• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

3 · Ontwikkeling

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Definitie

Met een digitale, of ook elektronische, leeromgeving bedoelen we een leerplatform dat is ontworpen om educatieve inhoud en de organisatie van leertrajecten aan te bieden, m.a.w. een platform waarmee je leermaterialen aanbiedt aan de cursist.

Het vervult dan ook verschillende functies :

  • communicatie tussen je cursisten en/of de e-coach
  • toegang geven tot de e-content (administratie, rechten, beheer,…)
  • opvolgen leerproces (voortgang, tracking, toetsresultaten, trajectbegeleiding,…)

In onderstaande figuur wordt de doorsnede van deze drie punten als een volwaardige digitale leeromgeving beschreven.

Een CMS (content management system) is een softwareoplossing die het moet mogelijk maken om zonder veel technische kennis gegevens en documenten op internet te kunnen publiceren waardoor je cursisten toegang krijgen tot deze

(e-)content . Een CMS heeft als voordeel dat je het lesmateriaal in een structuur kan aanbieden, maken en bewerken en dat alles in een database wordt opgenomen. Het resultaat is uiteindelijk een website die jouw cursist – al dan niet na inschrijving – kan bekijken.
Voorbeelden hiervan zijn o.a. WordPress en Joomla.

Een LMS (learning management system) geeft ondersteuning bij het selecteren, volgen en geven van opleidingen. Er wordt een hele administratie bijgehouden : welke cursussen je cursist heeft gevolgd, toegang, rapportering,… en dit niet enkel voor digitale cursussen. Het regelt de toegang en laat je cursisten toe zich in te schrijven. Er is dikwijls een koppeling met de personeelsadministratie om de gegevens up-to-date te houden.

Een LCMS combineert de mogelijkheden van een CMS en een LMS. Indien er ook e-content beschikbaar is, houdt het LMS de “tracking & tracing” bij over wie wat wanneer heeft doorgenomen. Daarbij registreert het systeem ook de scores op eventuele toetsen.

Voorbeelden zijn : Moodle, Dokeos, Smartschool… en heel wat HR-softwares.

Naast content en opvolging is een derde onderdeel de communicatie tussen de cursisten, en eventueel ook met een (e-)coach.
Voorbeelden hier zijn : Lync, Teamviewer, Adobe Connect, …

LINKS

Oefening

Digitale leeromgeving

Uitdieping

Meer weten over een LMS?

Theorie
  • Situering
  • Zelf ontwikkelen of laten ontwikkelen
    • Keuzefactoren
    • Laten ontwikkelen
    • Zelf ontwikkelen
  • Bestaand materiaal
  • Materiaal van derden
    • Materiaal zoeken
    • Materiaal hergebruiken
    • Digitaliseren en bewerken
  • Tools en software om zelf leerobjecten te ontwikkelen
    • Criteria die je keuze kunnen bepalen
    • Tools voor elk type leerobject
  • Digitale leeromgeving
    • Definitie
    • Meerwaarde van een digitale leeromgeving
    • Mogelijkheden om aan een digitale leeromgeving te geraken?
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels