• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

1 · Basis (TPACK)

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Bezin eer je begint!

Een belangrijke contextfactor ben jijzelf. Wat is je eigen ervaring met ICT hulpmiddelen en hoe gemotiveerd ben je? Breng je eigen profiel in kaart vooral je begint met het ontwikkelen van digitaal leermateriaal. Je kan hiervoor de tabel hieronder gebruiken. Op basis van jouw profiel zal je tips ontvangen om door dit traject te gaan.

 

Duid aan waar je jezelf bevindt wat betreft je kennis/gebruik van digitale hulpmiddelen en je motivatie om deze te gebruiken. Rood (-): geen tot weinig kennis/gebruik of motivatie Oranje (+/-): gemiddelde kennis/gebruik of motivatie Groen (+): hoge kennis/gebruik of motivatie.

Hier komt de bezorgdheden tabel

De afkerige criticus (rood-rood)

Gebruik van digitale hulpmiddelen? Beperkte ICT kennis
Motivatie t.o.v. digitale hulpmiddelen? Negatieve motivatie, gelooft niet in de mogelijkheden van digitaal leren voor de eigen onderwijspraktijk.
Waar ligt het knelpunt? Negatieve houding t.a.v. digitaal leren die wordt gevoed door een beperkte kennis m.b.t. digitale toepassingen én weinig krachtige praktijkvoorbeelden.
Wat is er nodig? Vorm een oordeel over de meerwaarde van deze training na het doorlopen van iedere module. Vraag je af waarom deze module niets voor jou is en welk aspect dan niet van toepassing is. Kijk goed naar de praktijkvoorbeelden, vergelijk hun context met jouw eigen context. Is deze vergelijkbaar? Zijn er gelijkaardige uitdagingen?Wanneer je overtuigd bent van één module, begin dan ook klein, kies één à twee gekende hulpmiddelen uit om mee te experimenteren.

Het onbeschreven blad (rood-oranje)

Gebruik van digitale hulpmiddelen? Beperkte ICT kennis
Motivatie t.o.v. digitale hulpmiddelen? Niet gedefinieerd. Oppervlakkige kennis van digitale toepassingen en de effecten hiervan op onderwijs.
Waar ligt het knelpunt? Gebrek aan kennis m.b.t. de kracht van digitaal leren voor de eigen onderwijspraktijk en het leerproces van studenten.
Wat is er nodig? Focus vooral op de praktijkvoorbeelden, kijk naar de effecten van deze voorbeelden op de efficiëntie en de effectiviteit van de onderwijspraktijk van de lesgever. Begin ook klein, kies één à twee gekende hulpmiddelen uit om mee te experimenteren.

De ongewild gelimiteerde (rood-groen)

Gebruik van digitale hulpmiddelen? Niet
Motivatie t.o.v. digitale hulpmiddelen? Positief, wil graag
Waar ligt het knelpunt? Kan niet online gaan door bepaalde omstandigheden
Wat is er nodig? Speciale aanpassingen, geld/subsidie, soms onmogelijk

De ontmoedigde afhaker (oranje-rood)

Gebruik van digitale hulpmiddelen? Niet meer
Motivatie t.o.v. digitale hulpmiddelen? Kan nog steeds positief zijn maar ook inmiddels negatief door slechte ervaring(en)
Waar ligt het knelpunt? Veelal de complexiteit die te groot is gebleken, en/of het gebrek aan noodzaak
Wat is er nodig? Hernieuwde motivatie & moed, veel persoonlijke geduldige 1-op-1 hulp, gebruiksvriendelijkheid om kans op fouten te beperken

De tevreden traditionalist (oranje-oranje)

Gebruik van digitale hulpmiddelen? Niet of nauwelijks
Motivatie t.o.v. digitale hulpmiddelen? Niet bepalend, kan positief of negatief zijn
Waar ligt het knelpunt? Te laag gepercipieerd voordeel
Wat is er nodig? Praktisch gebruik dat bij persoonlijke voorkeuren aansluit en voordeel oplevert, acceptatie dat bepaalde groep niet wil

De welwillende afwachter (oranje-groen)

Gebruik van digitale hulpmiddelen? Niet of nauwelijks
Motivatie t.o.v. digitale hulpmiddelen? Positief, wil graag
Waar ligt het knelpunt? Geen hulp, weinig initiatief, weinig stimulatie van buiten af
Wat is er nodig? Hulp of duwtje in de rug om te starten en verder te komen

De surfende klasleerder (groen-rood)

Gebruik van digitale hulpmiddelen? Ja, dagelijks
Motivatie t.o.v. digitale hulpmiddelen? Is wel gemotiveerd om internet in het algemeen te gebruiken, maar niet om te leren
Waar ligt het knelpunt? Is niet overtuigd van het digitale aspect bij zijn leerproces
Wat is er nodig? Meerwaarde aantonen digitale hulpmiddelen en internet (op basis van studies, voorbeelden, …) Persoonlijke begeleiding bij digitale taken (aantonen waarom deze taak online beter/efficiënter/… gedaan kan worden), ‘succeservaringen’ opvolgen en bespreken (bvb. vooruitgang in kaart brengen en met de cursist bespreken)

De selectieve kleinverbruiker (groen-oranje)

Gebruik van digitale hulpmiddelen? Ja, maar beperkt
Motivatie t.o.v. digitale hulpmiddelen? Neutraal, ze hebben er weinig mee
Waar ligt het knelpunt? Weinig drive om meer met digitaal leren te doen, alleen wat strikt noodzakelijk is, vinden het niet leuk
Wat is er nodig? Persoonlijke hulp, gebruiksvriendelijkheid, voordelen aantonen/illustreren (what’s in it for me)

De ploeterende volhouder (groen-groen)

Gebruik van digitale hulpmiddelen? Ja, maar moeizaam
Motivatie t.o.v. digitale hulpmiddelen? Positief, wil wel
Waar ligt het knelpunt? Komen er niet uit, lukt niet, maken fouten, geen aanleg en gevoel voor digitaal leren, begrijpen het niet, te moeilijk
Wat is er nodig? Veel geduldige en persoonlijke hulp, herhaling, gebruiksvriendelijkheid van besturing, software en digitaal aanbod. Mogelijks voortraject inschakelen om hen vertrouwd te laten worden met digitaal leren

LINKS

Nieuwsgierig naar de profielen van cursisten?

Doe de test in module 7 “Bezorgdheden”

Theorie
  • Het TPACK model
    • Interactieve figuur
    • Profielen lesgever
    • Hulpmiddeltypes en hun educatief potentieel
    • TPACK in 2 minuten
  • Het ontwikkelen van TPACK
    • Doelstelling – werkvorm – hulpmiddel
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels