• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

7 · Bezorgdheden

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Acties

Zonder je cursisten in een bepaald vakje te stoppen, kan je toch al met een aantal zaken rekening houden waardoor je remmende factoren kunt uitschakelen.

Je focust best op de volgende aspecten:

Kennis & voorlichting geven

Een nieuwe manier van leren kan je vaak vergelijken met de eerste weken op een nieuwe job. Je bent zoekende en wilt duidelijk weten wat erin zit voor jou. Denk eraan dat dit voor vele van je cursisten het geval zal zijn!

Ook bij de start van een digitaal leertraject is het dus belangrijk dat je duidelijk toelicht wat de mogelijkheden zijn en hoe je cursisten bepaalde gevaren kunnen ondervangen.

Je kunt bijvoorbeeld starten met een algemene cursus, los van je eigen vakdomein, die je cursisten de mogelijkheid geeft om vertrouwd te raken met de manier van werken en welke voordelen dit oplevert. Niet iedere cursist beschikt over eenzelfde voorkennis, zeker op technisch vlak niet. Het kan voor sommige cursisten veel moeite kosten om met een (voor hen) nieuw digitaal hulpmiddel te leren werken: als lesgever mag je er dan ook niet van uitgaan dat al je cursisten intuïtief kunnen werken met het hulpmiddel dat je gebruikt. Een goede begeleiding, waarbij je hen positief stimuleert als ze een kleine vordering hebben gemaakt en degelijke voorlichting zijn essentiële elementen om je cursisten voor het volledige digitale leertraject aan boord te houden.

Aversie en angst wegwerken

De cursisten die afkerig staan tegenover een digitaal leertraject zijn vaak onwetend en hebben angst om in de digitale omgeving compleet verloren te lopen. Deze wordt ook gevoed door allerlei opgeblazen berichten waardoor ze a priori ‘neen’ zeggen tegen deze bijkomende vorm van leren.

Als je samen met je cursisten de eerste stappen zet en hen duidelijk en eenduidig toont wat ze mogen verwachten en wat van hen verwacht wordt, zorg je ervoor dat er een sfeer van vertrouwen wordt gecreëerd.

In de beginfase zorg je er dan ook best voor dat je vaak online aanwezig bent en goed probeert op te volgen hoe elke cursist zich gedraagt in het digitaal leertraject. Blijf geduldig en leid hen op een professionele manier door die eerste stappen.

Je aanpassen aan verschillende profielen

Het is belangrijk dat je diversiteit aan cursisten zich comfortabel voelen bij wat je digitaal aanbiedt. Daarom is het goed als je werkt aan een cursus die aanpasbaar is aan …

vaardigheden

 

Op die manier kan je voor elke cursist een gedifferentieerd leerpad uitwerken, wat ten goede komt aan het vertrouwen van je cursisten, hun motivatie en gretigheid om nieuwe dingen te leren.

Een geschikte 'leer'omgeving creëren

De meeste digitaal aangeboden cursussen vertrekken vanuit een formele context waarbij je cursisten in een voor hen vaak onnatuurlijke omgeving worden gestopt – een omgeving die zij niet direct associëren met (spontaan) leren.

Als je de mogelijkheid inbouwt om je cursisten te laten leren op de plaatsen die zij het liefst hebben, zal je ook een spontaan engagement van hen zien, omdat ze zich meer in een natuurlijke situatie bevinden. Dit geeft hen vertrouwen. Hoe lager de opstap is om met de computer, het internet en dergelijke aan de slag te gaan, des te beter/sneller dit zal gebeuren.

Denk bijvoorbeeld aan omgevingen als deze:

spontaan leren

Vergelijk het met het concept van de “Tupperwareparty” die je cursisten helpt om digitaal competent te worden :)!

Financiële barrières wegwerken

Ook al lijkt vandaag de dag bijna iedereen over een digitaal instrument en internet te beschikken, toch moet je dit als organisatie steeds in vraag blijven stellen, voor de minderheid van je cursisten die hier niet over beschikken.

Zorg voor verschillende pistes binnen je organisatie waarop je cursisten een beroep kunnen doen indien zij niet beschikken over een digitaal instrument en/of internet.
Vanuit je organisatie kan een systeem van digitale instrumenten huren of afbetaling uitgerold worden waardoor deze barrière zo klein mogelijk wordt gehouden. Natuurlijk is hier een voldoende discretie een absolute voorwaarde opdat je cursisten hierin mee willen stappen…

PC lenen – huren – op afbetaling – discretie vereist

LINKS

Oefeningen

Activerende theorie

Theorie
  • Situering
  • Gebrek aan tijd
    • Voor de lesgever
    • Voor de cursist
  • Technische ‘hete hangijzers’
  • Weerstand tegenover digitale didactiek
    • Profielen
    • Acties
  • Universal Design for Learning
  • Typische valkuilen (de do’s & don’ts van digitale didactiek)
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels