• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

6 · E-coaching

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Verschillen tussen digitale begeleiding en face-to-face begeleiding

Bij het online begeleiden van cursisten moet je je goed bewust zijn van de verschillen tussen digitale en face-to-face begeleiding.

Afwezigheid van non-verbale signalen

Bij digitale begeleiding zal communicatie vaak schriftelijk plaatsvinden. Dit vereist goede uitdrukkingsvaardigheden van zowel coach als cursist.

Daarnaast bevat schriftelijke communicatie geen non-verbale signalen, wat enerzijds voordelig kan uitpakken: de nadruk ligt meer op de boodschap zelf. Anderzijds kan geschreven tekst ook totaal anders overkomen dan bedoeld, nettiquette Nettiquette (of netiquette) is een samenvoeging van de woorden netwerk en etiquette. De nettiquette omvat de ongeschreven richtlijnen en gedragsregels voor het gebruik van internet. Wanneer je de heersende regels overtreedt, kan een andere gebruiker — meestal een moderator — je hierop aanspreken. is hier dus belangrijk. Ook emoticons Emoticons zijn weergaven van emoties door middel van een afbeelding, een teken of een combinatie van lees- en lettertekens. kunnen gebruikt worden om emoties schriftelijk weer te geven.

Laagdrempeligheid van communiceren

Het is voor cursisten gemakkelijker om via e-mail of een discussieforum even snel een vraag te stellen aan de coach dan wanneer ze de coach hiervoor moeten opbellen of fysiek moeten opzoeken. Cursisten die normaal gesproken wat terughoudend zijn, durven in een digitale situatie vaal wel vragen stellen. Dit voordeel kan echter als keerzijde hebben dat jij als coach een toenemende werkdruk ervaart als gevolg van een overlopende mailbox.

Snelheid van reageren

Wanneer een cursist digitaal een vraag stelt aan zijn coach, is het voor hem niet te achterhalen of de coach de vraag al gezien heeft of niet. De cursist verwacht misschien een snelle reactie, terwijl jij als coach soms pas na enige tijd in staat bent de vraag van de cursist te lezen. De cursist kan hierdoor gedemotiveerd geraken of vastlopen. Je kan dit voorkomen door voorafgaand aan het traject duidelijk te maken op welke termijn je op de vragen van de cursist reageert. Daarnaast is het handig wanneer je de cursisten ruim van tevoren op de hoogte stelt van eventuele periodes waarin je moeilijk bereikbaar bent, zodat zij daar rekening mee kunnen houden.

LINKS

Nood aan duiding?

Ga naar de theorie voor een inleiding

Lees de casussen voor concretisering

Maak de oefeningen voor toepassing

Uitdieping
  • Competenties van de (e-) coach
    • Algemene competenties van de coach
    • Specifieke e-competenties van de e-coach
  • Digitale versus face-to-face begeleiding
    • Voordelen en kenmerken van digitale begeleiding
    • Verschillen
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels