Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Module 7: bezorgdheden #28016
    Mieke
    Moderator

    Hey Wouter,

    Sorry voor mijn late reactie! Door de juni-drukte vergat ik even het forum te checken op nieuwe bijdragen..

    Ik had al langer door dat jouw tijdsbesteding aanzienlijk zou zijn.. 😉 Goed dat je ’t nu in kaart hebt gebracht en tof dat je ’t ziet zitten! 🙂
    Wat je niet vermeldt, is de tijd die je voorziet voor coaching van je studenten, eens de cursus loopt. Probeer ook hier vooraf een inschatting van te maken zodat je je cursisten vooraf kunt laten weten welke ondersteuning ze mogen verwachten.

    Wat UDL betreft: knap dat jouw project al aan zoveel criteria voldoet!

    Een kleine bedenking: R5 richt zich niet op het inoefenen van de leerstof, maar wel op de evaluatie zelf. Een voorbeeldje hierbij vind je in onze opleiding PJK, waar studenten voor elk examen de keuze hebben uit 2 verschillende examenvormen.

    Grts,
    Mieke

    In reactie op: Module 7: bezorgdheden #28002
    Mieke
    Moderator

    Hallo Eva,

    Goed idee om gewoon verder te werken op dat eerdere sjabloon! Had ik zelf niet aan gedacht 🙂

    Ik heb inderdaad ook het gevoel dat je de tijdsinvestering wat onderschat. (Of misschien werk jij gewoon erg snel 😀 ) Ik zie vaak 30 min. om een video te maken. Alles hangt er natuurlijk van af hoe je de video precies gaat maken en hoe lang hij moet worden. Maar er komt toch wat bij kijken: storyboard opstellen (op papier of in je hoofd), zorgen dat je al het nodige materiaal bij de hand hebt, opnamesoftware installeren en testen… en dan het opnemen zelf en eventuele naverwerking.

    Maar ik merk in jouw screencasts dat je daar heel vlot in bent. Dat heeft wellicht met jouw radio-ervaring te maken?
    Hoe dan ook: laat zeker weten hoeveel tijd je effectief hieraan besteed zult hebben! Wie weet kan ik op de duur op basis van al jullie individuele tijden voor elk type leerobject een indicatie van tijdsinvestering afleiden of zo 🙂

    De tijd voor coaching kan inderdaad beperkt zijn, aangezien je de studenten nog in de les ziet.

    Nu ik jouw website nog eens bekeek, heb ik nog enkele tip bij de video’s:

    • probeer tegenlicht zoveel mogelijk te vermijden
    • zorg voor een neutrale, rustige achtergrond
    • neem bij voorkeur op in HD (enkel als de video later gestreamd wordt! zoals hier het geval is).

    Helemaal eens met jouw idee om de structuur nog wat toegankelijker te maken. (Zie ook mijn suggestie bij module 3 om de modules in het hoogste niveau van de navigatie te plaatsen, zodat je een niveau minder hebt.)

    Ook meer variatie lijkt me een prima idee. Helemaal toegankelijk wordt het als je dezelfde inhoud op verschillende manieren aanbiedt, zodat studenten de keuze hebben. Maar hoe meer keuze je aanbiedt, hoe hoger de tijdsinvestering natuurlijk wordt voor jou!

    Die knop op elke pagina om jou makkelijk te mailen zou zeker geapprecieerd worden door studenten. Maar je hebt natuurlijk het risico dat jouw mailbox uit de hand loopt.. Misschien beter op elke pagina een rechtstreekse knop naar de Facebookgroep? Zo kun je het principe dat je vragen maar één keer beantwoordt sterk doorvoeren.

    Eén van de principes van UDL die je -wellicht onbewust?- al heel sterk toepast, is het uitleggen waarom je bepaalde dingen doet of aanbiedt (cfr. betrokkenheid).

    Wauw Eva, jij hebt als eerste de eindmeet van dit traject gehaald. Proficiat!! 🙂
    Hou zeker je mailbox in het oog voor de uitnodiging voor het gemeenschappelijke kick-down moment!

    Groetjes,
    Mieke

    In reactie op: Module 6: E-coaching #27997
    Mieke
    Moderator

    Hallo Griet,

    Inderdaad erg jammer dat de context bij jouw project niet meezit.
    Tof dat je toch doorgaat met het traject! Ik hoop dat deze reflectie-oefening je helpt om de coaching op een doordachte manier vorm te geven, eens je een ‘go’ hebt om de digitale toer op te gaan 😉

    In reactie op: Module 6: E-coaching #27996
    Mieke
    Moderator

    Hey Wouter,

    Fijn om te horen dat je mijn feedback als concreet en nuttig ervaart 🙂

    Je wijst de sociale en pedagogische rol toe aan de contactmomenten. Waarom precies? Op zich is dat prima, maar ik denk dat die rollen ook in de asynchrone communicatie aan bod kunnen komen. Daarom ben ik benieuwd naar jouw argumenten.

    In reactie op: Module 6: E-coaching #27995
    Mieke
    Moderator

    Hallo Danny,

    Ik ben het helemaal met je eens dat die organisatorische rol in het begin erg belangrijk is!
    En ook dat motiveren (sociale rol) heb je voorzien. Top!

    Het valt me op (ook bij de opdrachten van de anderen) dat je de inhoudelijke rol niet vermeldt. Nochtans hebben de meeste docenten die gewend zijn om F2F-lessen te geven de neiging om heel sterk in die rol te kruipen. Ik vermoed dat het voor velen zo evident is, dat ze ’t niet apart vermelden. En ook dit kwam natuurlijk ook al in de vorige opdrachten voor een stuk aan bod.

    Fijn ook om te horen dat dat samenwerken in jouw facebookgroepen goed werkt!

    In reactie op: Module 6: E-coaching #27994
    Mieke
    Moderator

    Hallo Eva,

    Blij te horen dat mijn coaching motiverend werkte! 🙂

    Jouw coaching-plan houdt rekening met de context (wekelijks F2F, basis voor het hele jaar) en bevat een goede mix van verschillende rollen en verschillende vormen van feedback.

    Wat je niet expliciet vermeldt, is de organisatorische rol die me in het begin wel belangrijk lijkt (manier van werken toelichten, verschillende tools, …). Dit kwam in je vorige opdrachten wel aan bod, maar ik vermeld het even voor de volledigheid.

    In reactie op: Module 6: E-coaching #27955
    Mieke
    Moderator

    Bedankt voor de melding, Danny! Ik geef het door aan onze ’technische man’.

    Mieke
    Moderator

    Hallo Eva,

    Ik neem aan dat je de 4e vorm van groepswerk bedoelt, zonder lesgever?
    Ik heb inderdaad ook het gevoel dat dat groepswerk in jouw case niet echt een meerwaarde biedt. Ik denk dat de opdracht niet voldoende complex is om teamwork daarrond in gang te krijgen.
    Maar ik begrijp dat je gewoon de denkoefening maakt in het kader van deze module.

    Zelf zou ik in jouw geval het groepswerk eerder in het begin inzetten dan achteraf en ook eerder syncrhoon dan asynchroon. Zo zouden ze hun toestellen samen kunnen exploreren en bijv. via Skype hun bevindingen meteen uitwisselen, of laten zien waar ze een bepaalde feature gevonden hebben of zo.

    Wat de evaluatie betreft: ik begrijp je keuze voor punten op het product + peer-evaluatie, maar het extra werk voor jou lijkt me ook hier weer niet in verhouding tot het leereffect voor de studenten.

    Mieke
    Moderator

    Hey Danny,
    Dat lijken me inderdaad goede redenen om voor Facebook te kiezen.
    Mocht je interesse hebben in die rubrieken: spring gerust eens binnen!

    In reactie op: Kick off Programmeren 3 #27928
    Mieke
    Moderator

    Hey Wouter,

    In jouw opzet lijkt me die bird’s eye view inderdaad erg belangrijk. Goed om hen daar van in het begin al bekend mee te maken.

    Ook het werkend krijgen van alle technische zaken lijkt me inderdaad erg belangrijk, kwestie dat er niet enkele een valse start maken.

    Die Slack ga ik zelf ook eens bekijken. Kende ik nog niet. Benieuwd wat jouw studenten ervan zullen vinden!

    Grts,
    Mieke

    Mieke
    Moderator

    Hey Danny,

    Je hebt duidelijk goed nagedacht over hoe je je cursus wilt uitrollen.

    Als er te veel cursisten zijn om iedereen zich te laten voorstellen, kun je misschien de opdracht geven om zichzelf kort voor te stellen in de Facebook groep of zo.
    Maar jouw studenten zien elkaar sowieso ook op de campus en in andere lessen he? In dat geval is dat gedeelte kennismaking misschien minder noodzakelijk. Maar dat kun jij natuurlijk het beste inschatten.

    Ik denk ook dat jij de eerstelijns technische hulp wel voor je rekening kunt nemen 😉
    Goed ook dat je aan het gemak van de studenten denkt en het voor hen zo eenvoudig mogelijk houdt.

    Je keuze om feedback te geven via Facebook op de opdrachten die ze via Bb uploaden verbaast me enigszins. Ik zou de feedback eerder via hetzelfde platform geven als waar de opdrachten worden ingediend. Ken je in dat verband de zgn. ‘rubrieken’ in Bb? Is er een specifieke reden waarom je voor deze werkwijze kiest?

    Ziezo, dat ligt alvast klaar voor 15-16! 😉

    Mieke
    Moderator

    Hallo Eva,

    Jouw keuze voor een F2F kick-off lijkt me inderdaad logisch.

    Goed dat je het antwoord op mijn vraag wat er met die antwoorden op de vragenlijsten gebeurt meteen meeneemt in de info voor studenten. 🙂
    En ook een goed idee om eerst zelf op zoek te gaan naar wie jou kan ondersteunen op technisch vlak.

    Ook qua evaluatie heb je al een duidelijk plan van aanpak.

    Als ik me niet vergis, loopt jouw module slechts over een beperkte tijdspanne? In dat geval denk ik niet dat je expliciet acties voorop moet stellen om de motivatie van de studenten vast te houden of te verhogen.

    Jij bent klaar voor de lancering van je module, lijkt mij! 😉

    Mieke
    Moderator

    Hallo Katrien,

    Je hebt een duidelijk programma opgesteld voor je F2F kick-off.

    Nog enkele zaken die je nog verder zou kunnen uitwerken:
    Op technisch vlak help je je studenten op weg tijdens je F2F-moment. Wat ik niet meteen terug vind, is hoe je hen tussentijds gaat ondersteunen?

    De evaluatie voorzie je meteen na de cursus. Hoe doe je dat? Aan de hand van een vragenlijst? Of een groepsgesprek? Of …? Welke aspecten ga je bevragen?

    Ik had het niet expliciet in de opdrachtformulering opgenomen, maar op welke manier zorg je ervoor dat studenten gemotiveerd blijven doorheen het traject?

    Hopla, uitrollen die cursus! 😉

    Mieke
    Moderator

    Ik ga geen individuele feedback geven op jullie reflecties, omdat er natuurlijk geen ‘juiste’ oplossing is. Hopelijk heeft de opdracht jullie wel geholpen om tot een goed concept te komen voor jullie eigen ‘opleiding’.

    Ik geef jullie wel mijn eigen korte reflectie mee vanuit mijn perspectief als coach:
    Ik vond het erg fijn om (een aantal van) jullie ‘live’ te ontmoeten tijdens de kick-off en te horen vanuit welke insteek jullie aan het traject deelnemen. Het gaf mij energie om eraan te beginnen en ik had het gevoel dat het voor de aanwezigen ook motiverend werkte.
    Bij het bekijken van de opdrachten is het ook leuk om min of meer te weten wie de persoon achter die opdracht is.

    Ik heb met de meeste cursisten die er niet bij waren tijdens die kick-off nog wel gechat of geskypet, dus voor mij is het contact met hen niet echt anders dan met diegenen die wel aanwezig waren. Maar ik kan me voorstellen dat dat voor jullie anders is.

    Ik heb wel gemerkt dat ik beter wat meer toelichting had gegeven over de werking van het forum, want daar liepen sommigen in het begin nog wat in vast.

    Ik had de verwachting dat er meer samengewerkt zou worden op het forum. Het feit dat dat weinig of niet gebeurt schrijf ik grotendeels toe aan tijdgebrek. (Spreek me gerust tegen als dat niet klopt!) Ik denk dat het wel of niet bijwonen van de kick-off hier weinig effect op heeft gehad.

    Mieke
    Moderator

    Hallo Katrien,

    Je hoeft zeker niet te aarzelen om hulp te vragen, hoor!
    Of als je graag nog eens extra skypet of zo.. laat maar weten!

    Mieke

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)