• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

7 · Bezorgdheden

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Universal Design for Learning

Elektronische inhouden moeten voor iedere cursist toegankelijk zijn, ongeacht hun capaciteiten of beperkingen. Indien je inhouden aanmaakt, kan UDL een nuttig denkkader bieden.

 

UDL staat voor “Universal Design Learning”. Dit komt erop neer dat je bij het ontwerpen van leerinhouden genoeg rekening moeten houden met verschillende leerstijlen, noden en voorkeuren van je cursisten.

udl

 

Jouw cursisten volgen samen les, maar als je hen als individuen bekijkt, kunnen ze heel verschillend zijn. Ze hebben vermoedelijk een andere achtergrondkennis of hebben voor jouw cursus al andere opleidingen gevolgd. Ze hebben waarschijnlijk ook verschillende vaardigheden of culturele ervaringen. Je kan onmogelijk met dit alles rekening houden, maar UDL biedt 3 basisprincipes aan die je kunnen helpen om leerinhouden zo universeel mogelijk toegankelijk te maken.

 

De 3 basisprincipes betreffen:

  1. Wat men leert – Informatie aanbieden

  2. Hoe men leert – Actie en expressie

  3. Waarom men leert – Betrokkenheid

 


 

Hieronder vind je een overzicht van deze basisprincipes en ook concrete richtlijnen om ze te helpen realiseren in de praktijk.

UDL-aangepast 2

Bron: Siho

LINKS

Meer over UDL?

Indien je cursisten een heterogene groep vormen en je van mening bent dat UDL zeker wat extra aandacht vereist, dan raden we je aan de online cursus rond UDL (van Siho) te bekijken. Het gaat om een ruim uitgewerkte en modulair opgebouwde online cursus.

Theorie
  • Situering
  • Gebrek aan tijd
    • Voor de lesgever
    • Voor de cursist
  • Technische ‘hete hangijzers’
  • Weerstand tegenover digitale didactiek
    • Profielen
    • Acties
  • Universal Design for Learning
  • Typische valkuilen (de do’s & don’ts van digitale didactiek)
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels