• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

5 · Samenwerkend leren

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Scripting

Een script organiseert de samenwerking, het script bepaalt namelijk welke rollen ieder lid moet opnemen. Op deze manier wordt de samenwerking ondersteunt.

Een script kan je op diverse manieren invullen. Drie opties worden hieronder toegelicht.

Gestructureerd beargumenteren

Dit script beschrijft een stappenplan om een casus/probleem te bespreken in groep volgens de volgende vier fasen.

1e Fase: Review van het probleem en innemen van een positie (pro of contra)

2e Fase: Individueel verzamelen van argumenten, feiten die de positie kunnen ondersteunen

3e Fase: Uitwisselen van de argumenten pro-teams en contra-teams

4e Fase: komen tot een groepssynthese.

 

Referentie:

Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (1999). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon

Rollenspel

Dit script kent diverse rollen toe aan de leden. De diversiteit aan rollen maakt het mogelijk om rijke interacties te stimuleren.

  • De moderator-rol. Actief opvolgen van de discussie, kritische vragen stellen wanneer de discussie dreigt stil te vallen en leden aansporen om deel te nemen.
  • De theoreticus-rol. Aanstippen van bepaalde aspecten uit de theorie die momenteel nog niet zijn behandeld/overwogen in de discussie.
  • De brononderzoeker-rol.  Selecteren van extra bronnen (naast de cursus en de les) die extra informatie, verduidelijking of voorbeelden toevoegen aan de discussie.
  • De samenvatter-rol. Tussentijds samenvatten van de verschillende bijdragen, een overzicht geven van de gelijkenissen en verschillen. Formuleren van een aantal voorlopige conclusies.

Hoeden van De Bono

Creatief denken in groep kan gestimuleerd worden door de hoeden-methode van De Bono. De hoeden worden toegewezen aan de groepsleden. De hoed bepaalt de invalshoek in de samenwerking, op deze manier worden cursisten gestimuleerd om een gegeven probleem of opdracht vanuit diverse oogpunten te bekijken en te bediscussiëren.

De rode hoed: emotioneel denken. Deze hoed staat voor emoties, spontaniteit, gevoel en intuïtie. Reacties vanuit het gevoel.

De witte hoed: objectief- analytisch denken. Deze hoed staat voor feiten, cijfers en informatie. Je gaat uit van objectieve informatie.

De zwarte hoed: negatief-kritisch denken. Deze hoed staat voor zwartkijken, nadruk op de mogelijke risico’s. Je bent ‘advocaat van de duivel’.

De gele hoed: positief denken. Deze hoed staat voor positief en constructief denken. Je bent op zoek naar de voordelen.

De groene hoed: creatief denken. Deze hoed staat voor creativiteit, groei, energie en leven. Je brengt alternatieven en nieuwe ideeën aan.

De blauwe hoed: beschouwend-controlerend denken. Deze hoed staat voor afstandelijkheid en controle. Je overschouwt het proces, je evalueert wat er is bereikt en denkt na over de volgende stap.

Meer info:

http://www.creatiefdenken.com/denkhoeden.php

http://www.gertjanschop.com/modellen/denkhoeden_de_bono.html

LINKS

Theorie

Voorwaarden online samenwerkend leren

Uitdieping
  • Peerteaching
  • Scripting
  • Ontwikkelingsfasen van Tuckman
  • Referenties
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels