Welkom! Forums 20150319 · Brussel · Inge De Vrieze Opdrachten Module 5: Samenwerkend leren

Weergave van 2 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #27907
      Inge
      Moderator

      Op naar module 5, dé uitgelezen moment op samenwerkend te leren 😉

      In deze module krijg je een overzicht op de diverse vormen van samenwerkend leren, je zal ook de meerwaarde ervan leren kennen. De idee is dat jullie zich in groepjes van 3 of 4 verdelen om een groepsopdracht te maken rond samenwerkend leren.

      De concrete opdracht vind je onder ‘samenwerkend leren‘ op onze Google Site.

      Veel succes allemaal!

    • #27919
      Mieke Seys
      Deelnemer

      Hallo iedereen,

      Nav de opdracht rond ‘samenwerkend leren’, zou ikzelf graag werken rond het thema “flipping the classroom”. Is iemand geïnteresseerd om hieraan mee te werken?

      Ik kan ondertussen volgende linken meegeven:
      http://www.kennisnet.nl/themas/flipping-the-classroom/ >>> enkele filmpjes en wat uitleg rond “flipping the classroom”
      https://www.youtube.com/watch?v=aZTWghpR684 >>> als je echt zin wil krijgen in ‘flipping the classroom’, dan moet je zeker dit filmpje bekijken : een interview op de Nederlandse TV met twee leerkrachten (geschiedenis en chemie) die in het kader van ‘flipping the classroom’ een serie filmpje maakten, die ondertussen al miljoenen keren werden bekeken; je hoort enkele studenten aan het woord die getuigen hoe die filmpjes hen geholpen hebben om de leerstof te begrijpen, beter dan de uitleg van de eigen leerkracht in de klas 🙂

      In bijlage heb ik alvast een aanzet gegeven tot SWOT-analyse; wie heeft nog andere ideeën om dit aan te vullen?

      Thanks!
      Mieke

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27981

        Dag Mieke

        Ik nodig je uit om even naar deze blog te kijken.
        Blog: M6 Samenwerkend leren
        Link: http://digitaalsamenwerken.blogspot.com/
        Ik maakte deze aan in het kader van de samenwerkingsopdracht rond de SWOT-analyse (om de mogelijkheden ervan even uit te proberen).
        Ik weet niet of dit een bruikbare tool voor samenwerken is. Voor alle zekerheid voeg ik er mijn basisvoorbereiding ook als Word-doc. toe.

        Groeten
        Catalina

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #28009
        Marianne
        Moderator

        Dag Catalina

        Leuk om te zien dat je meteen aan de slag gaat met een samenwerkingstool, nl via je blog 🙂
        Het is al zeker een uitgebreide opsomming van allerlei kenmerken die verbonden zijn aan het flipped classroom principe. Op je blog mis ik wel de sterktes, maar deze heb je gelukkig wel opgenomen in het Word-document. 🙂

        Misschien kan je nog een aantal zaken verduidelijken en aanvullen (zie hiervoor ook mijn opmerkingen in mijn reactie op Mieke)? En misschien kan je ook nog iets toevoegen over het effect op het leerrendement en de leereffectiviteit/efficiëntie? Waar zou je dat plaatsen (sterkte, zwakte, …)?

        Sommige zaken zijn wellicht voor discussie vatbaar en afhankelijk van de concrete context. Is het daarom dat je hier en daar zelf nog dingen met een vraagteken noteert? Ik ben bovendien ook benieuwd wat Mieke en de anderen hier nog zouden aan toevoegen of veranderen?

      • #28008
        Marianne
        Moderator

        Dag Mieke (en Catalina)

        Fijn dat Catalina alvast met jou wil meedenken! En alvast een mooie aanzet voor de SWOT-analyse. 🙂
        Leuk filmpje ook van DWDD 😀 Is dat jullie ambitie: miljoenen keren bekeken worden en studenten die marathons organiseren 😉

        Samen hebben jullie al een aardige lijst met mogelijkheden en beperkingen rond flipping te classroom kunnen vinden! Chapeau! 🙂

        Nog een paar vraagjes ter verdieping:
        Ik zie dat jullie beiden verwijzen naar het aanbieden van leerstof in de vorm van filmpjes als het gaat om flipped classroom. Is dat het enige dat je als leermateriaal kan aanbieden? Of zien jullie hier nog andere mogelijkheden voor?
        Misschien dat jullie voor deze oefening ook even de vertaalslag kunnen maken naar jullie eigen context? De opsomming blijft vrij theoretisch, dus ik vraag me af of jullie flipping the classroom nu echt haalbaar vinden in jullie specifieke context en welke voordelen, nadelen, bedreigingen en kansen daar meespelen?

    • #27962

      Dag iedereen

      Als bijlage kunnen jullie mijn voorbereiding van de opdracht bij module 5 vinden.

      Dag Mieke

      Ik zou werken met ‘flipping the classroom’, maar ik voorzie wel nog vraaggestuurde contactmomenten. Ik heb hiermee echter nog geen ervaring.
      Bedankt alvast voor de filmpjes-tips! Ik bekijk ze op een later moment eens.

      Groeten
      Catalina

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #28010
        Marianne
        Moderator

        Dag Catalina

        Uit je ontwerp kon ik al opmaken dat je elementen van samenwerkende leren had voorzien, dus deze opdracht was voor jou niet zo moeilijk denk ik 🙂

        Bij de hulpmiddelen noteer je hier (zeker in het begin) alle hulpmiddelen. Misschien kan je de samenwerkingsmiddelen eruit filteren en duidelijker aangeven waarom deze voor jou in jouw context een meerwaarde bieden? Enkele hulpvragen misschien hierbij:
        * Welke samenwerkingstools ga je gebruiken om studenten informatie te laten delen of te laten samenwerken? (Twitter, Padlet, forum, …)
        * De online coaching door de mede-student waar en hoe gaat dit gebeuren?
        * Hoe omschrijf je jouw rol als docent hierbij? Of hoe bevorder je de actie en de interactie wanneer je samenwerkend leren inzet?
        * Is het voor jou voldoende als studenten informatie delen met elkaar of verwacht je meer? bv. feedback geven op elkaar, het werk van de ander beoordelen (score), gebaseerd op de info die ze krijgen (zelf)reflectie maken, …?
        Het antwoord op dit laatste zal je ook helpen om de beoordelingscriteria aan te vullen, maw ga je de samenwerking ook opnemen in je evaluatie en hoe dan. Meer informatie daarover vind je ook in module 5.

        En misschien toch even dit ter discussie stellen: je zet vaak vorm 4 in en ook wel vorm 1 en 2. Ik vraag me af of je dit niet verwart met vorm 3 (maar misschien interpreteer ik je context hier volledig mis)? Bij vorm 1 en 2 is het niveau van de student anders (meestal ouderejaars), is dit wat je gaat doen? Of wil je meer groepjes studenten van hetzelfde jaar (en dus met quasi dezelfde voorkennis) laten samenwerken? Ik heb het gevoel dat het laatste eerder van toepassing is en dan zit je eerder bij vorm 3: dyade opleiding, waar 1 of meerdere studenten elkaar begeleiden. Corrigeer mij als ik dit fout zie? Of niet, want dit hoort eigenlijk bij de uitbreiding, dus je mag het ook gewoon negeren 😉

        Veel succes nog met de allerlaatste loodjes (wat deze cursus betreft dan toch) 🙂

Weergave van 2 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.