• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

4 · Uitrollen en nazorg

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Voorzie technische ondersteuning

Bied je (een deel van) het leermateriaal dat je cursist moet doornemen digitaal aan (bv.: een filmpje om te bekijken, een interactieve oefening, enz.) voorzie dan voldoende technische ondersteuning, bv. door op zijn minst een communicatiekanaal aan te reiken waar je cursist met zijn vragen terecht kan.

Als e-coach heb je naast de inhoudelijke en sociale rol immers ook een technisch-organisatorische rol.

Een goede technische ondersteuning kan je deels ‘vooraf’ organiseren :

Geef alle computer-gerelateerde informatie door.

Bijvoorbeeld : hoe inloggen, hoe werken de functionaliteiten, wat kan je vooraf testen voordat je deelneemt aan een webinar, …

Voorzie een procedure rond ‘technische problemen’

Dat kan gaan over een e-mailadres, een webformulier, een reeks mensen die beurtelings ‘online’ zijn, enz.

Schep daarbij realistische verwachtingen over de termijn waarop je cursist zal geholpen worden. Dit doe je best voordat je met de uitrol van je cursus begint.

Hoe kan je zelf geholpen worden?

Het is natuurlijk mooi meegenomen als je zelf de gebruikte tools en leeromgeving op je duimpje kent. Als dat niet zo is, dan is het belangrijk dat je hierbij zelf goed ondersteund wordt. Wat kan helpen is…

Test je tools uit

  • Bijvoorbeeld : voorzie een extra account waarmee je de zaken kan uittesten zoals die zullen verschijnen voor je cursist
  • doorloop de functionaliteiten die je wil gebruiken tijdens het volgende (online) contactmoment met een ‘sparringpartner’, …
    Boxer

Voorzie een hulplijn die je volledig ‘machtig’ bent, en die ook bij je cursisten gekend is voor ‘noodgevallen’

bv. e-mailadres of telefoonnummer

Vraag ‘specialisten’ om standby te zijn bij je eerste experimenten, of maak afspraken over hoe je hen kan contacteren voor vragen en problemen die de kop opsteken

vraag hen eventueel als ‘sparringpartner’ om vooraf de functionaliteiten in jouw lesscenario te doorlopen.

Laat de technische ondersteuning bij een online contactmoment over aan iemand anders

Als beginnend online trainer is het zelfs aangewezen om de technische rol samen te doen met een collega/trainer of er zeker van te zijn dat je een technische assistent hebt waarop je kunt rekenen. Zo kan jij je tijdens de contactmomenten concentreren op je inhoudelijke en sociale rol als coach.

LINKS

Casussen

Voorbeeld : startscherm voor webinar

Uitdieping

Technische rol

Theorie
  • Een goede kick-off : meteen mee!
  • Voorzie technische ondersteuning
  • Motiveer je cursisten
  • Nazorg via sociale netwerken
  • Nazorg voor je eigen cursus : evalueren en corrigeren
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels