• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

4 · Uitrollen en nazorg

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Motiveer je cursisten

Eens de bal aan het rollen is, moet je ervoor zorgen dat hij blijft rollen.

In het ontwerp van je cursus kan je heel wat motiverende factoren inbouwen. Zo bijvoorbeeld kunnen korte zelftoetsen je cursist de geruststelling geven dat hij de materie ‘voldoende’ beheerst om verder te gaan.

Eenmaal de cursus ‘loopt’, ben je naast lesgever ook (e-)­coach. Hierbij :

Coach je je cursist

Je coacht je cursist door hem aan te moedigen, zijn leerproces te bewaken (bijvoorbeeld als hij minder actief wordt), zelf actief te participeren in de leeromgeving, enz.

In de module e-coaching lees je meer over deze sociale rol van de e-coach.

Geef je feedback

Feedback krijgen is één van de meest efficiënte manieren voor een cursist om te leren.

Wanneer hij een taak uitvoert waarop geen reactie komt, is de kans groot dat hij hier nauwelijks iets van opsteekt. Als een cursist zich moet blijven afvragen of hij die taak nu met succes heeft uitgevoerd of niet, is dit bovendien bijzonder demotiverend.

LINKS

Oefeningen

Hoe motiveer je je cursisten?

Module

E-coaching

Theorie
  • Een goede kick-off : meteen mee!
  • Voorzie technische ondersteuning
  • Motiveer je cursisten
  • Nazorg via sociale netwerken
  • Nazorg voor je eigen cursus : evalueren en corrigeren
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels