• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

1 · Basis (TPACK)

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping
Dé methode om TPACK te ontwikkelen bestaat tot op heden niet. In de praktijk worden diverse methodes gehanteerd om TPACK te ontwikkelen. De auteurs van het TPACK model groeperen deze tot drie soorten aanpak elk met hun sterktes en zwaktes.
3 mogelijkheden om TPACK te ontwikkelen

1. Het opbouwen van activiteitenstructuren (activity types)

Deze methode richt zich in eerste instantie op het identificeren van deze centrale leeractiviteiten binnen een kennisdomein zoals bv. groepsdiscussie, veldwerk, labo etc. Deze activiteitenstructuren zijn heel context specifiek. Na het inventariseren wordt gekeken hoe technologische toepassingen deze centrale activiteiten kunnen ondersteunen op basis van de relatie tussen de technologie-kenmerken en de activiteiten.
Voordeel van deze benadering Nadeel van deze benadering
  • heel concreet
  • maximaal rekening houden met de eigenheid van het kennisdomein
  • technologie komt pas in een latere fase ter sprake => oplijsten van de ‘traditionele’ leeractiviteiten
    http://activitytypes.wmwikis.net/ (Wiki van een Amerikaanse TPACK community die activity types opmaakt voor diverse vakgebieden)

 

2. Technology mapping

(TPK -> TPACK)

Aanpak gericht op het potentieel van de technologieën en de technologische hulpmiddelen in het ondersteunen van werkvormen, doelstellingen, en evaluatiemethodieken. Aanleggen van een algemene kennisbasis rond het educatieve potentieel van technologieën met als doel dat docenten/leerkrachten deze kennis kunnen toepassen op het eigen kennisdomein.

Voordeel van deze benadering Nadeel van deze benadering
  • ondersteunend voor kandidaat-leerkrachten die nog geen grote vakinhoudelijke kennis hebben
  • ondersteunend voor een heterogene groep van docenten/leerkrachten met diverse achtergronden

 

  • té abstract

3. Leren door het ontwerpen (learning technology by design)

(Simultaan ontwikkelen van PCK en TPACK )

De derde aanpak is de meest ingrijpende aanpak. De aanpak gaat uit van ‘ontwerpteams’ van leerkrachten/docenten die nadenken over de technologie-component terwijl men een leeromgeving/ een les aan het ontwikkelen is.

Voordeel van deze benadering Nadeel van deze benadering
  • integratie van al deze kennisdomeinen tijdens het proces van ontwikkeling
  • cognitieve overbelasting bij student-leerkrachten
Referenties

Hoofdstuk boek AECT, http://www.matt-koehler.com/publications/Koehler_et_al_2014.pdf

Nood aan duiding?

Ga naar de theorie voor een inleiding

Lees de praktijkverhalen voor een concretisering

Maak de oefeningen voor toepassing

Uitdieping
  • Wetenschappelijke basis van TPACK
  • Ontwikkelen van TPACK: diverse mogelijkheden
  • Masterclass
  • Websites
  • Referenties
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels