• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

1 · Basis (TPACK)

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Gebruik online forum (communicatie hulpmiddel) voor samenwerkend leren

TPACK casus: online forum

“De theorie werd concreter voor mij doordat we een opdracht in groep moesten analyseren en bediscussiëren. Het forum was handig om samen te werken aan die opdracht, je kon op je eigen tempo bijdragen aan het groepsproces.”

Situering van het praktijkvoorbeeld

Dit praktijkvoorbeeld komt uit de opleiding ‘Grafische en digitale media’ aan de Arteveldehogeschool (Hoger onderwijs). In het eerste jaar krijgen de studenten het vak ‘Audio & Video’. In tegenstelling tot de titel is dit vak een theoretisch vak waarin studenten de basisprincipes krijgen van een audio- en videoproductie zonder er zelf één te maken. De theoretische inleiding maakt het voor studenten lastig om zich door de inhoud te worstelen, de slaagkansen waren vroeger dan ook laag omdat de inhoud voor studenten te abstract leek.

Klik op de velden voor meer informatie over de manier waarop het digitaal uitgewerkte materiaal (technological) ondersteunend was voor de vakinhoudelijke (content) en de didactische uitdaging (pedagogical) van de lesgever.

LINKS

Nood aan een theoretische basis?

Ga naar de theorie

Nood aan oefeningen? 

Maak de oefeningen

Casussen
  • Audiovisueel materiaal
  • Online forum
  • Storify
  • Video-tutorials en blog
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels