• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

1 · Basis (TPACK)

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Het TPACK model als uitgangspunt

De training digitale didactiek neemt het TPACK model (Koehler & Mishra, 2006) als uitgangspunt doorheen de diverse modules. Het TPACK model geeft aan dat succesvolle ICT implementatie veronderstelt dat een lesgever:

  • weet wat er moet onderwezen worden

  • weet hoe hij dit best kan onderwijzen

  • weet welk ICT hulpmiddel potentieel biedt om dit te realiseren

  • zich bewust is van de context waarbinnen hij functioneert

Het TPACK model, zoals geïllustreerd in figuur 1 op de volgende pagina, onderstreept dus het belang van diverse soorten kennis die elkaar aanvullen en overlappen (klik op de velden voor meer uitleg). Uitgangspunt bij TPACK is de overlap tussen de velden, het is met andere woorden niet voldoende dat lesgevers beschikken over afzonderlijke kennis van ICT, didactiek en vakinhoud. TPACK onderstreept juist het belang dat je begrijpt hoe deze drie kennisdomeinen samenhangen en elkaar versterken. Het model geeft op deze manier aan dat ICT nooit de sturende factor kan zijn. ICT is eerder een oplossing voor vakdidactische uitdagingen waarmee de lesgever wordt geconfronteerd. De huidige training vertrekt vanuit de TPACK gedachte in die zin dat het sterk focust op de verbinding tussen technologie en de didactische mogelijkheden. In de cases wordt tevens een link gemaakt met de inhoudelijke expertise van lesgevers.

LINKS

Wil je meteen aan de slag?

Maak de oefeningen 

Lees de praktijkverhalen

Wil je meer weten?

Laat je inspireren door externe bronnen. 

Theorie
  • Het TPACK model
    • Interactieve figuur
    • Profielen lesgever
    • Hulpmiddeltypes en hun educatief potentieel
    • TPACK in 2 minuten
  • Het ontwikkelen van TPACK
    • Doelstelling – werkvorm – hulpmiddel
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels