Welkom! Forums 20150319 · Brussel · Inge De Vrieze Opdrachten Module 4: Uitrollen en nazorg

Weergave van 5 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #27813
      Inge
      Moderator

      In de vorige modules hebben jullie geleerd hoe je digitaal materiaal kan ontwerpen en vormgeven. Jullie hebben hier veel energie en wellicht ook veel tijd ingestoken, maar ik kan jullie geruststellen: de grootste inspanning is achter de rug! Vooral module 3 heeft jullie wellicht wel wat bloed, zweet en tranen gekost 😉 De volgende opdrachten daarentegen zullen in principe minder tijdrovend zijn, dus ik zou durven stellen: niet opgeven, even doorbijten! We zijn zo goed als halfweg!

      In deze module ligt de focus op het uitrollen van je digitale leeractiviteiten naar jouw studenten of cursisten. De concrete opdracht vind je onder ‘uitrollen en nazorg‘ op onze Google Site.

      Succes!

    • #27843
      Mieke Seys
      Deelnemer

      Dag Inge en Marianne,

      In bijlage mijn opdracht ivm. de uitrol en nazorg bij een online traject.

      Groetjes,
      Mieke

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #27938
        Inge
        Moderator

        Dag Mieke,

        Alweer een mooi resultaat, deze opdracht en refelectie.

        Je keuze voor een online kick-off is hier duidelijk gefundeerd. Goed idee om er dan ook zeer bewust de voordelen van de F2F kick-off in te verwerken, de betrokkenheid, de veiligheid, …
        Misschien kan je wat de kennismaking betreft ook even overwegen of ze zich kunnen voorstellen aan de hand van een (selfie) filmpje (via diezelfde vragen die je op het forum zou gebruiken) dat ze dan op het forum posten? Dag geeft toch nog een extra dimensie. Je kan dan verder linken met het forum adhv de feedback die ze moeten geven op andermans voorstelling.

        Het kwam hier in de opdracht niet specifiek aan bod, maar je zal ook even moeten stilstaan bij de manier waarop je je cursisten “onderweg” verder kan motiveren. Een aantal tips hiervoor vind je ook wel in de volgende module terug.

        Bedankt ook voor je reflectie op de kick-off van dit traject.
        Je suggesties zijn waardevol en we nemen ze vast en zeker mee.

        groetjes
        Inge

      • #27939
        Mieke Seys
        Deelnemer

        Dag Inge

        Bedankt voor de tip ivm het voorstellen ahv een filmpje!
        Die neem ik zeker mee!

        Groetjes,
        Mieke

    • #27860
      Philip O’Neill
      Deelnemer

      Dag Marianne en Inge

      Ik vulde het document in. Je vindt het in de bijlage.
      De vragen die gesteld worden zijn niet altijd relevant voor de toepassing in mijn context.
      Er is immers geen intentie om een heuse online community te gaan opbouwen omtrent de cursus.

      Daarom antwoordde ik zo goed als mogelijk op de vragen, die heel voor de hand liggend zijn in mijn situatie.

      Groetjes

      Philip

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #28005
        Marianne
        Moderator

        Dag Philip

        Excuses voor de late feedback! Door de wispelturigheid van het forum krijgen we geen automatische melding meer van alle updates en deze is dus door de mazen van ons netwerk geglipt 🙁 Maar beter laat dan nooit, he? 🙂

        Wat je uitrol betreft, is mij niet duidelijk welke rol jij concreet hebt in de uitrol en de nazorg? Het lijkt erop dat je meer op de achtergrond een rol gaat spelen en meer wat betreft de technische ondersteuning? Interpreteer ik dit juist? Misschien is het dan goed om dit ook in je omschrijving op te nemen wat jouw specifieke rol is en welke rol je collega’s concreet opnemen.

        Inhoudelijk is je eerste aanzet zeker goed, al is er hier en daar nog ruimte voor verbetering. Daarom geef ik je hieronder nog wat vragen om eens over na te denken 😉 :
        * Je document is hier en daar nog niet volledig, bv. voor technische ondersteuning, wat heb je daarvoor ter beschikking? Hier en daar ook nog wat motivering en criteria. Dit is natuurlijk makkelijker in te vullen als je project al voldoende geconcretiseerd is en is het nu nog iets te vroeg? Maar het mag zeker concreter voor je effectief van start gaat, zodat je kan nagaan of alles voorzien is zodat je project goed doordacht van start kan gaan.
        * In je kick-off lijk je je te beperken tot kennismaking met de tool (Weebly)? Is dit het enige wat je wil bereiken tijdens een kick-off? Of is de doelstelling ervan ruimer? Misschien dat hier de rollen van de e-coach wat inspiratie kan bieden (cf. module 6)?
        * Technische ondersteuning voorzie je via e-mail. Is dit realistisch? Ik vermoed dat het ook afhangt van het aantal studenten? Maar vrees je geen overload aan mailberichten? Zijn er misschien andere manieren om te verwachten of veel-voorkomende vragen/problemen op te vangen?
        * Gelukkig heb je nog een partner-in-crime 🙂 altijd handig om iemand met veel expertise bij de hand te hebben!
        * Je geeft aan dat de studenten gaan werken met een online community, waar je dan zelf niet gaat aan participeren. Wie gaat dat dan wel doen? En hoe kan jij dan opvolgen dat het (goed) gebeurt? Hoe kan je (of iemand anders) er dan voor zorgen dat het actief wordt en blijft? Je verwijst naar de docent als eerste aanspreekpunt. Hoe kan je die daarin ondersteunen? Kan die docent deze rol zomaar opnemen (inhoudelijk, technisch, pedagogisch, …)?
        * Nazorg naar je collega’s toe schrijf je: ” F2F werkt heel goed, me dunkt.” –> en dat in een cursus digitale didactiek!!! 😀

    • #27959

      Dag iedereen
      Zoals beloofd kunnen jullie als bijlage mijn uitwerking van de opdracht bij module 4 vinden.
      Groeten
      Catalina

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #28006
        Marianne
        Moderator

        Dag Catalina

        Zoals steeds een mooi uitgeschreven document 🙂 Inhoudelijk zit dat al zeer goed! Hier en daar heb ik nog wat vragen/suggesties. Ik som ze hier even op:

        * Bij de Kick-Off is je idee om studenten zich via een selfie filmpje voor te stellen. Bedoel je dit als opdracht vooraf (dus voor de kick-off)? Of wil je dit tijdens de kick-off laten doen? Een filmpje maken gaat voor sommigen misschien vrij snel, anderen hebben daar wat meer tijd (en herkansingen) voor nodig. Misschien even afwegen wat het beste is, ook in functie van de beschikbare tijd die je hebt?
        * Technische ondersteuning voorzie je via mail. Is dit niet wat te beperkt? Riskeer je dan geen overload van berichten of continue hetzelfde moeten herhalen (cf. ook de feedback die ik aan Philip gaf hierover)? Verderop vermeld je nog andere mogelijke communicatiemiddelen? Zie je mogelijkheden om ook via die weg technische ondersteuning te bieden?
        * Zeer goed dat je je voorneemt om de tools zelf nog wat te testen, met daarbij aandacht voor wat de student zelf kan zien en doen. Je haalde eerder al aan dat er mogelijks verschillen kunnen zijn afhankelijk welk device men gaat gebruiken. Daarnaast leerde de ervaring me dat er ook verschillen kunnen ontstaan afhankelijk van welke browser men gebruikt. Dus zeer goed om dit uit te testen, zodat je de juiste informatie kan geven aan je studenten!
        * Hier noteer je namem van personen die je kunnen helpen. Dus heel goed dat je hierbij wel kan terugvallen op collega’s. Cf. mijn eerdere feedback bij je opdracht van module 3: zitten hier misschien ook mensen bij die je kunnen helpen bij de concrete ontwikkeling?
        * Bij het motiveren van cursisten stil je zeer terechte vragen rond haalbaarheid! Een forum opstarten en daarna actief maken + houden zijn inderdaad 2 zeer verschillende dingen. Indien je als docent dit niet stimuleert of actief opvolgt, riskeer dat je studenten dat ook gaan doen en dat het forum gaat stilvallen. Dus het is zeker goed om vooraf te overwegen hoe je studenten kan aanmoedigen om actief te blijven, wanneer en hoe je eventueel toch zelf input gaat geven om studenten (terug) op de juiste weg te zetten als ze van het onderwerp afwijken of merkt dat ze een foute richting uitgaan, wat je gaat doen als je merkt dat bepaalde studenten actief zijn en anderen niet (de befaamde lurkers), etc. Opvolgen vraagt inderdaad tijd, dus ook terecht dat je vreest dat het tijdsintensief kan worden. Dat is de keerzijde en deze is moeilijk in te schatten, aangezien dit ook afhangt van de groep studenten. Dit zal een variabele factor blijven (de ene groep studenten is de andere niet) en het zal dus een beetje al doende leren worden. Maar je goed voorbereiden op de “Wat als…”-vragen helpt je zeker al op weg. 🙂 (en dit is wat je bij ‘motivationele aspecten’ kan toevoegen)
        * Wat de nazorg naar je collega’s toe betreft, misschien enkele hulpvragen: Welke nazorg wil je voorzien naar de collega’s die inhoudelijk meegewerkt hebben (als die er zijn), welke nazorg aan je collega’s die je technisch helpen? Hoe ga je deze mensen feedback geven? Of hoe ga je hen tijdens of na de piloot betrekken? Waar en wanneer kunnen zij feedback geven over de inhoud, de samenwerking, wat ze anders willen doen, …? Hoe verloopt de samenwerking verder in de toekomst (in dit geval na je piloot)? Welke docenten/collega’s wil je na de uitwerking verder nog betrekken bij dit project en in welke rol? Hoe ga je dat aanpakken? Of hoe ga je hen inwerken? Dit zijn maar hulpvragen en ze zijn misschien niet allemaal relevant voor jou project, maar ik hoop dat je hiermee meer zicht krijgt op wat we hier verwachten?

        Alvast een mooi zicht op hoe je wil uitrollen! 🙂 Qua nazorg naar je collega’s, daar is nog wat aanvulling nodig. Maar hoe concreter je project wordt (en hoe meer je ontwikkeld hebt), hoe beter je gaat kunnen inschatten wat er op dit vlak nog meer nodig is.

        Veel succes!

    • #27970

      Dag iedereen
      Jullie hadden nog mijn reflectie rond de Kick-off tegoed.
      Groeten
      Catalina

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
      • #28007
        Marianne
        Moderator

        Dag Catalina

        Hartelijk dank voor je eerlijke en open feedback! Dat wordt erg geapprecieerd! 🙂 We zijn vooral geflatteerd doordat je zo positief bent! Maar we zijn vooral blij dat het zo een positieve ervaring voor je is! 😀
        En wat betreft het delen op het forum: je doet dat prima! Therapie is zeker niet nodig 😉 Maar je opmerking hierover is zeer terecht – en ook anderen ervaren dit, dus je bent heel normaal 😉 – en dat nemen we dus zeker mee!

    • #28017
      Claire Devreese
      Deelnemer

      Dag Inge en Marianne
      Hierbij, met veel vertraging, nog een poging voor opdracht 4 + de reflectie op de kick off.

      Bijlagen:
      Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
Weergave van 5 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.