• Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
dd-top-menu
  • nl
  • fr
  • en
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek voor Lesgevers
  • Wegwijs
  • 1 · Basis (TPACK)
  • 2 · Ontwerp
  • 3 · Ontwikkeling
  • 4 · Uitrollen en nazorg
  • 5 · Samenwerkend leren
  • 6 · E-coaching
  • 7 · Bezorgdheden
MENU CLOSE back  

7 · Bezorgdheden

  • Overzicht
  • Theorie
  • Casussen
  • Oefeningen
  • Uitdieping

Soorten cursisten die weerstand hebben

Je cursisten kunnen een zekere weerstand hebben tegenover digitaal leren, enerzijds vanuit hun eigen kennis of hun gebruik van digitale hulpmiddelen, anderzijds vanuit hun houding tegenover digitale hulpmiddelen.

Op basis van deze twee parameters kunnen we verschillende ‘profielen’ onderscheiden, waarin je wellicht ook jouw cursisten kan herkennen.

Je kan de tabel hieronder gebruiken om de profielen te leren kennen en tips te krijgen over hoe je met hun weerstand kan omgaan.

Duid in de tabel hieronder aan of je cursist zich in de ‘rode (-), oranje (+/-) of groene (+) zone’ bevindt wat betreft zijn kennis/gebruik van digitale hulpmiddelen en zijn motivatie om deze te gebruiken.
Rood (-): geen tot weinig kennis/gebruik of motivatie
Oranje (+/-): gemiddelde kennis/gebruik of motivatie
Groen (+): hoge kennis/gebruik of motivatie
.

Hier komt de bezorgdheden tabel

De afkerige criticus (rood-rood)

Gebruik van
digitaal leren?
Niet
Motivatie t.o.v.
digitaal leren?
Negatief, wil niet
Waar ligt het knelpunt? Negatieve perceptie t.o.v. digitaal leren
Wat is er nodig? Kennis, voorlichting, positieve voorbeelden of acceptatie van niet-gebruik door ‘buitenwereld’.

Het onbeschreven blad (rood-oranje)

Gebruik van
digitaal leren?
Niet
Motivatie t.o.v.
digitaal leren?
Onbekend; weten niet goed wat digitaal leren is dus doorgaans ook geen houding hier tegenover
Waar ligt het knelpunt? Geen kennis over wat digitaal leren is, dus ook geen goede voorstelling van mogelijkheden en voordelen
Wat is er nodig? Heel basis uitleg en voorlichting nodig; niets voor bekend aannemen.

De ongewild gelimiteerde (rood-groen)

Gebruik van
digitaal leren?
Niet
Motivatie t.o.v.
digitaal leren?
Positief, wil graag
Waar ligt het knelpunt? Kan niet online gaan door bepaalde omstandigheden
Wat is er nodig? Speciale aanpassingen, geld/subsidie, soms onmogelijk

De ontmoedigde afhaker (oranje-rood)

Gebruik van
digitaal leren?
Niet meer
Motivatie t.o.v.
digitaal leren?
Kan nog steeds positief zijn maar ook inmiddels negatief door slechte ervaring(en)
Waar ligt het knelpunt? Veelal de complexiteit die te groot is gebleken, en/of het gebrek aan noodzaak
Wat is er nodig? Hernieuwde motivatie & moed, veel persoonlijke geduldige 1-op-1 hulp, gebruiksvriendelijkheid om kans op fouten te beperken

De tevreden traditionalist (oranje-oranje)

Gebruik van
digitaal leren?
Niet of nauwelijks
Motivatie t.o.v.
digitaal leren?
Niet bepalend, kan positief of negatief zijn
Waar ligt het knelpunt? Te laag gepercipieerd voordeel
Wat is er nodig? Praktisch gebruik dat bij persoonlijke voorkeuren aansluit en voordeel oplevert, acceptatie dat bepaalde groep niet wil

De welwillende afwachter (oranje-groen)

Gebruik van
digitaal leren?
Niet of nauwelijks
Motivatie t.o.v.
digitaal leren?
Positief, wil graag
Waar ligt het knelpunt? Geen hulp, weinig initiatief, weinig stimulatie van buiten af
Wat is er nodig? Hulp of duwtje in de rug om te starten en verder te komen

De surfende klasleerder (groen-rood)

Gebruik van
digitaal leren?
Ja, dagelijks
Motivatie t.o.v.
digitaal leren?
Is wel gemotiveerd om internet in het algemeen te gebruiken, maar niet om te leren
Waar ligt het knelpunt? Is niet overtuigd van het digitale aspect bij zijn leerproces
Wat is er nodig? Meerwaarde aantonen digitale hulpmiddelen en internet (op basis van studies, voorbeelden, …)
Persoonlijke begeleiding bij digitale taken (aantonen waarom deze taak online beter/efficiënter/… gedaan kan worden), ‘succeservaringen’ opvolgen en bespreken (bvb. vooruitgang in kaart brengen en met de cursist bespreken)

De selectieve kleinverbruiker (groen-oranje)

Gebruik van
digitaal leren?
Ja, maar beperkt
Motivatie t.o.v.
digitaal leren?
Neutraal, ze hebben er weinig mee
Waar ligt het knelpunt? Weinig drive om meer met digitaal leren te doen, alleen wat strikt noodzakelijk is, vinden het niet leuk
Wat is er nodig? Persoonlijke hulp, gebruiksvriendelijkheid, voordelen aantonen/illustreren (what’s in it for me)

De ploeterende volhouder (groen-groen)

Gebruik van
digitaal leren?
Ja, maar moeizaam
Motivatie t.o.v.
digitaal leren?
Positief, wil wel
Waar ligt het knelpunt? Komen er niet uit, lukt niet, maken fouten, geen aanleg en gevoel voor digitaal leren, begrijpen het niet, te moeilijk
Wat is er nodig? Veel geduldige en persoonlijke hulp, herhaling, gebruiksvriendelijkheid van besturing, software en digitaal aanbod. Mogelijks voortraject inschakelen om hen vertrouwd te laten worden met digitaal leren
LINKS
Oefeningen

Activerende theorie

Theorie
  • Situering
  • Gebrek aan tijd
    • Voor de lesgever
    • Voor de cursist
  • Technische ‘hete hangijzers’
  • Weerstand tegenover digitale didactiek
    • Profielen
    • Acties
  • Universal Design for Learning
  • Typische valkuilen (de do’s & don’ts van digitale didactiek)
Digitale Didactiek
Digitale Didactiek
  • Nederlands Nederlands
  • Frans Frans
  • Engels Engels