleven.
        Er zal dan ook een VDAB huisstijlthema in de nieuwe Xerte zitten zodat de zwarte balken vervangen worden door het VDAB blauw…
        Ik neem aan dat de “embedded content” (slideshow) het stukje rond 12 usability tips is, deze kan ik blijkbaar niet laten draaien, ik zie enkel de eerst slide. Je mag me gerust de link eens doorsturen, dan kan ik zelf even proberen uitvissen of deze vrij te gebruiken is.

        Wat audio en screencast betreft, drempen is begrijpelijk, hoor. Alles op zijn tijd, he, hier kan je eventueel achteraf nog eens mee experimenteren 😉
        Mocht je hierin interesse hebben, ook daar kunnen we (al dan niet ism Toll-net) eens een opleiding rond geven. Ik hoor het wel als daar nood aan is.

        Inhoudelijke feedback volgt morgen. Mijn agenda zit beetje propvol laatste weken, en dan nog met die verlofdagen tussendoor….

        Maar je zit in elk geval in de goede richting! Houden zo!

        groetjes
        Inge

      • #27879
        Claire Devreese
        Deelnemer

        Bedankt voor je antwoord Inge

        De link is:
        http://www.slideshare.net/AGConsult/tips-voor-ecommerce-websites

        In de zwarte balk onderaan vind je <> embed this presentation.

        Ik heb naar Karl Gilis gemaild om te vragen of ik zijn diapresentatie mocht gebruiken. Was OK.

        Groetjes
        Claire

      • #27957
        Inge
        Moderator

        Dag Claire,

        Ik had beloodfd je nog wat inhoudelijke feedback te geven. Beter laat dan nooit, durf ik dan te denken 😉 Sorry hiervoor.. het is voor ons coaches ook soms nogal druk om alles bij te houden.

        Het opzet van je Xerte ziet er mooi uit. Goede structuur en ook fijn om te zien dat je de zaken visualiseert met je slides erbij. Misschien moet je ook even aangeven aan de lezer hoe hij/zij in de slides kan navigeren, dit afhankelijk van je doelgroep uiteraard. Maar misschien dat het voor een bepaald publiek niet zo vanzelfsprekend is?

        Er zit ook een aangename afwisseling in met de tabbladen die je gebruikt en de slides (helaas kan ik op de slides wel niet verder klikken, maar dat is een euvel dat we in Xerte es zullen moeten bekijken)

        Als je verder zou uitwerken, kan je misschien wel eens een screencast hanteren ter afwisseling van de slides die je rechts zet. Want dat is uiteraard het grote toverwoord: variatie. 😉 Zoals je zelf zegt, misschien nog wat een drempel… maar geef gerust een seintje als je hierin nog wat ondersteuning wil.
        En eens de nieuwe Xerte er is, kan je wat meer spelen met letterkleuren of andere nieuwtjes die het leesgehalte nog wat aangenamer zullen maken.

        Mooi werk, Claire, ga gerust verder nog wat experimenteren, je kan ons uiteraard ook na dit traject nog wel contacteren voor wat feedback en/of een antwoord op je vragen.

        groetjes
        Inge

    • #27804
      Kurt Willems
      Deelnemer

      Wie heeft er ervaring met matching. Ik wil links van mijn pagina 10 woorden zetten en de cursist moet deze woorden dan verbinden met de juiste 10 tekeningen die dan rechts staan. Hoe kan ik dit het beste doen?

      • #27854
        Marianne
        Moderator

        Dag Kurt
        Niet echt veel ervaring, maar matching (of soms ook drag & drop genoemd) is meestal een type vraag die je kan kiezen wanneer je een quiz of test maakt. Dit kan bv. in Moodle zelf, maar dan heb je wel de rechten daarvoor nodig.
        Volgens mij zit deze optie (of een variant ervan) ook in de meeste online toepassingen zoals Quizlet, Edmodo, Educaplay, etc.

        In sommige oefeningen op deze website wordt ook iets gelijkaardigs gebruikt. Ik vraag na bij de andere coaches welke tool ze daarvoor gebruikt hebben.
        Hopelijk kan je hiermee al een beetje verder!

        @Collega’s van Kurt: hebben jullie misschien nog tips of ervaringen hiermee intussen na al die ontwikkelexperimenten?

        Groetjes
        Marianne

      • #27858
        Marianne
        Moderator

        Dag Kurt

        De oefeningen op de website zijn eveneens gemaakt met een toepassing van WordPress zelf (dus geïntegreerd, net zoals bij Moodle).
        Maar misschien is deze ook nog wel iets: http://learningapps.org/ (kijk bij Maak een app > rubriek toewijzing bv.)

        Groetjes
        Marianne

    • #27817
      Marianne
      Moderator

      Hallo iedereen

      Het is hier zo stil de laatste weken? 🙂 Iedereen is wellicht nog heel intensief aan het werk, maar intussen krullen wel onze neuzen van nieuwsgierigheid! 😀 We zijn immers zeer benieuwd naar jullie avonturen en experimenten rond ontwikkelen van digitaal leermateriaal!

      Van Claire en Mieke kregen we al een update, maar hoe verloopt het bij de anderen? Lukt het om ons tegen begin volgende week een update te geven over jullie ervaringen en de link/toegang te geven tot jullie ontwikkelde leerobjecten (ook al is het nog verre van af)? Vermeld in het kort ook even welke tools je uitgetest hebt, dan weten de collega’s bij wie ze terecht kunnen voor meer informatie. 🙂

      Dan kunnen we alvast feedback geven op dat deel en dan ben je klaar om verder te gaan met de volgende module, die intussen klaar staat en die – beloofd! – veel minder intensief zal zijn! 😉

      Diegenen die de volgende weken nog verder willen ontwikkelen (vrijblijvend), mogen later nog altijd een nieuwe versie bezorgen. Ook in de volgende weken willen we graag verder helpen waar we kunnen!

      Als je nog aan het ontwikkelen bent: nog goede moed en denk aan het schitterende eindresultaat, die al deze inspanningen jou (en je team/collega’s, …) gaan opleveren. 😉
      De gelukkigen die al “klaar” zijn: veel plezier met de volgende module!

    • #27865
      Kurt Willems
      Deelnemer
      • #27866
        Kurt Willems
        Deelnemer

        Joepie het is gelukt.
        De laatste link niet weg doen de rest wel.

        Man man man da was niet simpel.

        Op naar de volgende module.

    • #27946

      Dag iedereen
      Na een lange afwezigheid, door een te hoge werkdruk, tracht ik terug de draad voor deze opleiding op te nemen. Als bijlage kunnen jullie mijn ontwerp vinden. Ik tracht nu ook zo snel als mogelijk iets te ontwikkelen.
      Ik denk dat ik dinsdag eventueel ook al de opdracht i.v.m. nazorg (module 4) en samenwerken (module 5) kan indienen.
      Groeten
      Catalina

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #28004
        Marianne
        Moderator

        Dag Catalina

        Welkom terug 😀 En fijn om te zien dat je toch op korte tijd deze inhaalbeweging hebt kunnen doen. Ik probeer je nu te volgen qua feedback op deze en de andere opdrachten die je intussen afwerkte!

        Om te beginnen deze van Module 3 🙂
        Op basis van je opdracht is het duidelijk dat je volop aan het uitzoeken bent hoe je de ontwikkeling concreet kan aanpakken. Eerst op zoek gaan naar de mogelijkheden in je organisatie is zeker een goed begin. Persoonlijk ken ik Chamilo niet, maar wat ik terug vind op het internet is toch dat het heel wat features heeft. Het is altijd interessant om zoveel mogelijk de zaken die het systeem zelf biedt te gebruiken; dat bespaart je zeker heel wat werk (en frustratie) achteraf 😉 Voor de zaken die Chamilo niet kan bieden, kan je dan andere tools gaan inzetten.
        Hetzelfde geldt betreffende de social media policy van de hogeschool, dus zeer goed dat je dit even checkt voor je ermee aan de slag gaat. Welk medium je gaat gebruiken zou je eventueel ook kunnen bepalen in overleg met je studenten? Wat zien zij zitten om te gebruiken voor hun studies? Om het gesloten te houden kan je misschien werken met een groep of community (kan zowel bij Facebook, LinkedIn als Google+)? Of als je niet vanuit je eigen account wil werken, kan je eventueel een 2de, professionele, account aanmaken. Dat brengt wel extra werk met zich mee, aangezien een account “levendig” houden ook wel wat tijd/werk vraagt. Hetzelfde geldt voor het inzetten van een forum of zo. Als je dergelijke tools inzet (forum of sociale media), blijf jezelf de vraag stellen hoe je dit gaat monitoren, actief houden en studenten aanmoedigen en in de juiste richting (blijven) sturen. Want helaas zijn veel studenten (nog) niet zelfsturend genoeg, maar je kan ze daar natuurlijk wel in begeleiden/coachen.
        Een zeer goed idee om te werken met een pilootgroep van studenten, waarbij je rekening houdt met de diverse types systemen! De evaluatiecriteria die je hierbij opsomt, lijken me goed gekozen en ook vrij volledig! 🙂
        Ook het idee van buddy-groep is een mooi idee om te testen! Het is me niet duidelijk hoe groot deze groepen gaan zijn? Hou er rekening mee dat als de groepen groot zijn, studenten zich misschien niet geroepen gaan voelen om als buddy op te treden (want iemand anders zal dat wel doen). Dan is het misschien beter om met kleinere groepjes buddies te werken (tot max 4p of zo?) of anders te overwegen hoe je zicht krijgt dat iedereen die rol ook effectief gaat opnemen? Ik merk wel dat je het inzetten van buddies goed ingebed hebt in je hele opzet, en het komt regelmatig terug. Dus als studenten hier goed mee vertrokken geraken, wordt het waarschijnlijk wel een routine na verloop van tijd. Misschien moet je ons volgend jaar eens laten weten hoe het verlopen is? Want ik ben zelf heel nieuwsgierig naar de uitrol hiervan. Kunnen we waarschijnlijk ook nog van leren! 🙂

        Nog een aantal tips/suggesties ivm je ontwerp voor verdere ontwikkeling:
        * Wat ik zeer tof vind aan je opzet is dat je een goede combinatie maakt van activerende en reflecterende activiteiten voor de studenten. Zo toon je heel goed aan dat je aandacht hebt voor het pedagogische en het leereffect dat je met al deze activiteiten wil bereiken. En dat is helemaal waar digitale didactiek om draait! 🙂
        * In het ontwerp zie ik dat je al een keuze gemaakt qua soort hulpmiddel, maar nog niet concreet welke tool (cfr. de opsommingen van tools). Dit is ok in de ontwerpfase, maar in de ontwikkelingsfase maak je dit best concreter. Als je nog tools aan het testen bent, dan is het voorlopig geen probleem. Maar probeer zo snel mogelijk keuzes te maken, zodat je met de effectieve ontwikkeling kan starten. Zeker gezien je deadline voor veel zaken 14 september al is 😉
        * Ivm nog met de timing: de meeste zaken plan je tegen 14 september. Om het haalbaar te houden, raad ik je aan om de taken concreter te plannen en ze te verdelen over de volgende maanden. Het is hier een analysedocument, maar het omvat eigenlijk ook al jouw planning en to do-lijst voor de komende maanden 🙂 Wat je al hebt bij elkaar zoeken, is misschien niet zo tijdrovend, maar nieuwe dingen maken wel – dat heb je intussen al wel ondervonden denk ik 😉 Dus voorkom dat je in tijdsnood komt en plan nu al wat je in welke periode gaat maken, zo kan je realistischer plannen en kijken wat haalbaar is tegen volgend academiejaar. En aangezien het over de zomerperiode gaat, vergeet zeker niet om rekening te houden met je vakantieplanning 😉
        * Daarnaast zie ik dat je ook alles alleen wil doen, wat zeer leerrijk is, maar tegelijk is het ook maar alleen. Niet dat het niet kan natuurlijk 🙂 Maar het is altijd fijn om terug te kunnen vallen op collega’s (in ruime zin) die af en toe eens als klankbord kunnen dienen om zaken af te toetsen. En wie weet sommige zaken mee willen uitwerken? Heb je zo collega’s binnen Artevelde? Of misschien bij andere hogescholen waar je mee kan samenwerken (eventueel online) of zo? Of andere gelijkgestemde zielen (buddies)? 🙂
        * In het laatste deel (vanaf nr 26) geef je aan dat het nog wat bijgewerkt moet worden den dat je een andere instap wil gebruiken. Enerzijds voor de herkenbaarheid van de studenten is het goed om een vast stramien te gebruiken, wat bij jou het werken met theorie is (in de vorm van tekst, filmpjes, oefeningen, …) waarna een pre-test volgt en peer-learning. Per onderdeel kan je natuurlijk ruimte voor variatie. Daarnaast kan je eventueel ook de volgorde misschien eens omdraaien? Zo kan je bv studenten laten vertrekken vanuit de eigen (leer)ervaringen om ze daarna linken te laten zoeken met de theorie? Of geef ze enkel het thema (geen inhoud) en laat ze zelf gaan zoeken, want rond dit thema is al heel veel geschreven en verteld; er is dus veel materiaal te vinden via internet, bib, …? Verder kan je in de manier van voorstellen, de student uitdagen om creatief te zijn, zoals je in nr 27 wil met de synthese. Ter inspiratie: zou ook kunnen met Bitstrips of Tellagami?

        Heel mooi ook dat je tijd wil nemen om dit in beperkte groep te testen en dan uitgebreid te evalueren! Want ontwikkeling is inderdaad een circulaire beweging, wat didactiek altijd al geweest is, maar zeker wanneer je digitaal gaat werken is dat nog belangrijker!

        Om samen te vatten:
        Je hebt hier een zeer mooi ontwerp, Catalina. Het heeft enkel nog verfijning op het vlak van definitieve keuze qua tools, een realistische timing en een goed zicht op alle taken/acties die nodig zijn om je doel te bereiken. En dan nog veel tijd, natuurlijk 😀 Ik hoop dat je met bovenstaande suggesties je plannen nog wat concretiseren. Veel succes! En hou ons bij gelegenheid op de hoogte van je project! 🙂

        Alvast veel succes!

    • #28013
      Kurt Willems
      Deelnemer

      Ik wil nog een eindspurtje trekken maar mijn link werkt nog altijd niet. (lichtjes gefrustr…)

      • #28014
        Inge
        Moderator

        Hey Kurt,

        Ik heb eind vorige week je link nog eens doorgestuurd naar Katrien van Toll-net om te zien wat er loos was. Vandaag heb ik antwoord gehad dat ze dit verder zal onderzoeken, want niet direct ziet wat er fout gegaan is. Misschien kan je in het kader van je eindspurtje eerst de andere modules nog afwerken? 😉
        Intussen volg ik met Katrien op hoe we je link in orde krijgen en hou ik je op de hoogte.

    • #27857
      Marianne
      Moderator

      Dag Kurt

      Aan het testen hier? 😉
      Probeer je de link naar je Xerte te delen? Misschien dan eens even horen bij Claire hoe zij haar “fameuze link” heeft kunnen delen.
      Succes! 🙂

      PS Mag ik je eerdere pogingen verwijderen?

    • #27863
      Kurt Willems
      Deelnemer

      Ja Marianne, gooi er die probeersels maar allemaal uit. Zelf lukt mij dat niet.
      Ik ga een volgende poging ondernemen.

Weergave van 14 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.