Welkom! Forums 20150319 · Antwerpen · Mieke Hoing Opdrachten Kick off Programmeren 3

Weergave van 1 genest antwoord
  • Auteur
    Berichten
    • #27903

      Kick-off
      Bij het begin van academiejaar wordt steeds een F2F kick-off moment voorzien voor nieuwe en bestaande blended cursisten waarbij alle betrokken docenten hun vak kunnen toelichten. Normaliter gaat het hier over reeds doorgewinterde blended cursisten die weten wat er op hen afkomt.

      Belangrijkste doel van dit moment is dan de cursisten een birds-eye view te geven van de leerstof a.d.h.v. het ontwikkelde lesmateriaal (Prezi). Verder zullen ze gewezen worden op de verschillende digitale hulpmiddelen die er zijn (broncode, slides, screencast, toetsen, forum) en de organisatie van eventuele contactmomenten.

      Mogelijk ga ik gebruik maken van een online communicatie platform Slack waaraan alle studenten kunnen toegevoegd worden. Slack voorziet de mogelijkheid om zogenaamde kanalen te maken waarover mensen kunnen communiceren. Ook individuele chats, bestanduitwisseling, integratie met allerlei online platforms (Google Drive, Dropbox, Versioning systemen, …) zijn mogelijk, evenals zoekopdrachten en reminders. Doel is natuurlijk een communitygevoel te creëeren.

      Technische informatie en technische ondersteuning
      De cursisten moeten de bijhorende BB-cursus openen en op zoek gaan naar de vermelde digitale hulpmiddelen.
      Dit is ook een goed moment om de toegang tot Slack (o.i.d.) op te zetten met de studenten en dit te projecteren zodat iedereen kan zien wat effect dat heeft.
      Technische ondersteuning kan ikzelf bieden wegens TI-lector samen met andere aanwezige collega’s.

      Tools
      De cursisten gebruiken voornamelijk hun browser en BB. Voor Slack bestaat er een webclient maar ook standalone clients voor Windows, Mac, Android en Iphone. Verder is het belangrijk dat ze toegang kunnen hebben via hun IDE (Intellij of andere) tot de voorbeeldbroncode. In de IDE kan een connectie gemaakt worden met een Versioning Systeem (Subversion). Het is heel belangrijk dat dit lukt, want dit is primaire leerstofbron. Hier zal ook een screencast over gemaakt moeten worden.

      Opvolging studenten
      Studenten kunnen aanvragen indienen voor een contactmoment of voor een nieuwe screencast via een geïntegreerd systeem tussen BB en OneDrive. Verder zou ofwel Slack ofwel het forum moeten dienst doen als communicatiekanaal. Slack lijkt me nog beter aangewezen om dit te doen.
      Contactmoment op het einde waarin de evaluatiecriteria nog eens goed opgesomd worden zodat de studenten weten wat ze op het examen kunnen verwachten.

      Evaluatie opleiding
      Een kleine online enquête laten invullen.
      Feedback via een online contactmoment op het einde van cursus.

    • #27928
      Mieke
      Moderator

      Hey Wouter,

      In jouw opzet lijkt me die bird’s eye view inderdaad erg belangrijk. Goed om hen daar van in het begin al bekend mee te maken.

      Ook het werkend krijgen van alle technische zaken lijkt me inderdaad erg belangrijk, kwestie dat er niet enkele een valse start maken.

      Die Slack ga ik zelf ook eens bekijken. Kende ik nog niet. Benieuwd wat jouw studenten ervan zullen vinden!

      Grts,
      Mieke

Weergave van 1 genest antwoord
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.