• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

5 · Samenwerkend leren

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping
Meerwaarde samenwerkend leren

Met samenwerkend leren ondersteun je het leerproces van je cursisten. De keuze voor deze werkvormWerkvormen geven aan hoe je wilt werken en specificeren activiteiten voor de lesgever en de cursist. De keuze voor een werkvorm zal samenhangen met de vooropgestelde doelstellingen en de context. kan je baseren op de volgende cursistgerichte motieven:
Samenwerkend leren

  • laat cursisten toe om sociale en communicatieve vaardigheden te oefenen wat de sociale cohesie en de betrokkenheid bevordert.
  • geeft aan je cursisten de verantwoordelijkheid over de opleiding. Dit kan de studiemotivatie van je cursisten verhogen.
  • creëert een positieve leeromgeving aangezien je cursisten actief betrokken zijn bij hun leerproces en sneller feedback krijgen van hun medecursisten.
  • zet je cursisten aan om kritisch en zelfbewust om te gaan met de leerinhoud. Dit is een belangrijke houding in het kader van levenslang leren.

Samenwerkend leren biedt tevens een aantal voordelen voor jezelf als lesgever:

  • het laat je toe om de instructie af te stemmen op de diversiteit binnen je groep aangezien het ruimte creëert voor een actieve inbreng van je cursisten.
  • het biedt mogelijkheden om het niveau van je cursisten te achterhalen op basis van hun input in het groepsproces. Dit inzicht biedt perspectieven om remediërend te werken.

LINKS

Meer weten?

Maak de oefeningen

Lees de praktijkverhalen

Theorie
  • Situering
  • Vormen van samenwerkend leren
  • Meerwaarde van samenwerkend leren
  • Online samenwerkend leren
    • Asynchrone communicatie hulpmiddelen
    • Synchrone communicatie hulpmiddelen
    • Synchroon of asynchroon?
  • Voorwaarden tot (online) samenwerkend leren
  • Groepsdynamica
  • Evaluatie van (online) samenwerkend leren
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels