• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

1 · Basis (TPACK)

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Het TPACK model – interactieve figuur

Klik op de kennisvelden voor meer uitleg.

Figuur 1. Het TPACK model (Hergebruikt met toestemming van de auteur, © 2012 by tpack.org)

De figuur illustreert vooral de overlap tussen de velden. Dus het is niet voldoende dat lesgevers beschikken over afzonderlijke kennis van ICT, didactiek en vakinhoud maar het is vooral de samenhang tussen deze velden.

ICT is dus nooit de sturende factor maar eerder een oplossing voor vakdidactische uitdagingen waarmee een lesgever wordt geconfronteerd. De huidige training vertrekt vanuit de TPACK gedachte in die zin dat het sterk focust op de verbinding tussen technologie en de didactische mogelijkheden. In de cases wordt tevens een link gemaakt met de inhoudelijke expertise van lesgevers.

LINKS

Wil je meteen aan de slag?

Maak de oefeningen 

Lees de praktijkverhalen 

Wil je meer weten?

Laat je inspireren door deze externe bronnen

Theorie
  • Het TPACK model
    • Interactieve figuur
    • Profielen lesgever
    • Hulpmiddeltypes en hun educatief potentieel
    • TPACK in 2 minuten
  • Het ontwikkelen van TPACK
    • Doelstelling – werkvorm – hulpmiddel
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels