Welkom! Forums 20150319 · Antwerpen · Mieke Hoing Opdrachten Module 7: bezorgdheden

Weergave van 2 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #27998
      Mieke
      Moderator

      Opdracht 1: timing van je eigen lesproject

      In deze module komen een aantal aspecten aan bod die een online leertraject minder evident kunnen maken. Bekijk het ontwerp dat je maakte in module 2 en (deels) ontwikkelde in module 3 kritisch op deze punten, zodat je tot een meer realistisch ontwerp kan komen:

      • Maak een inschatting van de ontwikkeltijd je nodig had voor de verschillende onderdelen.
      • Sommige type leerobjecten en leeractiviteiten vragen meer tijd om te ontwikkelen dan andere. Probeer een timing te zetten op jouw ‘probleemkolommen’ (bv. video) en op coaching.
      • Probeer ook een globale timing te maken voor elke hoofdtitel (hoofdstuk/deel) in je ontwerp.

      Opdracht 2: Reflectie UDL

      In module 2 selecteerde je concrete hulpmiddelen om je doelstellingen te realiseren en besliste je welke leerobjecten je kan hergebruiken, laten ontwikkelen, of zelf kan maken en met welke tools je dit zou kunnen doen.

      Neem de principes van UDL en de lijst met tips erbij (zie bijlage) en bekijk je ontwerp en ontwikkelplan kritisch.
      Welke aanpassingen zou je kunnen doen in je ontwerp of ontwikkeling die jouw stukje cursusmateriaal zo breed mogelijk toegankelijk maken?

    • #27999
      Eva Moeraert
      Deelnemer

      Hallo,

      in de bijlage mijn ontwerp met extra kolommen waarin ik de tijd heb berekend. Ik zou, om de volledige module te maken, 13u20 min nodig hebben. Eerst vond ik dat wat kort, want eens je begint te ‘prutsen’ aan die weebly, ben je lang bezig. Maar ik moet er ook rekening mee houden dat ik in het begin wat tijd nodig had om weebly te leren kennen. Vanaf nu kan het alleen maar sneller gaan.

      Ik ga de module effectief helemaal afwerken tegen eind september, want ik ga die direct gebruiken in mijn lessen – ik kan dus echt checken of het klopt 🙂

      Qua coaching kom ik maar aan 2u in totaal – misschien ook wat weinig. Ik voorziein de eerste hoofdstukken geen problemen, maar zodra ze echt aan opnames beginnen, verwacht ik wel wat vragen. Ik ga de vragen allemaal laten stellen in de facebookgroep – zo hoef ik ze maar 1 keer te beantwoorden. En ik zie de studenten ook 2 keer per week, dus ik kan in het begin of op het einde van de lessen ook nog een vragenronde voorzien.

      Ivm de UDL : ik denk dat ik nog wat meer aandacht moet besteden aan de structuur van de website, zodat studenten die minder met ICT overweg kunnen, ook makkelijk kunnen volgen. Ik heb wel al geprobeerd de structuur per pagina gelijkaardig op te maken.
      Verder ga ik ook proberen de leerstof nog gevarieerder aan te bieden : ik ga ook ns audio op grafiek proberen, naast de screencasts en de animaties.
      Ik denk ook aan een knop op elke pagina waarmee ze rechtstreeks mail naar mij sturen als ze vastzitten of vragen hebben. Zo blijft de drempel om vragen te stellen klein genoeg.

      eva

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #28002
        Mieke
        Moderator

        Hallo Eva,

        Goed idee om gewoon verder te werken op dat eerdere sjabloon! Had ik zelf niet aan gedacht 🙂

        Ik heb inderdaad ook het gevoel dat je de tijdsinvestering wat onderschat. (Of misschien werk jij gewoon erg snel 😀 ) Ik zie vaak 30 min. om een video te maken. Alles hangt er natuurlijk van af hoe je de video precies gaat maken en hoe lang hij moet worden. Maar er komt toch wat bij kijken: storyboard opstellen (op papier of in je hoofd), zorgen dat je al het nodige materiaal bij de hand hebt, opnamesoftware installeren en testen… en dan het opnemen zelf en eventuele naverwerking.

        Maar ik merk in jouw screencasts dat je daar heel vlot in bent. Dat heeft wellicht met jouw radio-ervaring te maken?
        Hoe dan ook: laat zeker weten hoeveel tijd je effectief hieraan besteed zult hebben! Wie weet kan ik op de duur op basis van al jullie individuele tijden voor elk type leerobject een indicatie van tijdsinvestering afleiden of zo 🙂

        De tijd voor coaching kan inderdaad beperkt zijn, aangezien je de studenten nog in de les ziet.

        Nu ik jouw website nog eens bekeek, heb ik nog enkele tip bij de video’s:

        • probeer tegenlicht zoveel mogelijk te vermijden
        • zorg voor een neutrale, rustige achtergrond
        • neem bij voorkeur op in HD (enkel als de video later gestreamd wordt! zoals hier het geval is).

        Helemaal eens met jouw idee om de structuur nog wat toegankelijker te maken. (Zie ook mijn suggestie bij module 3 om de modules in het hoogste niveau van de navigatie te plaatsen, zodat je een niveau minder hebt.)

        Ook meer variatie lijkt me een prima idee. Helemaal toegankelijk wordt het als je dezelfde inhoud op verschillende manieren aanbiedt, zodat studenten de keuze hebben. Maar hoe meer keuze je aanbiedt, hoe hoger de tijdsinvestering natuurlijk wordt voor jou!

        Die knop op elke pagina om jou makkelijk te mailen zou zeker geapprecieerd worden door studenten. Maar je hebt natuurlijk het risico dat jouw mailbox uit de hand loopt.. Misschien beter op elke pagina een rechtstreekse knop naar de Facebookgroep? Zo kun je het principe dat je vragen maar één keer beantwoordt sterk doorvoeren.

        Eén van de principes van UDL die je -wellicht onbewust?- al heel sterk toepast, is het uitleggen waarom je bepaalde dingen doet of aanbiedt (cfr. betrokkenheid).

        Wauw Eva, jij hebt als eerste de eindmeet van dit traject gehaald. Proficiat!! 🙂
        Hou zeker je mailbox in het oog voor de uitnodiging voor het gemeenschappelijke kick-down moment!

        Groetjes,
        Mieke

    • #28003

      Opdracht 1:
      Aangezien ik ondertussen ook aan de slag ben gegaan met een website die het voorbeeldproject moet toelichten, heb ik hieronder gewoon een inschatting gemaakt van de onderdelen die nog gemaakt moeten worden. Dit alles is direct gerelateerd aan de hoeveelheid broncode. Hoe meer code, hoe meer werk :-). Al bij al is er dus toch nog veel werk aan de winkel, maar dit kan organisch groeien zodat ik ook wat meer tijd heb.

      Leerobjecten Aantal onderdelen Reeds geïnvesteerde tijd Geschatte resterende tijd
      Prezi 30 3u (3 delen) 27u
      Website 30 3u (3 delen) 27u
      Toetsen 6 0u 10u
      Source code 20u
      Totaal 84u
      De onderdelen bevatten zowel tekst als afbeelding, screencasts en audio.

      Opdracht 2: Reflectie UDL

      Er zullen drie voorstellingen zijn van de leerstof (R1): de Prezi (R2), de website met toelichting en de broncode van het project (R3). Er zullen vanuit de verschillende onderdelen van de broncode links liggen naar de website en Prezi (R2)

      Er zijn reeds opdrachten die de cursisten zullen helpen om de verschillende onderdelen van totaalproject apart in te oefenen. Er moeten nog eenvoudige meerkeuze toetsen uitgewerkt die de cursisten helpt om de gezien leerstof initieel te oefenen(R4 en R5)

      Het voorbeeldproject (Repair Cafe) probeert een zo realistische mogelijk voorbeeld (R7) te zijn van een echte website die in productie zou gebruikt kunnen worden. Op die manier ziet de cursist dat met het leren van deze leerstof effectief een volledig operationele en kwaliteitsvolle website kan gebouwd worden (R8)

      • #28016
        Mieke
        Moderator

        Hey Wouter,

        Sorry voor mijn late reactie! Door de juni-drukte vergat ik even het forum te checken op nieuwe bijdragen..

        Ik had al langer door dat jouw tijdsbesteding aanzienlijk zou zijn.. 😉 Goed dat je ’t nu in kaart hebt gebracht en tof dat je ’t ziet zitten! 🙂
        Wat je niet vermeldt, is de tijd die je voorziet voor coaching van je studenten, eens de cursus loopt. Probeer ook hier vooraf een inschatting van te maken zodat je je cursisten vooraf kunt laten weten welke ondersteuning ze mogen verwachten.

        Wat UDL betreft: knap dat jouw project al aan zoveel criteria voldoet!

        Een kleine bedenking: R5 richt zich niet op het inoefenen van de leerstof, maar wel op de evaluatie zelf. Een voorbeeldje hierbij vind je in onze opleiding PJK, waar studenten voor elk examen de keuze hebben uit 2 verschillende examenvormen.

        Grts,
        Mieke

Weergave van 2 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.